Gå til innhold

Noen erfaringer m/ studieopphold i utlandet (vgs)?


Gjest Slettet+891234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+891234

Hei.

 

Min 16 år gamle søster vurderer å ta et år i utlandet, fortrinnsvis i Storbritannia. Det er da året vi i Norge kjenner som VK1 hun tenker å tilbringe utenlands. Er det noen her som har noen erfaringer med lignende opphold? Vi er først og fremst interessert i informasjon vedrørende opphold i UK, men del gjerne dine opplevelser om studiene også i andre land.

 

Hvis du reiste med en organisasjon (EF, osv.), hvilken var det? Hvordan fungerte samarbeidet med organisasjonen under oppholdet? Kan du anbefale din organisasjon? Hvordan var boforholdene? Måtte du gå et ekstraskoleår her i Norge, tok du fag hos privatist eller lignende? Andre ting?

 

Setter pris på all hjelp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er forskjellig fra skole til skole(veldig rettferdig ja..)

 

Det eneste hun MÅ når hun kommer tilbake/eventuelt før, er å gå opp som privatist i to-timersfaget Samfunnslære.

 

Jeg kjenner ikke til de forskjellige organisasjonene, men har hørt rykter om at EF blir i største laget og at du kun blir et nummer i rekkene. I tillegg har man vel f.eks. den Spania-episoden til EF, uten at jeg vet hvor mye det har med selve EF å gjøre.

Lenke til kommentar

Hvis hun vil gå rett i tredje etter å ha kommet tilbake vil man jo få et småhektisk år, ikek mer enn at det går, men om hun vil ha tre studieretningsfag begynner det hele å fylles. Det kan være lurt å ta "engelsk språktillegg" som privatist, dette bør være rimelig enkelt etter et år i UK også. Dette oppfyller språktilleggskravet - i tillegg til at det frigjør tre timer fra tredje gym.

 

Angående B-språk - som jeg antar hun har (Hun går allmenn?!), vil karakteren fra første klasse bli stående, og hun slipper andre-året. Med C-språk er det noe verre, dette har jeg imidlertid ikke satt meg inn i.

 

Ellers vet jeg ikke helt, jeg kan etterhvert en del om dette, med hovedvekt på US.

Lenke til kommentar

Opplegget i Bournemouth kan anbefales! Et morsomt og interesant år. Du slipper også å ta noen ekstra fag når du kommer hjem siden du har en norsk lærer i Nork SL/SK

www.scan.no er de som står for bakgrunnen av opplegget men det gjenomføres av www.ulsrud.vgs.no (allmenn) og www.sogn.vgs.no (media)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...