Gå til innhold

Trenger jeg antistatisk arbmånd og kjølepasta?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal sannsynligvis meg en pc nå (har ikke gjort det før). Så jeg lurer på om man trenger antistatisk armbånd og kjølpasta. Er ikke det armbåndet litt i veien når du bygger? Men det er kanskje lurt å ha det så er du sikker på ikke gi statsik elektrisitet til komponentene? :hmm:

 

Og det med kjølepasta. Er det ikke kjølepasta fra før av på prossessoren eller vifta, eller trenger man "ny"? Denne: Arctic Silver - Silver Silver 5, 3.5gr. Thermal Compound kjølepasta'en lurer jeg på om jeg skal kjøpe, men ble litt nervøs da det stod at den kunne ha motsatt virkning hvis man tok på for mye. :ermm:

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er lurt med et antistatisk armlenke ja, så er du sikkret, og nei det står ikke i veien da du fester det på en av endene i kabinettet ditt. Alle Boxed CPU`er (altså CPU der kjøleren følger med) har en påsmurt kjølepasta/thermalpad på fra før av. Så du slipper ekstra kjølepasta. :yes:

5171790[/snapback]

 

Ok, takk for svar. :) Så da er det ikke noe vits å kjøpe ekstra da? Og jeg finner ikke et sted jeg kan kjøpe antistatisk armbånd. Hvor finner jeg det?

Jeg skal kjøpe alle/nesten alle delene på shg.no så det hadde jo vært best der. Men fra komplett.no skal jeg også kanskje bestille noe.

Lenke til kommentar

Det finnes dårlige og bra kjølepasta'er og.. artic silver skal være veldig bra, mange som har fått ned flere grader bare ved og skifte kjølepasta.

Men da må det også bli gjort ordentlig.

Her er noen pointers:

Ikke smør på med fingrene, da blir det for det første ikke gjevnt, og det er fett på fingrene, noe som ikke er bra.

Finn deg et bankkort/busskort etc. og bruk det til og smøre med.. da blir det lett og få en jevn flate med pasta, og ikke overdriv med kjølepasta.. mer kjølepasta er ikke lik bedre kjøling..

 

Antistatisk armbånd er bare et pluss det.. men i mine øyne er det ikke noe man må ha.. har bygd flere pc'er selv, og aldri brukt det. Bare man ikke står på noe teppe når man driver på og man har en regel om og alltid ta på metallet i kabinettet før man roter med komponentene, så skal det gå bra. (kjøkkenbordet pleier og være et fint sted og drive på)

Lenke til kommentar

Bruker selv antistatisk armlenke selv om jeg alltid sørger for å ikke ha syntetiske klær på meg, og at jeg ikke står på golvteppe når jeg roter i maskinen. Eneste faremomentet her er en katt som plutselig kan finne det for godt å gnu seg oppetter beina. Det er i alle tilfeller lurt med armlenke, så er man sikker. Når det gjelder kjølepasta tviler jeg på at den ferdig påsmurte pastaen på boxedkjøleren er av særlig god kvalitet, synes også at det er smurt vel tykt på, derfor har jeg alltid pleid å erstatte den med Arctic Silver 5, som er en ypperlig pasta. Tjener nok etpar grader på det..

Lenke til kommentar
Tjener nok etpar grader på det..

5171959[/snapback]

 

Jeg er kanskje litt dum når jeg spør, men hva gjør egentlig de par gradene? Jeg skal ikke overklokke noe særlig. Det eneste jeg synes er plagsomt er hvis markinen gir fra seg mye varme, slik at det blir utrolig varmt på rommet (har ganske lite rom :p ).

Lenke til kommentar

De få gradene har fint lite å si så lenge temperaturen ikke er farlig høy fra før av.

 

Selv ser jeg ikke helt hensikten med antistatiske armlenker, har enda ikke klart å ødelegge hverken skjermkort, hovedkort, minnebrikker, PCI-kort eller harddisker med statisk elektrisitet, har prøvd en del også. :p

 

Men er vel greit å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar

Gjennom mine mange år med data og bygging, har jeg ikke brukt antistatisk ambånd, men det er altid til en gang det skjer noe trur jeg. Jeg ser faktisk hensikten med og bruke det hvis du noen gang har kjent et støt mot en annen person. Det er faktisk elektronikk vi snakker om og det er ganske lett og ødlege det hvis man er uheldig.

 

Vil du ikke ha lenke på deg eller hvis du synes det blir for vanskelig, så kan du prøve og altid ha kontakt med pc kabinettet ditt når du tar på komponenter, det er vell det jeg har gjort mange år, kanskje derfor jeg ikke har ødelakt noe ennå.

 

Siden kabinettet ditt er jordet så kan dette virke på samme måte som en armlenke.

 

Men siden du aldri har gjort det før vil jeg på det sterkeste anbefale armlenke siden det er mest sikkert for deg og komponentene.

Endret av adnan
Lenke til kommentar

Etter hva jeg har erfart er armlenke helt unødvendig. Dersom du tar i kabinettet før du begynner, vil du "lades ut" og faren for statisk elektrisitet forsvinner. Strømkabelen trenger ikke å stå i for at du skal "lades ut".

 

Hvor mange her er det egentlig som har opplevd at de har ødelagt datakomponenter pga statisk elektrisitet?

Lenke til kommentar

Enig med folket her, har aldri brukt antistatisk armbånd, men det er jo lovt å bruke huet. Kjølepasta derimot er nok kjekt i mindre kvanta ;)

 

En ting jeg syns er kjekt, mulig mange syns det er "feigt", er shims (eller hvordan det skrives), da trenger man ikke være redd for å ødelegge cpu kjernen. Jeg har dog aldri ødelagt en uten bruk av det, men jeg vet om de som har klart det både en og to ganger... Så shims til en liten femtilapp eller så kan jo spare deg for mange kroner ;)

Lenke til kommentar
Tjener nok etpar grader på det..

5171959[/snapback]

 

Jeg er kanskje litt dum når jeg spør, men hva gjør egentlig de par gradene? Jeg skal ikke overklokke noe særlig. Det eneste jeg synes er plagsomt er hvis markinen gir fra seg mye varme, slik at det blir utrolig varmt på rommet (har ganske lite rom :p ).

5172246[/snapback]

 

kan kjøre vifta på lavere rpm f.eks (mindre støy)

Lenke til kommentar
Enig med folket her, har aldri brukt antistatisk armbånd, men det er jo lovt å bruke huet. Kjølepasta derimot er nok kjekt i mindre kvanta ;)

 

En ting jeg syns er kjekt, mulig mange syns det er "feigt", er shims (eller hvordan det skrives), da trenger man ikke være redd for å ødelegge cpu kjernen. Jeg har dog aldri ødelagt en uten bruk av det, men jeg vet om de som har klart det både en og to ganger... Så shims til en liten femtilapp eller så kan jo spare deg for mange kroner ;)

5173146[/snapback]

 

Hva er shims? :blush:

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Enig med folket her, har aldri brukt antistatisk armbånd, men det er jo lovt å bruke huet. Kjølepasta derimot er nok kjekt i mindre kvanta ;)

 

En ting jeg syns er kjekt, mulig mange syns det er "feigt", er shims (eller hvordan det skrives), da trenger man ikke være redd for å ødelegge cpu kjernen. Jeg har dog aldri ødelagt en uten bruk av det, men jeg vet om de som har klart det både en og to ganger... Så shims til en liten femtilapp eller så kan jo spare deg for mange kroner ;)

5173146[/snapback]

 

Trenger ikke shims på nyere prosessorer da core ikke er eksponert (ligger ett metall-lokk over), med mindre du kjøper S479m (bærbarprosessorer) og jeg tviler på at det er så veldig mange som kjøper det til å pakke inn i stasjonær pc... (ok, jeg gjøre det... men, det er fordi de er morsomme å klokke på)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Denne bruker jeg og funker meget bra. :)

5171824[/snapback]

 

Ja nå har jeg skaffet denna. Kan jo skyte litt å si jeg fikk den for 82 kr med frakt fra Hardwareshop.no! :!: Men skal man koble den stålklypa til kabinettet? Og båndet passer ikke helt på håndleddet, men det blir vel samme effekt om jeg har den et stykke oppover armen? :hmm:

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...