Gå til innhold

Style første linje i en DIV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan setter man parametere for første linje i en DIV?

Og hvordan skiller man ut første linje i et slikt tilfelle? <br />?

5195317[/snapback]

 

Vet ikke helt om jeg skjønte spørsmålet, men...

 

du kan ikke style bare første linje i en div.. stylingen gjelder alt innholdet i diven...ønsker du at første linje skal være en <br /> er det bedre å style denne eksplisitt....

Lenke til kommentar

Det er forsåvidt mulig, men da må du vel ty til å bruke fast bredde på innholdsfelt og skrift. Da skal det være mulig å style det ved å bruke span. Jeg går utfra at første linje ikke er første setning.

 

Hvis det er første setning du mener, er saken tusen ganger enklere! Da kan du bare sette første setning inni en span, som dette:

<p><span>Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.</span> Etiam tellus. Mauris quis urna. Vestibulum sagittis eros quis orci. Aenean risus sapien, iaculis vitae, placerat quis, cursus ut, arcu. Aliquam hendrerit, leo et ultrices tincidunt, sem nisl fermentum pede, vitae gravida libero nibh a odio.</p>

Lenke til kommentar

html koden min ser nå slik ut:

<p id="teskt">
<b>Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.</b>
<br /> 
Etiam tellus. Mauris quis urna. Vestibulum sagittis eros quis orci. Aenean risus sapien, iaculis vitae, placerat quis, cursus ut, arcu. Aliquam hendrerit, leo et ultrices tincidunt, sem nisl fermentum pede, vitae gravida libero nibh a odio.</p>

 

Men finnes det en måte å angi formateringen i css?

Slik at jeg slipper å angi <b> og <br /> direkte i html?

Lenke til kommentar
html koden min ser nå slik ut:

<p id="teskt">
<b>Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.</b>
<br /> 
Etiam tellus. Mauris quis urna. Vestibulum sagittis eros quis orci. Aenean risus sapien, iaculis vitae, placerat quis, cursus ut, arcu. Aliquam hendrerit, leo et ultrices tincidunt, sem nisl fermentum pede, vitae gravida libero nibh a odio.</p>

 

Men finnes det en måte å angi formateringen i css?

Slik at jeg slipper å angi <b> og <br /> direkte i html?

5195721[/snapback]

Ikke for å pirke, men hvorfor ikke gjøre det på denne måten? Det er jo absolutt det enkleste.

Lenke til kommentar
html koden min ser nå slik ut:

<p id="teskt">
<b>Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.</b>
<br /> 
Etiam tellus. Mauris quis urna. Vestibulum sagittis eros quis orci. Aenean risus sapien, iaculis vitae, placerat quis, cursus ut, arcu. Aliquam hendrerit, leo et ultrices tincidunt, sem nisl fermentum pede, vitae gravida libero nibh a odio.</p>

 

Men finnes det en måte å angi formateringen i css?

Slik at jeg slipper å angi <b> og <br /> direkte i html?

5195721[/snapback]

Ikke for å pirke, men hvorfor ikke gjøre det på denne måten? Det er jo absolutt det enkleste.

5195733[/snapback]

 

 

Er dette fortsatt det enkleste når man har over 100 paragrafer som skal formateres på samme måte?

Lenke til kommentar
html koden min ser nå slik ut:

<p id="teskt">
<b>Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.</b>
<br /> 
Etiam tellus. Mauris quis urna. Vestibulum sagittis eros quis orci. Aenean risus sapien, iaculis vitae, placerat quis, cursus ut, arcu. Aliquam hendrerit, leo et ultrices tincidunt, sem nisl fermentum pede, vitae gravida libero nibh a odio.</p>

 

Men finnes det en måte å angi formateringen i css?

Slik at jeg slipper å angi <b> og <br /> direkte i html?

5195721[/snapback]

Ikke for å pirke, men hvorfor ikke gjøre det på denne måten? Det er jo absolutt det enkleste.

5195733[/snapback]

Da er jo saken en helt annen ting. Trodde ikke det var snakk om flere hundre her..

 

Er dette fortsatt det enkleste når man har over 100 paragrafer som skal formateres på samme måte?

5195745[/snapback]

Det er saken en helt annen. Trodde ikke det var snakk om flere hundre..

Lenke til kommentar
Da ville jeg brukt p:first-line og driti i IE :)

Er tross alt bare eye candy.

p:first-line {

font-weight: bold;

}

5195810[/snapback]

Det er kun på den måten vi får folk til å slutte å bruke IE. :thumbup:

5195842[/snapback]

Nja, de vil jo aldri vite om denne mustiske linja, så da er det jo helt poengløst med den i det hele tatt :D

5196710[/snapback]

De vet ikke at de har gått glipp av noe, men det betyr ikke at linjen er poengløs for det :p Den gir jo noe ekstra til de som faktisk har vett nok til å bruke noe annet enn IE :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...