Gå til innhold

Norton Ghost - lage oppstarts-DVD for restore

CellularDude

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker Norton Ghost 2003 til å lage backup/speiling av innholdet på C:\

Har til nå lagret speilingsfilene på harddisken, men da jeg nå har anskaffet en DVD-brenner, ønsker jeg å brenne speilingsfilene ( f.eks "filnavn.gho" ) til DVD.

Ønsker å kunne opprette en DVD som jeg kan starte opp fra boot, og så kjøre restore fra den. Poenget med dette er at jeg vil ha muligheten til å gjenopprette innholdet på C:\ dersom ikke Windows vil starte. Har ikke diskettstasjon, så det er ingen vits i å lage egne oppstartsdisketter.

Ser for meg at den DVDen inneholder selve speilingsfilen og filer som gjør DVDen "bootable".

Kan dette gjøres i Ghost-programmet, eller må jeg bruke et annet program? Har bl.a NeroSuite 6.6, som kom med den nye DVD-brenneren. Bruker Windows XP Home Edition.

Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan gjøres med Ghost.

Jeg har ikke gjort det selv, så jeg kan ikke forklare deg hvordan.

Men jeg vil heller anbefale deg å brenne en oppstartsCD /DVD og fremdeles kjøre speilingsfilene til harddisk.

DVD blir for fort ødelagte til at jeg stoler på de.

Skrevet (endret)

TBJ:

Det blir en oppstarts CD/DVD med selve programmet Ghost, det da.

Pleide å gjøre det slik når jeg brukte diskett. Da bootet jeg fra diskett og startet ghost.exe fra disketten. Så fant jeg frem til speilingsfilen jeg ville bruke. Den var lagret på D:\. Så gjenopprettet jeg. Det funket helt fint!

Har aldri opplevd å ikke få tilgang til harddisken, så dersom jeg kan boote og kjøre ghost.exe fra CD/DVD, er jeg i praksis hjulpet med det. :)

Eneste forskjellen er at etter at jeg fikk Win XP, blir speilingsfilen veldig stor, det vil i mitt tilfelle si 5-6 GB. Ghost lagrer dermed speilingen i to filer ( en ghost image file og en ghost spanned image file). Men jeg går ut fra at dette ikke har noe å si ved gjenoppretting. Jeg har ennå aldri prøvd å gjenopprette C:\ så lenge jeg har brukt Win XP.

Dersom noen likevel kan gi tips om hvordan jeg kan få med selve speilingsfilen på DVD, hadde det vært fint.

Endret av CellularDude
Skrevet
TBJ:

Det blir en oppstarts CD/DVD med selve programmet Ghost, det da.

Det stemmer det :thumbup: .

Siden du ikke har diskettstasjon, tenkte jeg.

Eneste forskjellen er at etter at jeg fikk Win XP, blir speilingsfilen veldig stor, det vil i mitt tilfelle si 5-6 GB. Ghost lagrer dermed speilingen i to filer ( en ghost image file og en ghost spanned image file).

Da må du ha 2 DVD'er (og større sjanse for at en av de blir ødelagt).

Men uansett om de ligger på DVD eller HD, er det ingen problem å bruke de. Selv når det blir flere enn én fil.

Skrevet (endret)

Skal prøve dette ut så snart jeg kan.

DVD'er blir vel ikke ødelagt så lenge de ikke brukes til annet enn backup. Men jeg vet jo at DVDer tåler mindre slitasje enn CD, grunnet den mye høyere datatettheten.

Med skånsom behandling skulle ikke dette være noe problem.

Prøvde meg litt fram i Ghost, og har funnet ut at man ikke kan lage oppstarts-cder uten at man lagrer ghost-filen (speilingsfilen) til CD/DVD. Altså går det ikke så lenge man lagrer til harddisk. Da vil det kun kunne opprettes oppstartsdisketter.

Jeg har ikke prøvd det ennå, men nå som jeg har fått meg DVD-brenner, skal jeg forsøke. Nytter jo ikke å brenne 5 GB til CD. Skal skaffe meg brennbare DVDer ASAP :)

Endret av CellularDude
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg lagde først en oppstartsdiskett for så å bruke den som grunnlag da jeg laget oppstartsCD'en (i NERO).

Men en oppstartsCD ble det, som oppfører seg identisk som en oppstartsdiskett.

Og med full tilgang til harddiskene.

Siden du ikke har diskettstasjon ... (teit sak, anyway...) så får du få noen som har til å hjelpe deg med å lage en oppstartsCD (DVD) ved hjelp av den.

Skrevet

Ok, nå har jeg brukt Nero til å brenne en boot-cd, og på den er også lagt inn ghost-exe-filen for bruk i DOS.

Så restartet jeg maskinen, og sørget for at den bootet til CD-stasjonen før harddisken.

Jadda! Den bootet, promptet A:\ kom opp. Så valgte jeg E:\ som er CD-stasjonen. Så skrev jeg inn 'ghost', og Ghost startet. Så gikk alt som før. Valgte rett stasjon, der speilingsfilene ligger. Kuttet ut i tide, slik at jeg ikke kjørte gjenoppretting, men jeg prøvde såpass mye at jeg ser dette skal funke.

Når det gjelder DVD, går jeg ut fra at jeg kan lage en boot-disk i Nero, og legge til ghost.exe, samt den speilingsfilen jeg vil gjenopprette fra. Dette i tilfelle hele harrdisken klikker, og jeg må gjenopprette på en ny harddisk.

Tusen takk for all hjelp. Jeg er reddet! Konge!!

Skrevet

jeg har lurt på det samme og har fulgt med på tråden med stor interesse. har jeg forstått det riktig når dette er anbefalt fremgangsmåte:

1) speil en harddisk/partisjon på en tilgjengelig harddisk/partisjon

2) lag en bootcd/bootdsk med Ghost

3) start maskinen med 2) og start Ghost som ligger på den.. og dask opp speilingsfilen..

Skrevet

Jepp. Stemmer det. Image hentes fra en annen partisjon / HD.

Men denne metoden bruker jeg kun hvis sytemet er f**ket opp sånna at jeg ikke får startet Ghost recovery i Windows.

Derfor bør man (SKAL man) alltid ha en oppstartsdiskett / CD tilgjengelig.

• 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...