Gå til innhold

50mm f/1,4 til D70 - billigmodell eller Nikkor?


Anbefalte innlegg

Har tenkt å skaffe meg Nikon D70s, og har ingen Nikon-objektiver fra før. Jeg vil starte med å kjøpe noe slikt som et 50mm f/1,4, men så ser jeg at det Nikkor-objektivet koster minst 2700,-, mens Arsat N 50 mm f/1.4 til Nikon koster 1500,- :

 

http://www.fotopalass.no/product_info.php?...&products_id=58

 

Noen som har noe begrep om hvorvidt det dyreste vil være verdt den ekstra investeringen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye synes du autofokus er verdt? Hvor mye er det verdt for deg å vite at du får kvalitet? Jeg sier ikke at Russisk optikk er dårlig, bare at det er veldig vanskelig å vite hva man får for pengene.

 

Hvis du vil spare penger så kjøp Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8D til 1050 kr. Et objektiv rundt 30 mm er mer anvendelig men blir en del dyrere.

Lenke til kommentar
Har tenkt å skaffe meg Nikon D70s, og har ingen Nikon-objektiver fra før. Jeg vil starte med å kjøpe noe slikt som et 50mm f/1,4, men så ser jeg at det Nikkor-objektivet koster minst 2700,-, mens Arsat N 50 mm f/1.4 til Nikon koster 1500,- :

 

http://www.fotopalass.no/product_info.php?...&products_id=58

 

Noen som har noe begrep om hvorvidt det dyreste vil være verdt den ekstra investeringen?

5190436[/snapback]

 

Hva med lysmåling etc? Vet du om D70s gjør det med dette objektivet?

 

Edit: Ellers er det min erfaring at 50mm en forbausende brukbar brennvidde, selv om Kristallo har rett i at et objektiv rundt 30-35mm er bedre. Gruppebilder innendørs er nok bare å utelukke, men ellers så er det jo bare å ta bena fatt.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Hvor mye synes du autofokus er verdt?

 

Tror egentlig ikke jeg trenger autofokus på et slikt objektiv. Tenkte primært å bruke det til portretter. Synes det er viktig at det er lyssterkt.

 

Når det gjelder lysmåling og kompatibilitet der er det noe jeg ikke har greie på. Synes det er vanskelig å vite hvilke objektiver man kan sette på en D70. Hvor gamle objektiver kan man for eksempel bruke dersom man kjøper noe brukt?

 

Tenkte at det er lettere å få f.eks et 18-70mm allroundobjektiv brukt enn en 50mm f/1,4

Lenke til kommentar
Synes det er vanskelig å vite hvilke objektiver man kan sette på en D70. Hvor gamle objektiver kan man for eksempel bruke dersom man kjøper noe brukt?
Det står en tabell i bruksanvisningen som lister opp hvilke objektiver som fungerer med hvilke funksjoner.

 

De fleste russiske objektiver blir solgt uten nok spesifikasjoner til å avgjøre hvilken type objektiv det er. Generelt kan man gå ut i fra at de er 100% manuelle.

Lenke til kommentar
Synes det er vanskelig å vite hvilke objektiver man kan sette på en D70. Hvor gamle objektiver kan man for eksempel bruke dersom man kjøper noe brukt?
Det står en tabell i bruksanvisningen som lister opp hvilke objektiver som fungerer med hvilke funksjoner.

 

De fleste russiske objektiver blir solgt uten nok spesifikasjoner til å avgjøre hvilken type objektiv det er. Generelt kan man gå ut i fra at de er 100% manuelle.

5191171[/snapback]

 

Som sagt har jeg ikke kjøpt kameraet enda - jeg bare lurer på hvilket objektiv jeg skal kjøpe det med, og har egentlig ingenting imot et helmanuelt objektiv, så lenge optikken er tilfredsstillende.

 

Men så et litt annet spørsmål - nå leser jeg at 50mm tilsvarer 70mm på D70. Dette betyr vel egentlig at for meg som liker vidvinkel kommer dette til å bli fryktelig dyrt, eller? Det betyr vel også at jeg må kjøpe et ca 35mm f/1,4-objektiv for å oppnå noe som minner om 50mm. Kanskje jeg rett og slett bør velge et annet kamera?

Lenke til kommentar

Alle rimelige DSLR har en slik cropfaktor, billigste som gir deg "ekte" brennvidder er Canon 5D til rundt 25k.

 

Du kan bruke 35/2 (ikke så raskt) eller Sigmas 30/1.4 som koster i underkant av 4000 kr.

 

Optikken i de russiske normalene er angivelig ikke noe å skrive hjem om. Uten AF, uten lysmåling og med dårligere optisk kvalitet... tror ikke det er verd 1200 kroners besparelse egentlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...