Magnusha Skrevet 24. november 2005 Skrevet 24. november 2005 Sjekket tempraturen til haddisken min nå! Den lå på ca. 45 grader... Er dette litt for mye for haddisken, bør jeg sette inn en vifte eller noe som kjøler den ned? Har en Seagate S-ATA 160GB Takker for alle svar
T_s_X Skrevet 24. november 2005 Skrevet 24. november 2005 Sjekket tempraturen til haddisken min nå! Den lå på ca. 45 grader... Er dette litt for mye for haddisken, bør jeg sette inn en vifte eller noe som kjøler den ned?Har en Seagate S-ATA 160GB Takker for alle svar 5202667[/snapback] Vil tro det er en heeelt grei temperatur.. Kommer jo an på hvor mange vifter og hvor god kjøling du har fra før av
CheF Skrevet 25. november 2005 Skrevet 25. november 2005 Hvordan sjekker man temperaturen på harddisken, og hvor mye varme tåler de?
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 25. november 2005 Skrevet 25. november 2005 Maxtor hevder at 60 grader tåler diskene uten problemer.. Noen disker har innebygde sensorer for temperatur og de kan avleses med f.eks. Everest.
CheF Skrevet 25. november 2005 Skrevet 25. november 2005 Maxtor hevder at 60 grader tåler diskene uten problemer..Noen disker har innebygde sensorer for temperatur og de kan avleses med f.eks. Everest. Okei. Har Samsung-disker. Men har ikke noe kjøling på dem, og synes de virker litt vel varme. Står jo ingenting om kjøling, hvor mye temperatur de tåler etc på sidene deres, eller andre steder. Lurer litt på om jeg trenger å kjøpe en vifte som peker mot dem, eller om de overlever uten kjøling.
Simen1 Skrevet 25. november 2005 Skrevet 25. november 2005 (endret) Så lenge de står et stykke fra hverandre så det kommer godt med luft på alle kanter av de og du har normalt bra gjennomtrekk i kabinettet så er det neppe noen vits å ha en egen vifte for harddiskene. Husk også at fingrene ikke er noe bra termometer. Man kan fint sitte i en badstu med 100°C men å stikke fingeren i kokende vann går ikke særlig bra. Forskjellen er at vann har veldig mye høyere varmekapasitet, tetthet og varmeledningsevne enn luft. Harddisker er laget av aluminium (ofte med lokk av stål), altså veldig høy varmekapasitet, tetthet og varmeledningsevne. Derfor kan harddisken føles veldig varm, kanskje varmere enn en badstu på 100°C, uten at den nødvendigvis er det. Normalt brenner man seg på fingeren hvis man holder fingeren i mer enn noen få sekunder på aluminium som er 50°C. 50°C er lavere enn den temperaturen som harddiskprodusentene anser som sikker driftstemperatur. Siden fingre fungerer dårlig som termometer så anbefaler jeg å bruke det innebygde termometeret i harddisken. Det kan leses av med Everes som er linket lengre opp her eller f.eks det geniale lille programmet DTemp. Siden du ikke sier hvilken Samsung-disk du har så tar jeg bare en tilfeldig 200GB i P120-serien: Environmental Specifications Temperature Operating 0~60°C Non-operating -40 ~70°C Thermal Gradient(max.) 20°C/hr Her finner du spesifikasjoner på andre Samsung-disker: http://www.samsung.com/Products/HardDiskDrive/index.htm Endret 25. november 2005 av Simen1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå