Gå til innhold

Må jeg ha galvanisk skille (PC til stereo)?


Anbefalte innlegg

Kjøpte Denon stereo-anlegg fra Hi-Fi Klubben nylig. De sa at fordi nyere forsterker som den har en spesiell (elektronisk?) inngang, burde jeg bruke galvanisk skille mellom PC-lyd ut og inngangen på stereoen. Hvis ikke kunne inngangen ryke, og det ville bli svært dyrt å reparere.

Jeg mistenker dem litt for å ønske å selge meg dette fordi de tjener fett med penger på det (500,- eller noe sånt).

Trenger jeg dette, eller er dette mest humbug?

 

Jeg fant ett sted som selger selve skille for 1,-. (Husker ikke helt hvor..en el-butikk på Sinsen, Oslo?) Burde være en enkel sak å lodde til dette selv, eller hva?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du bruker en optisk kabel får du galvanisk skille. Den sender bare lyspulser.

 

 

Kjøpte Denon stereo-anlegg fra Hi-Fi Klubben nylig. De sa at fordi nyere forsterker som den har en spesiell (elektronisk?) inngang, burde jeg bruke galvanisk skille mellom PC-lyd ut og inngangen på stereoen. Hvis ikke kunne inngangen ryke, og det ville bli svært dyrt å reparere.

Jeg mistenker dem litt for å ønske å selge meg dette fordi de tjener fett med penger på det (500,- eller noe sånt).

Trenger jeg dette, eller er dette mest humbug?

 

Jeg fant ett sted som selger selve skille for 1,-. (Husker ikke helt hvor..en el-butikk på Sinsen, Oslo?) Burde være en enkel sak å lodde til dette selv, eller hva?

5224059[/snapback]

Lenke til kommentar

Hifiklubben har helt rett. Søker en på nettet finner en flere personer som har fått svidd av hele eller deler av analoginngangene på forsterkeren sin ved å koble PCen rett til forsterker. Samtidig skaper ulike jordingspotensialer spenningsforskjeller som ikke bare kan være ille å ta på, men de kan også lage en irriterende høyfrekvent eller lavfrekvent pipelyd i høyttalerne. Et galvanisk skille vil hindre dette, men jeg er mer usikker på om det vil fjerne spenningshoppene som billige lydkort gjerne gir fra seg ved oppstart av PCen (det er dette som oftest tar livet av forsterkerne).

Lenke til kommentar
Hifiklubben har helt rett. Søker en på nettet finner en flere personer som har fått svidd av hele eller deler av analoginngangene på forsterkeren sin ved å koble PCen rett til forsterker. Samtidig skaper ulike jordingspotensialer spenningsforskjeller som ikke bare kan være ille å ta på, men de kan også lage en irriterende høyfrekvent eller lavfrekvent pipelyd i høyttalerne. Et galvanisk skille vil hindre dette, men jeg er mer usikker på om det vil fjerne spenningshoppene som billige lydkort gjerne gir fra seg ved oppstart av PCen (det er dette som oftest tar livet av forsterkerne).

5224784[/snapback]

Men hvis han unngår å koble tuner-inngangen til et kabelnett, vil han nå unngå en jordsløyfe, da forsterkere sjelden er jordet. Hvis det også er slike jordsløyfer som er "farlige" for inngangskretsene på forsterkere, så vil et galvanisk skille for antenneledning (som da vil løse problemet) være vesentlig billigere i innkjøp.

Lenke til kommentar
...et galvanisk skille for antenneledning (som da vil løse problemet) være vesentlig billigere i innkjøp.

5224809[/snapback]

 

Skjønner vist ikke dette helt. Anbefales det at jeg kjøper det (dyre) galvaniske skille fra HiFi-klubben, og skal jeg bruke antenneledning som kabel fra PC til stereo når jeg ikke har optisk inngang på stereoen?

 

(Jeg er bare en enkel kar som i 5 år har hatt PC-en koblet til stereoen uten noe som helst fiksfakseri. Dette har alltid fungert fint..)

Endret av JOB
Lenke til kommentar
...et galvanisk skille for antenneledning (som da vil løse problemet) være vesentlig billigere i innkjøp.

5224809[/snapback]

 

Skjønner vist ikke dette helt. Anbefales det at jeg kjøper det (dyre) galvaniske skille fra HiFi-klubben, og skal jeg bruke antenneledning som kabel fra PC til stereo når jeg ikke har optisk inngang på stereoen?

5224941[/snapback]

Jeg er som sagt ikke sikker på selve årsaken til at inngangen kan knele ved tilkopling av PC, men hvis det ER jordstrøm det er snakk om, så kan du bruke galvanisk skille for antenneledning. Denne sperrer likestrøm som evt. vil gå mellom kabelnettet og lysnettet.

 

Og er det sånn at du skal koble til tuner-inngangen til kabelnettet, så trenger du ikke galvanisk skille i det hele tatt.

 

Forbeholdet er som sagt at det er JORDSTRØM som er problemet. Er det andre forhold, så kan du se bort fra dette svaret.

Lenke til kommentar
...et galvanisk skille for antenneledning (som da vil løse problemet) være vesentlig billigere i innkjøp.

