Gå til innhold

PC til Arkitetkstudent


mastro

Anbefalte innlegg

Hei

 

Sitter og funderer om jeg skal anskaffe meg en PC til arkitektstudiet. Den skal kunne yte saa godt som mulig for rundt 15 000. Hvis det er en enorom ytelsesforskjell mellom 15 og 20 000 kan det tenke seg at jeg vurderer aa strekke okonomien litt.

 

Minstekrav er :

 

- AutoCAD 2006

- Photoshop CS 2

 

har ingen ting imot at den takler 3ds max studio uten problem, men det er ikke saerlig viktig...

 

Noen ideer? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

denne fra psdata

http://www.psdata.no/ps.asp?it=114642

 

eventuelt

 

http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10076

 

begge disse takler autoca +3D max

og Photoshop CS 2

 

bruker både auto cad og 3D max på min egen pc her se på profilen

 

setter op et system her kopiert fra andbefalinger.

AMD Athlon 64 FX-57

 

ASUS A8N32-SLI Deluxe

 

Corsair XMS3200C2 TWINX DDR400 2048 MB (2x1024)

 

Creative Sound Blaster X-Fi Elite Pro

 

Hitachi Deskstar 7K500 S-ATA

 

Lian Li PC73SL

 

Logitech diNovo Media Desktop

 

MacPower Digital Doc 5+

 

Nec MultiSync LCD2180UX

 

NoName Diskettstasjon 3.5 intern

 

Papst 3412 NGMV (Variofan)

 

 

Plextor PX-760A

 

Thermalright SLK-948U

 

Thermaltake Silent Purepower 560W

 

Western Digital Raptor 73,4 GB

 

XFX GeForce 7800 GTX 512 MB XXX

Endret av kvase
Lenke til kommentar
denne fra psdata

http://www.psdata.no/ps.asp?it=114642

 

eventuelt

 

http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10076

 

begge disse takler autoca +3D max

og Photoshop CS 2

 

bruker både auto cad og 3D max på min egen pc her se på profilen

 

setter op et system her kopiert fra andbefalinger.

AMD Athlon 64 FX-57

 

ASUS A8N32-SLI Deluxe

 

Corsair XMS3200C2 TWINX DDR400 2048 MB (2x1024)

 

Creative Sound Blaster X-Fi Elite Pro

 

Hitachi Deskstar 7K500 S-ATA

 

Lian Li PC73SL

 

Logitech diNovo Media Desktop

 

MacPower Digital Doc 5+

 

Nec MultiSync LCD2180UX

 

NoName Diskettstasjon 3.5 intern

 

Papst 3412 NGMV (Variofan)

 

 

Plextor PX-760A

 

Thermalright SLK-948U

 

Thermaltake Silent Purepower 560W

 

Western Digital Raptor 73,4 GB

 

XFX GeForce 7800 GTX 512 MB XXX

5190850[/snapback]

 

Hallo? Du linker til stasjonære. Har du sett hvilken kategori dette emnet ligger på? Sier bærbare datamaskiner deg noe?

Lenke til kommentar

Jeg vil si det viktigste her er et godt skjermkort, mye ram og kjapp harddisk. Cpu har ikke så veldig mye å si (dette ut i fra 3Dstudio max som jeg har drevet endel med tidligere). Dell har en som kan duge: http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...s&sbc=precn_m70 Pass for all del på at skjermkort har støtte for akselerasjon autoCAD og de andre programmene du trenger, dette kan få svært mye å si forarbeidet med modellene og ikke minst rendringstiden i 3D studio max. Noen av "spill-løsningene" som 6800go o.l kan softmoddes til å yte opp imot sine profesjonelle brødre i quadro/fireGL-serien, men sjekk for all del ut dette på forhånd...

Lenke til kommentar
Ta ein kik på denne:

 

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=15265

 

Har denne sjølv og er kjempenøgd med maskina.

5194314[/snapback]

 

OM maskinen skal brukes til atuoCAD, 3D studio max o.l så BØR skjermkortet være av typen quadro/fireGL eller kunne softmoddes til dette (noe som slett ikke går med alle spillkortene). Jeg vet ikke hvor mange tester dere har lest om ytelsen i disse programmene med spillkort sammenlignet med profesjonelle kort. Ytelen er ofte over 100% bedre enn spillkort ved bruk av profesjonelle kort, og dette har utrolig mye å si for f.eks rendringstiden... det finnes flere løsninger med fireGL og quadro til 15.000+ som bør vurderes etter min mening... For å illustrere det: http://www.xbitlabs.com/articles/video/dis...quadrofx_2.html Dette er riktignok en eldre test, men en kan sikkert finne nyere tester som beviser akkurat det samme, skal du bruke profesjonelle 3D applikasjoner og ikke spille så bør en velge profesjonelle 3D-kort og ikke spillkort :)

Lenke til kommentar
sorry da hehe det går fort for seg her. la ikke merke til det

5193810[/snapback]

 

Uansett burde du ha anbefalt en x2 cpu og et skikkelig 3d skjermkort :)

5195511[/snapback]

 

strengt tat ikke nødvendig med dobbel cpu og wildcat eller qudro skjerm kort til denne type bruk.

