Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nå kan jeg dele en liten bilkjøp historie


apegryn

Anbefalte innlegg

Ja jeg går tredje år på allmenfaglig påbygg, og da er det russetid. Som sikkert alle vet, må en jo ha en russebil :)

 

Vi var 5 stykker som bestemte oss for at vi skulle spleise på en, og vi hadde sett på litt av hvert til vi kom over en annonse på finn.no med en godt kjørt vw caravelle 87 mod til 10'000 kr. Etter noen telefoner bestemte 3 av oss for at vi skulle reise en 2 timers tur for å se på bilen.

 

Når vi kom til selgeren, stod bilen utenfor. Den så veldig pent holdt ut. Lite rust og fin inni. Vi hørte litt hvordan den va, joda den var god den, motoren gikk flott og alt var i orden. Eieren hadde hatt bilen i 12-13 år uten noe problemer.

 

Dette hørtes vel å greit ut. Han som skulle sette bilen på seg skrev under på noen papirer, og så skulle jeg (siden jeg var den eneste av oss 3 som hadde lappen), kjøre den hjem igjen.

 

Da kom problemene fortløpende :D

 

Først var det dørene. Altså.. dere kan ikke låse dørene på utsiden. Bare den på førersiden virker. Hmm ja det hørtes stress ut tenkte jeg til meg selv, men det fikk nå gå.

 

Så var det giren. Noe før vi skulle kjøre bilen kom det fra at den kanskje var en smule vanskelig å gire. Og at det var noe feil så det ikke gikk an å ta fra 4 til 3 gir. Han forklarte, at om jeg ville ha den fra 4 til 3, måtte jeg gå fra 4 til 2 så til 3.

Det hørtes ikke så godt ut.

 

Men vil hevet ikke kjøpet av den grunn, selv om jeg begynte å tvile så langt.

 

Men, når vil faktisk skulle kjøre, så måtte vi bare se at lysene virket. Selgeren sa at ja, alt virker 100%. Men når vi skrudde på fjærnlysene, så gikk bare den ene på :) "Oj det har jeg aldri sett noe til før", var kommentaren hans. Han røsket opp grillen og rikket i noen ledninger så begynte den å lyse igjen.

 

Vi la på vei etter hvert, og det som tok meg med en gang, var at den var helt vanvittig å gire med. I starten klarte jeg ikke engang å finne første giret. Dette var en 4girs kasse, med rev oppe til v, 1 opp og 3 oppe til h. Men nesten uansett hvor rett opp jeg fikk den, virket det som den traff 3 gir hele tiden.

 

Jeg prøvde også dette med å gire fra 4 til 3, men da var det som at den sto i fri. Helt merkelig. Jeg tok den fra 3 til 2 og opp til 3 igjen uten å ta ut clutchen, og da drog den på 3.

 

Etter noen stopper for å treffe 1.gir rett, gikk det forholdsvis greit hjemover. På veien hjem greide jeg ødelegge burta med å teste den i 3 til 4 sek. Det var tydeligvis nok, og vi fikk aldri liv i den igjen :)

 

Der stoppet turen for meg, men 3 av de andre tok bilen en liten tur helt hjem, ca 3 mil.

 

Jeg fikk en telefon kanskje 1 time senere. Bilen hadde stoppa helt. De fikk den ikke i gir, så de måtte bli hentet. Bare et par minutter senere ringte det igjen. Nå hadde visst bilen eksplodert (ja de overdrev). Jeg har ikke sett på den siden, men de mente det var kjøletanken som hadde eksplodert :S

 

Så, slik står bilen ennå :) Forrige eieren hadde den for 12 år, vi hadde den i 4 timer før den gav opp helt, vi kom aldri helt hjem med den :D

 

----

Det hører med i historien likevel at vi ringte selgeren og forklarte dette for han. Vi var heldige, for selgeren var en hyggelig kar og gav oss alle pengene tilbake på konto og sa at vi kunne knokse bilen og sende han vrakpanten.

----

 

neste gang tror jeg vil prøver bilen før vi kjøper den ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanlig å sjekke at det meste, f.eks lys, virker + prøve en bil før man kjøper den....... Hvorfor gjorde dere ikke det?

 

Flaks for dere at selgeren ikke hevdet sin rett, for jeg antar bilen var kjøpt "som sett og besiktiget", som man vanligvis skriver i kontrakter. Angrefrist og sånt gjelder ikke for bruktbilkjøp. Og garanti kan man glemme når man kjøper hos private.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Dere skulle kanskje ha tippet Lotte den dagen i stede. Dere hadde kjempeflaks som traff på en selger som ikke slo seg vrang og beholdt pengene. Flott at det ordnet seg til det beste etter at bilen hadde daua. :)

Lenke til kommentar

Alltid prøv en bil før dere kjøper!

5215265[/snapback]

 

Det er en god regel det, ja. Jeg kjøpte for 1,5 år siden en bil som startet og gikk fint, var rustfri og pen i lakken. Selgeren var en eldre mann som hadde passet godt på bilen, så det ut til. Derfor ble jeg litt skremt da jeg skulle hente bilen. Prøveskilt ble klistret på og turen gikk hjem. Jeg merket med en gang at noe ikke var som det skulle, og det tok ikke lang tid å slå fast at 1) Clutchen slurte fryktelig 2) En fæl vibrasjon oppstod ved gasspådrag, og 3) Bilen stoppet når blinklyset ble aktivert (!). :hmm:

 

Turen hjem ble en affære med banning over at jeg ikke prøvde bilen før jeg kjøpte den, men gleden ble desto større da alle feilene viste seg enkle å utbedre. Clutchen som slurte var en justeringssak, vibrasjonene skyldtes et dårlig mellomakslingskryss og ufrivillige motorstopp i kryss ble avverget ved å bytte kontaktplata til tenningslåsen. Totalkostnad: 300 kroner + litt arbeid.

 

Selv om det "gikk bra" denne gangen, er det selvfølgelig totalt hodeløst å kjøpe bruktbil uten å prøvekjøre først...

Lenke til kommentar
Prøvekjørte faktisk ikke bilen min selv når jeg kjøpte den..

Hadde den dog på NAF-test samma dag, samt fikk noen bekjente (inkl en bilmekaniker) til å prøvekjøre den tidligere i uka..

 

Men det lønner seg nok å prøvekjøre den, ja..

5215831[/snapback]

Kven som prøvekjører den har vel ikkje så mykje å seie så sant det er ein du kan stole på som har litt peiling.

 

Men det var bra at selgaren gav pengane tilbake. Virka litt merkeleg at de skulle ta knekken på den etter 4 timar, eg frykta at han hadde lurt dykk då.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...