5224809[/snapback]

 

Skjønner vist ikke dette helt. Anbefales det at jeg kjøper det (dyre) galvaniske skille fra HiFi-klubben, og skal jeg bruke antenneledning som kabel fra PC til stereo når jeg ikke har optisk inngang på stereoen?

5224941[/snapback]

Jeg er som sagt ikke sikker på selve årsaken til at inngangen kan knele ved tilkopling av PC, men hvis det ER jordstrøm det er snakk om, så kan du bruke galvanisk skille for antenneledning. Denne sperrer likestrøm som evt. vil gå mellom kabelnettet og lysnettet.

 

Og er det sånn at du skal koble til tuner-inngangen til kabelnettet, så trenger du ikke galvanisk skille i det hele tatt.

 

Forbeholdet er som sagt at det er JORDSTRØM som er problemet. Er det andre forhold, så kan du se bort fra dette svaret.

5225065[/snapback]

 

 

Ahh, du snakker om kobling mellom stereo og kabel-annlegg. Jeg har ikke kabel-anlegg hjemme, kommer kun til å bruke vanlig, løs antenneledning til radioen.

Det jeg snakker om er koblingen mellom PC og stereoanlegget.

(Hverken stereoanlegget eller PC-en er koblet til jordet strømnett, kun simpelt u-jordet..)

Lenke til kommentar
Ahh, du snakker om kobling mellom stereo og kabel-annlegg. Jeg har ikke kabel-anlegg hjemme, kommer kun til å bruke vanlig, løs antenneledning til radioen.

Det jeg snakker om er koblingen mellom PC og stereoanlegget.

(Hverken stereoanlegget eller PC-en er koblet til jordet strømnett, kun simpelt u-jordet..)

5225101[/snapback]

Skjønte at du skulle koble PC til anlegget ja, men lurte på om du i tillegg skulle koble forsterkern til kabel-nettet.

 

Men hvis det ikke er tilfelle, og PC'en heller ikke er jordet, så kan du i alle fall stryke jordsløyfe som en mulig feilkilde...

Lenke til kommentar
Ahh, du snakker om kobling mellom stereo og kabel-annlegg. Jeg har ikke kabel-anlegg hjemme, kommer kun til å bruke vanlig, løs antenneledning til radioen.

Det jeg snakker om er koblingen mellom PC og stereoanlegget.

(Hverken stereoanlegget eller PC-en er koblet til jordet strømnett, kun simpelt u-jordet..)

5225101[/snapback]

Skjønte at du skulle koble PC til anlegget ja, men lurte på om du i tillegg skulle koble forsterkern til kabel-nettet.

 

Men hvis det ikke er tilfelle, og PC'en heller ikke er jordet, så kan du i alle fall stryke jordsløyfe som en mulig feilkilde...

5225199[/snapback]

 

Regnet med at du skjønte det, det var jeg som var treg til å skjønne hva du mente.

 

Men jeg har altså ingen feilkilder nå. Poenget er at jeg ikke har koblet PC-en til det nye anlegget, og vil forsikre meg om at jeg ikke gjør noe galt...

Lenke til kommentar
Men jeg har altså ingen feilkilder nå. Poenget er at jeg ikke har koblet PC-en til det nye anlegget, og vil forsikre meg om at jeg ikke gjør noe galt...

5225222[/snapback]

Det var det jeg skulle fram til. Hvis noen kan bekrefte at det er jordsløyfer som ødelegger inngangen på en forsterker, så kan du altså droppe galvanisk skille, da du ikke har muligheten til å få noen jordsløyfe i din kobling.

Lenke til kommentar
Kjøpte Denon stereo-anlegg fra Hi-Fi Klubben nylig. De sa at fordi nyere forsterker som den har en spesiell (elektronisk?) inngang, burde jeg bruke galvanisk skille mellom PC-lyd ut og inngangen på stereoen. Hvis ikke kunne inngangen ryke, og det ville bli svært dyrt å reparere.

Jeg mistenker dem litt for å ønske å selge meg dette fordi de tjener fett med penger på det (500,- eller noe sånt).

Trenger jeg dette, eller er dette mest humbug?

 

Jeg fant ett sted som selger selve skille for 1,-. (Husker ikke helt hvor..en el-butikk på Sinsen, Oslo?) Burde være en enkel sak å lodde til dette selv, eller hva?

5224059[/snapback]

 

Er denne "elektroniske" inngangen egentlig en ADC? I den grad en vanlig analog inngang ikke er elektronisk. Hvis så er jo ikke det noe spesielt bra spør du meg. Særlig når det ikke finnes digitale tilkoblingsmuligheter. Et ekstra ADC - DAC ledd forringer jo kvaliteten. Det kan jo forklare hvorfor inngangstrinnet er så tandert, det skal jo en del til for at en vanlig analog inngang kneler.

Lenke til kommentar

Sikkert ikke det han mente.. Jeg tipper HiFi-Klubben har dratt en liten "skrøne" om hvor viktig det er med galvanisk skille, kun for å tjene litt ekstra penger. Tror sjansen for å knele inngangen er ytterst liten. Hadde det vært et reelt problem, hadde det garantert stått advarsel om dette i instruksjonsboken. Vi vet jo alle hvor flinke produsentene er til å avskrive seg ansvar og garanti på de første sidene i slike manualer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...