MirMic Skrevet 23. november 2005 Skrevet 23. november 2005 Hei, Jeg har sett for meg et Raid 5 med 3 disker til å starte med. Disse vil være på 200GB hver. Kontroller kortet vil mestsansynlig være av typen : HighPoint RocketRAID 2320 8P SATA II/300 RAID5, NCQ, PCI Express x4 Highpoint Kontroller'en Spm's?? Jeg har veldig lyst til å høre om noen erfaringer fra folk som har brukt HighPoint kontrollere, er de gode eller dårlige ?? Så hvis jeg øker arrayet med en ekstra eller to disk som er på si 250GB vil da raid 5 bruke alt eller bare 200Gb? Hvis dette er tillfelle kan jeg bruke JBOD til å samle sammen den resterende plassen ?? Åssen kan jeg forandre på arrayet når alle diskene si er 250Gb når det har vert 200GB ?
Variable Skrevet 23. november 2005 Skrevet 23. november 2005 du bør holde deg til like disker , ihvertfall på raid5 delen, JBOD mener jeg er ett fett hva slags disker du bruker, du kan se min brukertest på raid-5 oppsett med promise sin pci-express kontroller her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=483715 Husk at den kontrolleren du linker til er uten XOR cpu så det vil ikke bli noen bra skrive hastighet til raid-5 arrayet du setter opp For 1000kr mer ca får du promise sin 8350 pci-express
roac Skrevet 23. november 2005 Skrevet 23. november 2005 Jeg har sett for meg et Raid 5 med 3 disker til å starte med. Disse vil være på 200GB hver. Vær klar over at dersom du skal ha en god raidkontroller (som gjør ting i hardware) så vi det være billigere med en kontroller som støtter RAID 10, og kjøre fire disker i RAID 10. Da vil du ha vesentlig bedre ytelse, og bedre feiltoleranse, til en lavere pris. Kinderegg kalles det Så hvis jeg øker arrayet med en ekstra eller to disk som er på si 250GB vil da raid 5 bruke alt eller bare 200Gb? 200GB. Derfor er det også anbefalt å lage raidsett som ikke bruker hele disken, men la oss si 98% av denne. Hvis ikke kan du få problemer med at en evt erstatningsdisk ikke er stor nok, og tro du meg, det er vannvittig kjedelig. Hvis dette er tillfelle kan jeg bruke JBOD til å samle sammen den resterende plassen ? Såvidt jeg vet bare dersom du bruker software-raid av et eller annet slag, f eks Veritas Storage Foundation. (Som er "litt" utenfor din priskategori). Åssen kan jeg forandre på arrayet når alle diskene si er 250Gb når det har vert 200GB ? Hvis raidkontrlleren har støtte for dette så, men det må du sjekke med manual. Igjen, en del softwareløsninger takler dette helt fint, og det kan sågar være ønskelig å bruke mange disker og bare bruke en liten del av disken for å få søketiden vesentlig ned, men da snakker vi dyrere løsninger.
MirMic Skrevet 25. november 2005 Forfatter Skrevet 25. november 2005 Så hvis jeg øker arrayet med en ekstra eller to disk som er på si 250GB vil da raid 5 bruke alt eller bare 200Gb? 200GB. Derfor er det også anbefalt å lage raidsett som ikke bruker hele disken, men la oss si 98% av denne. Hvis ikke kan du få problemer med at en evt erstatningsdisk ikke er stor nok, og tro du meg, det er vannvittig kjedelig. Takk for de svar'a jeg har fått. Det gir meg mer å lese om nye ting å tenke på. Men er helt sikker at det ikke går an å øke arrayet når du har byttet ut alle disker ?? så da blir arrayet låst på 200GB Eller er det andre som kan svare på dette ??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå