glennsjo Skrevet 30. november 2005 Rapporter Del Skrevet 30. november 2005 (endret) Nå er jeg dritt lei. Hvordan får jeg et element som står rundt et annet til å automatisk "dras ned" slik at høyden automatisk justerer seg? På det verste har den samme koden gitt forskjellig output i både Mozilla, IE og Opera. <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="no" lang="no"> <head> <title></title> <style type='text/css'><style> * { margin: 0; padding: 0; } body { background: #000000; } .container { position: relative; margin: 10px auto; width: 800px; border: 1px solid red; background: #FFFFFF; } .venstremeny { border: 2px dotted red; width: 290px; float: left; } .hovedboks { border: 2px dotted orange; width: 490px; } </style> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" /> </head> <body> <div class="container"> <div class="venstremeny"> venstremeny<br /> venstremeny<br /> venstremeny<br /> </div> <div class="hovedboks"> hovedboks </div> </div> </body> </html> I dette tilfellet vises det riktig i IE, men ikke Firefox og Opera. Endret 30. november 2005 av Glenn'ern Lenke til kommentar
JonH Skrevet 30. november 2005 Rapporter Del Skrevet 30. november 2005 Slet litt med akkurat det samme en stund jeg også. Du kan se om du får noe ut av vedlegget, eller se link i bunnen av innlegget. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 30. november 2005 Rapporter Del Skrevet 30. november 2005 Legg til en <hr> helt nederst i container (rett før den avsluttes). Style slik: hr { clear: both; visibility: hidden; width: 100%; } Lenke til kommentar
JonH Skrevet 30. november 2005 Rapporter Del Skrevet 30. november 2005 Prøv å legg til overflow: hidden; i .container, prøvde det hos meg og det ble bedre .container { position: relative; margin: 10px auto; width: 800px; border: 1px solid red; background: #FFFFFF; overflow: hidden; } Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 30. november 2005 Rapporter Del Skrevet 30. november 2005 overflow: hidden; kan ganske lett skape problemer senere, f.eks at containeren bare utvider så og så langt nedover, og gir beng i resten av innholdet som egentlig også skulle være med... Det har jeg sliti med på en side i det siste... Lenke til kommentar
glennsjo Skrevet 30. november 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. november 2005 Hr funka jo bra det - på venstremenyen. Når hovedboksen blir lenger enn venstremenyen er problemet imidlertid fremdeles det samme. Jeg har hatt en mistanke om at det har med alle "position: xxx" å gjøre, men forandrer jeg dem så forandrer ting seg til det enda verre igjen. Lenke til kommentar
JonH Skrevet 30. november 2005 Rapporter Del Skrevet 30. november 2005 Legg til en <hr> helt nederst i container (rett før den avsluttes). Style slik: hr { clear: both; visibility: hidden; width: 100%; } 5233818[/snapback] Hos meg resulterer det i at bildet og rammen på #wrap (=containeren) blir borte i Opera og Firefox... Lenke til kommentar
JonH Skrevet 30. november 2005 Rapporter Del Skrevet 30. november 2005 (endret) Du vil ha det slik som på bildet? Det er iallefall slik jeg har løst problemet, selv om det som nevnt tidligere kanskje ikke er optimalt... <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="no" lang="no"> <head> <title></title> <style type='text/css'><style> * { margin: 0; padding: 0; } body { background: #000000; } .container { position: relative; margin: 10px auto; width: 800px; border: 1px solid red; background: #FFFFFF; overflow: hidden; } .venstremeny { border: 2px dotted red; width: 290px; float: left; } .hovedboks { border: 2px dotted orange; width: 490px; float: left; } </style> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" /> </head> <body> <div class="container"> <div class="venstremeny"> venstremeny<br /> venstremeny<br /> venstremeny<br /> </div> <div class="hovedboks"> hovedboks<br /> hovedboks<br /> hovedboks<br /> hovedboks<br /> hovedboks<br /> hovedboks<br /> hovedboks<br /> hovedboks<br /> hovedboks<br /> hovedboks<br /> hovedboks<br /> hovedboks<br /> </div> </div> </body> </html> Endret 30. november 2005 av JonH Lenke til kommentar
glennsjo Skrevet 30. november 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. november 2005 Holy tomoly. Takk. Jepp, sånn det skal være (også må venstremenyen "dras" hvis den er for lang, men det gjør den med den koden der). Nå må jeg sammenligne og se hvor jeg har driti meg ut hen Lenke til kommentar
JonH Skrevet 30. november 2005 Rapporter Del Skrevet 30. november 2005 Holy tomoly. Takk. Jepp, sånn det skal være (også må venstremenyen "dras" hvis den er for lang, men det gjør den med den koden der). Nå må jeg sammenligne og se hvor jeg har driti meg ut hen 5234077[/snapback] Hehe, har nok driti meg ut mange ganger jeg også, vi er garantert ikke de eneste! Og en ting til - det kan kanskje være mest praktisk å samle css-koden i egen fil. Blir siden(e) store så kan det kanskje bli litt uoversiktlig... Det er iallefall min erfaring. Lenke til kommentar
glennsjo Skrevet 30. november 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. november 2005 Jepp. Det gjør jeg. Men jeg gadd ikke det i den debugging-moden jeg var i Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 30. november 2005 Rapporter Del Skrevet 30. november 2005 Er det ikke slik at dette problemet ikke finnes i html? Kan ikke huske å truffet på det en stund. Overflow: auto; funker også, men IE(content is king) loker på den. <div style="clear:both"></div> bør også funke seff Lenke til kommentar
JonH Skrevet 30. november 2005 Rapporter Del Skrevet 30. november 2005 <div style="clear:both"></div> bør også funke seff 5234366[/snapback] Hmm, ser slik ut ja... Da kommer jeg til å gjøre det selv også når overflow:hidden kan skape problemer. Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 30. november 2005 Rapporter Del Skrevet 30. november 2005 (endret) overflow: hidden; kan ganske lett skape problemer senere, f.eks at containeren bare utvider så og så langt nedover, og gir beng i resten av innholdet som egentlig også skulle være med... Det har jeg sliti med på en side i det siste... 5233866[/snapback] Kan du laste opp et eksempel? Jeg har brukt overflow: auto; på en del sider i det siste, men om det kan oppstå problemer, får jeg revudere bruken Endret 30. november 2005 av satyrium Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 1. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2005 Problemet går på IE som ikke helt klarer å utvide div'n, og legger derfor på en scroll :\ Skjer bare noen ganger :\ Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 1. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2005 Problemet går på IE som ikke helt klarer å utvide div'n, og legger derfor på en scroll :\Skjer bare noen ganger :\ 5234772[/snapback] Skjer det også om overflow-egenskapen har verdien "auto" i stedet for "hidden"? Lenke til kommentar
JonH Skrevet 1. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 1. desember 2005 The overflow declaration Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå