Gå til innhold

Blitz til 350D, Sigma, Canon eller Metz?


Anbefalte innlegg

Skal handle blitz til min 350D, har søkt og lett på nettet, men har ikke funnet noe fornuftig egentlig. Har tenkt å bruke maks 2500,-

Skal brukes til hverdagsfoto....... bilder av litjgut'n etc.

 

De jeg har sett på er Sigma DG 500 Super, Canon 430 og Metz 54 AF-1.

Hadde egentlig bestemt meg for Sigma'n, dette grunnet pris og erfaringer hos andre som jeg har lest om på nettet.

 

Men, jeg synes Metz'n høres bra ut. Mangler den noe i forhold til de andre blitzene jeg har nevnt?

Er det noe spesielt må huske på ved kjøp av blitz? vil jo ha mulighet for å kjøre blitz'n manuelt, men ser ikke for meg at jeg kommer til å investere i flere blitzer, så slave og master funksjoner vet jeg ikke om er så viktig.....

 

takk for svar.

 

arnstein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal handle blitz til min 350D, har søkt og lett på nettet, men har ikke funnet noe fornuftig egentlig. Har tenkt å bruke maks 2500,-

Skal brukes til hverdagsfoto....... bilder av litjgut'n etc.

 

De jeg har sett på er Sigma DG 500 Super, Canon 430 og Metz 54 AF-1.

Hadde egentlig bestemt meg for Sigma'n, dette grunnet pris og erfaringer hos andre som jeg har lest om på nettet.

 

Men, jeg synes Metz'n høres bra ut. Mangler den noe i forhold til de andre blitzene jeg har nevnt?

Er det noe spesielt må huske på ved kjøp av blitz? vil jo ha mulighet for å kjøre blitz'n manuelt, men ser ikke for meg at jeg kommer til å investere i flere blitzer, så slave og master funksjoner vet jeg ikke om er så viktig.....

 

takk for svar.

 

arnstein

5223687[/snapback]

 

Er interessert i svaret, så nå følger jeg med videre. :)

Lenke til kommentar

Hva koster denne metz-blitsen her til lands? Finner den ikke i prisguiden, og på BH-photovideo koster den like mye som EX550 omtrent, noe som vel kanskje gjør den til et dårligere kjøp?

 

Sigmaen skal være bra, selv om jeg har til gode å prøve den. Funksjonsmessig er den ekvivalent med EX550. Imidlertid skal Canon sine blitser være litt mer solide hvis det er en prioritet (selv om blant annet batterilokk ikke akkurat imponerer).

 

EX430 virker som en ganske ok enhet, både fordi den er relativt funksjonsrik (i motsetning til 420) og fordi den er forholdsvis kompakt i forhold til de andre blitsene. Jeg har EX550 og EX420, og EX420en er en del enklere å ha på toppen av kameraet uten vertikalgrep, størrelsesmessig er EX430 som 420. Den er vel den eneste av disse tre som tar hensyn til cropfaktor også, og det er mulig den effektivt er noe sterkere da. Om denne enheten er verd ekstra 600 kroner, er vanskelig å si dog.

Lenke til kommentar

Den Metz'n står til 2495,- på FotoVideo.

Skal bortom der etter jobben, så da får jeg ta og se litt på den.

 

Har sett at det er flere som har sagt at Sigma'en er funksjonsmessig helt topp, men den er "billig" bygd. Derfor skal det bli spennende å se på denne Metz'n, har litt tro på den. Har vært litt artig å høre folks meninger om Metz'n.

 

arnstein

Lenke til kommentar
Har sett at det er flere som har sagt at Sigma'en er funksjonsmessig helt topp, men den er "billig" bygd. Derfor skal det bli spennende å se på denne Metz'n, har litt tro på den. Har vært litt artig å høre folks meninger om Metz'n.

5223974[/snapback]

 

Bare en liten kommentar til Sigmas byggekvalitet: Sammenlignet med min gamle Nikon SB-26 føles Sigmaen ganske lurvete, men jeg sammenligner jo med en tanks. Sigmaen min har gjennomlevd litt av hvert i sommer; den har smelt inn i et ukjent antall dørkarmer, falt fra ryggsekk, tilbrakt natten på en sti i Jotunheimen og sist, men ikke minst, har den blitt druknet av gulp fra datteren min. Like vel henger den sammen, og fungerer utmerket.

 

Støtter Metz'n E-TTL?

Lenke til kommentar

Ble til at jeg kjøpte Sigma'en, er fornøyd så langt.

Det som jeg har lest og hørt om at den er skrøpelig byggd, syns jeg ikke stemmer.

Bruker man blitz'en til det som den skal brukes til, så er det mer enn godt nok bygd.

Men har du for vane å kaste utstyret i veggen, så holder den nok ikke.....

 

Nok et bevis for at det du leser på nett, må taes med en liten klype salt?

Lenke til kommentar
Nok et bevis for at det du leser på nett, må taes med en liten klype salt?

5230141[/snapback]

 

Det som i alle fall helt sikkert er at folk har forskjellige behov, og at det man leser på nett gjerne er anpasset til behovene til den som har skrevet det.

 

Bare så du er oppmerksom på problemet om det skulle være aktuelt for deg; den situasjonen hvor jeg har vært nærmest smashe en blits etter min mening når jeg f.eks. skal bytte objektiv eller må hente noe i sekken mens blitsen er på off-shoe cord. Den #¤%& spiralkabelen er akkurat så elastisk at det minste spenn i kabelen kan ende opp med at den lemper blitsen i gulvet.

 

Gratulerer med ny blits!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...