 

det sier jeg på grunnlag av jeg driver med de programma selv både på bærbar og stasjonær. :hmm:

Lenke til kommentar
sorry da hehe det går fort for seg her. la ikke merke til det

5193810[/snapback]

 

Uansett burde du ha anbefalt en x2 cpu og et skikkelig 3d skjermkort :)

5195511[/snapback]

 

strengt tat ikke nødvendig med dobbel cpu og wildcat eller qudro skjerm kort til denne type bruk.

 

det sier jeg på grunnlag av jeg driver med de programma selv både på bærbar og stasjonær. :hmm:

5196160[/snapback]

 

Autocad støtter ikke 2 prosessorer, og er heller ikke spesiellt kresen på skjermkort. (Kommer fler-prosessor støtte i 2007-versjonen). Man kommer langt med 1024 MB ram også.

 

3d studio derimot, er mye flinkere til å ta i bruk det som finnes av muskler i maskina. For store modeller, trenger man fort et bra skjermkort for å oppdatere vinduene. Og når man skal rendre bilder og animansjoner, får man aldri nok prosessorkraft eller minne.

 

Sitter selv på en Fujitsu Siemens Celsius H230, som jeg godt kan anbefale.

 

Den har et Ati FireGl V5000 skjermkort med 256Mb grafikkminne, samt 2Gb systemminne. Det fungerer greit til autocad og photoshop, og litt 3dstudio. (Kunne godt hatt en sprekere maskin for sistnevnte program). Veldig bra skjerm på denne også med 1600x1200 oppløsning.

Lenke til kommentar
sorry da hehe det går fort for seg her. la ikke merke til det

5193810[/snapback]

 

Uansett burde du ha anbefalt en x2 cpu og et skikkelig 3d skjermkort :)

5195511[/snapback]

 

strengt tat ikke nødvendig med dobbel cpu og wildcat eller qudro skjerm kort til denne type bruk.

 

det sier jeg på grunnlag av jeg driver med de programma selv både på bærbar og stasjonær. :hmm:

5196160[/snapback]

 

Autocad støtter ikke 2 prosessorer, og er heller ikke spesiellt kresen på skjermkort. (Kommer fler-prosessor støtte i 2007-versjonen). Man kommer langt med 1024 MB ram også.

 

3d studio derimot, er mye flinkere til å ta i bruk det som finnes av muskler i maskina. For store modeller, trenger man fort et bra skjermkort for å oppdatere vinduene. Og når man skal rendre bilder og animansjoner, får man aldri nok prosessorkraft eller minne.

 

Sitter selv på en Fujitsu Siemens Celsius H230, som jeg godt kan anbefale.

 

Den har et Ati FireGl V5000 skjermkort med 256Mb grafikkminne, samt 2Gb systemminne. Det fungerer greit til autocad og photoshop, og litt 3dstudio. (Kunne godt hatt en sprekere maskin for sistnevnte program). Veldig bra skjerm på denne også med 1600x1200 oppløsning.

5196479[/snapback]

 

Ja, husket jeg hadde glemt en pc fra FSC som også passet godt til den type bruk. IBM tror jeg goså har en serie med fireGL som vil være å anbefale til slik bruk. Det finnes dessuten uhyre få bærbare med 2 prosessorer...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

vil forst og fremst beklage sen respons for alle svarene paa denne posten (og for smarusten norsk, grunnet opphold i skotland for tiden...) haaper det fortsatt er interesse for denne posten. Jeg har enkelte sporsmaal det virker aa vaere litt uenighet om. klarer jeg meg godt med enkelt cpu? virker aa vaere stor ytelsesforskjell mellom profesjonelle 3d kort og "gamer"kort. husker tilbake til naar jeg skulle konfigurere en stasjonaer pc for samme behov, men gikk for "gamer" kort pga. enorm prisforskjell. regner med dette gjelder for baerbare pcer?

 

hadde vaert utrolig flott med noen relevante erfaringer fra folk som driver med det samme. og som nevnt tidligere opererer jeg med et studentbudsjett. prislappen er dermed maksimalt 20 000 +-...hvis ytelsesforskjellen mellom en maskin i til 15 000 og 20000 ikke er enorm, kan jeg nok klare meg godt med den billigste utgaven :thumbup:

 

takk paa forhaand

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...