Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NextGenTel setter ned hastigheten for meg


Anbefalte innlegg

Her leser jeg om alle de telenor kundene som får oppgradert linja si til det dobbelte, mens jeg får nedgradert linja mi.

Veldig trist. Jeg vurderer å bytte til en annen leverandør, noen anbefalinger?

 

:(

 

Nåværende hastighet er 4500 kpbs , den blir satt ned til 3000. Ingen prisforskjell.

Jeg fikk denne mailen idag:

 

Hei Navnet Mitt                                       Kundenr: xxxxx

 

Det gjøres i disse dager en gjennomgang og justering av det norske telenettet. Dette gjøres for å legge til rette for enda høyere hastigheter for bredbåndsbrukere. Hastigheter man kan oppnå på DSL-basert bredbånd (bredbånd over telefonlinjene) påvirkes av linjelengden mellom telesentralene og husstandene. Arbeidet som nå gjøres skal derfor bidra til kortere linjelengder og dermed gi muligheter for nye teknologier som gir enda høyere hastigheter.

 

Det er besluttet at linjenettet i ditt nærområde skal kobles om og tilknyttes en ny telefonsentral nærmere deg. Denne sentralen er foreløpig ikke en del av NextGenTels nett og vi må derfor tilby deg en annen produkttype enn hva du har hatt til nå.

 

Vi vil tilby deg vårt Surf produkt (for privatkunder) / Alpha produkt (for bedriftskunder) som ligger nærmest til det produktet du har i dag. Det vil ikke være nevneverdig forskjell mellom disse to produkttypene.

 

I dag har du produktet Delta 4500. Ditt nye produkt heter Surf 3000.

 

Du vil få nærmere informasjon om dato for omkobling, og andre endringer.

 

 

Med vennlig hilsen

Kundeservice

NextGenTel

 

Vi gjør oppmerksom på at denne epostadressen ikke er betjent.

Har du spørsmål, benytt kontaktskjema: https://www.nextgentel.com/kundesider/konta...kjema/index.php

Endret av NextGenTel-bruker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg kjenner til bygger vel ikke ngt ut telenettet? Dette er vel noe som telenor har ansvar for. Jeg trodde at telenor bygger telenett og telefonsentraler, hvor andre ISP'er leier plass i sentralene og plass på telenettet...? :hmm:

 

Håper hvertfall at det ikke skal bygges i "mitt" telenett...

Endret av kryppe
Lenke til kommentar

Er det egentlig noen som sier at han/hun ikke får noen prisreduskjon?

I mailen står det jo at "ditt nye produkt heter Surf 3000". Det er jo da nærliggende å anta at han/hun skal betale for det produktet, og ikke det produktet som går ut.

 

Slik noen skriver her kan det jo oppfattes som om han/hun må betale for Delta 4500 uansett, noe jeg tviler på er tilfelle. Dersom det er tilfelle er det grunn til å klage. Men, dersom en leverandør velger å slutte å levere en tjeneste/produkt og tilbyr et annet av sine produkter i stedet så er det vel bare enten å takk ja til det nye produktet eller å velge å skifte leverandør.

 

Mvh

JDM

Lenke til kommentar
Altså, ettersom jeg er bundet til dem i minst 7 måneder til kan jeg da bryte kontrakten allerede pga de forandrer på produktet?

5173756[/snapback]

 

Ja, dersom NextGenTel ikke lenger ønsker/klarer å oppfylle sin del av kontrakten vil jeg tro at du kan velge å si opp kontrakten før bindingstiden går ut. Det er likevel noe avhenging av om NextGenTel har en egen klausul om dette i kontrakten.

Lenke til kommentar
Denne sentralen er foreløpig ikke en del av NextGenTels nett og vi må derfor tilby deg en annen produkttype enn hva du har hatt til nå.

 

Slik jeg har forstått det, så er DELTA produktene linjer på NGT sine egne linjer/utstyr. Mens SURF og ALPHA er produkter på linjer fra annen leverandør (Telenor). Hvilket vil si at i ditt tilfelle, så er du uheldig og blir flyttet til innleid/videresolgt linje fra Telenor med deres hastigheter i forbindelse med bytte av sentral. Hadde det vært opp til NGT så hadde du nok ikke blitt flyttet, da de sannsynligvis tjener mer på eget produkt, en videresolgt produkt fra annen leverandør.

 

Arrester meg om jeg tar feil!

 

EDIT: Bravo/Charlie/Delta/Echo = produkter på egne linjer.

Endret av Gophy
Lenke til kommentar

Du og sikkert veldig mange med deg i ditt område (sannsynligvis) blir koblet om til en annen sentral enn den dere har idag. Denne har ikke NGT-utstyr. Ergo blir dere flyttet over på Telenor/Jara-aksess, dvs. det som heter Surf etc. hos Nextgentel (som er videresalg av Telenor/Jara). Telenor/Jara har lavere hastighetsprofiler enn NGT.

 

Men du burde jo kunne oppnå 4000/500 i alle fall? Dersom ikke omkoblingen medfører vesentlig lengre linjelengde enn i dag, da kan det hende at du bare får 3000.

 

Er vel egentlig ikke NGT sin feil. Det er Jara som åpenbart har tatt en beslutning om legge om nettet i ditt område. De holder med å gå over fra dagens ATM til Ethernet som bl.a. tilbyr ADSL 2+. Sannsynligvis er det dette som skjer hos deg.

 

(Fra Jara.no) "1. kvartal 2006 starter Telenor utrulling av nytt IP transportnett og Ethernet DSLAMer. Gjennom økt kapasitet og bedre rekkevidde i det nye nettet, vil dine kunder kunne dra nytte av fremtidens innholdstjenester slik som VOIP og TV over DSL."

 

Les mer på Jara.no (http://www.jara.no/produktlosninger/produktomraader/bredband/nordic_eline.html)

 

Ikke så mye å gjøre med det desverre, men trøsten er at kanskje du kan få ADSL 2+ om ikke så altfor lenge? :-)

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

4000/500 bør du vel kunne oppnå. Det er vel makshastigheten til Telenor-baserte isp'er (også NGT når de legger deg over til Surf-serien).

 

Kommer dog an på linjelengde ETTER omkoblingn. TN har høyere krav på linjelengde/kvalitet på "sine" linjer enn f.eks. NGT.

 

Her er f.eks. mine hastighetsklasser (Jara/TN-linje - brutto hastigheter) i kapaks:

 

Mulig produktklasse: ADSL 384/128

Mulig produktklasse: ADSL 704/128

Mulig produktklasse: ADSL 1024/256

Mulig produktklasse: ADSL 1856/384

Mulig produktklasse: ADSL 2048/384

Mulig produktklasse: ADSL 3616/448 (selges som 3000/400)

Mulig produktklasse: ADSL 4864/512 (selges som 4000/500)

 

Min linjelengde er drøyt 3000 meter.

 

 

så jeg kan oppnå 4500, fortsatt håp?

5174739[/snapback]

Lenke til kommentar
Men en ting jeg ikke forstår er at, jeg HAR 4500 delta. Og bor ca 200 meter fra nærmeste telefonsentral. Ifølge NGT-fyren som jeg snakket med for 1 uke siden bor jeg så nærme telefonsentralen at jeg BURDE oppnå maks hastighet.

 

Hva er vitsen å forbedre linja mi?? den er jo på maks.

5173774[/snapback]

 

Les innlegget til Steveak, det er godt og velformulert. Poenget er likevel at dette er ikke noe NGT kan gjøre noe med, Telenor står for linjeføring og utbygging av sentraler. Andre bare leier plass for sitt eget utstyr (noen videreselger jo bare Telenors produkter). Jeg skjønner at du som bruker tenker først og fremst på deg selv, og jeg hadde også vært noe sur og furt hvis det skjedde. Men i lengden er sikkert den omleggingen langt bedre for flere kunder og etter hvert vil du sikkert få langt bedre hastighet i den nye sentralen enn du noensinne kunne ha drømt om. Kijpt nå, sikkert langt bedre i fremtiden. Se det positive i det :)

Lenke til kommentar
Altså, ettersom jeg er bundet til dem i minst 7 måneder til kan jeg da bryte kontrakten allerede pga de forandrer på produktet?

5173756[/snapback]

 

Jepp. Selvom dette ikke er Nextgentel sin feil, skal ikke du lide av at de ikke lenger klarer å levere det produktet du har inngått avtale med.

 

Men du må for all del ringe inn til dem å forklare hvorfor du vil avslutte kundeforholdet ditt. Gjør det dette på nett, vil du få et gebyr på 1000kr, og da kan jeg garantere deg at telefonsamtalene dine til ngt blir lengre...

Lenke til kommentar

NGT bryter helt klart avtalen om å levere et produkt til en gitt pris.

Noe lignende skjedde med meg en gang i tiden, da sluttet min lokale isp å levere 384/128 linja, og oppgraderte alle til 702/128. Dette medførte at prisen ble øket, men bindingstiden falt bort for eksisterende kunder siden de "brøt kontrakten"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...