Gå til innhold

Kvalitetforskjell på SPDIF digital utgang?


Anbefalte innlegg

Jeg bruker idag SPDIF digital coax utgangen innebygget på hovedkortet, til å sende filmlyd (xvid) via AC3filter og digital RCA kabel til surround anlegget og dens digitale coax inngang. Dette fungerer idag fint og får bra DD5.1 eller DTS lyd på de Xvid filmer som er kodet med det etc.

 

Spørsmålet er om feks et Creative X-Fi eller Creative Audigy 2 ZS lydkort vil kunne "forbedre" lydkvaliteten for meg, som har et bra surround stueanlegg som tar seg av konverteringen av AC3 signalet fra PC til DTS eller DD5.1 og ut til stuehøyttalerne? Går det evt på kvaliteten til SPDIF utgangen da eller, fordi et digitalt signal er jo digitalt allerede og kan man da få bedre kvallitet egentlig..

 

Jeg skjønner at de med eget "pc rom" med slike 7.1 PC høyttalere uten egen forsterker, vil kunne oppleve kvalitetsøkning når det er Creative Sound Blaster X-Fi som tar seg av lydkonverteringen osv. Men hva med oss med eget surround anlegg - vil oppgradering til feks Creative X-Fi kunne merkes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kan jeg ikke si hverken ja eller nei basert på faktisk testing.

 

Men jeg tror at du neppe vil merke forskjell.

 

Eneste er at med spill og slikt så kan slike onboardløsninger være litt keitete.

Merka det da jeg spilte Halo på PC med onboard og SPDIF. Lyden var kvalitetsmessig bra, men det skjedde rare ting med lyden, som f.eks at hegleskuddene kom bare hallveis fordi et nytt skudd kom rett etterpå.

Med mitt gamle SB Live! så var lyden korrekt. Om den var dårligere kvalitetsmessig?

Vet ikke, for jeg har ikke godt nok lydøre samt forsterkere/høyttalere til å merke forskjellen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...