Gå til innhold

ordered list og tables


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
noen som veit åssen jeg får lagt inn en ordered list i tables?slik at jeg får et nummer for hver rad i tablen min. er ikke sikker hvor jeg skal legge ol og li taggene. tusen takk for hjelpen

5163130[/snapback]

Det lar seg nok ikke gjøre.. En ordnet liste må plasseres innenfor en enkelt tabell-celle, f.eks:

 

<table>
 <tr>
   <td>
     <ol>
       <li>Punkt</li>
       <li>Punkt</li>
       <li>Punkt</li>
     </ol>
   </td>
 </tr>
 <tr>
   <td> </td>
 </tr>
</table>

Dersom det er dynamisk data det er snakk om, så løses nummerering av radene mye mer elegant ved hjelp av server-side løsninger; dersom ikke, så må du bare belage deg på å skrive inn nummerering i tabell-cellene manuelt. :)

Lenke til kommentar

Her er et enkelt PHP-script. Lag en fil som heter filmtitler.txt og skriv inn filmene, av skilt med linjeskift. De blir automatisk vist i alfabetisk rekkefølge ;)

 

<?php
$filename = "filmtitler.txt";
$film = file($filename);
sort($film);
echo "<table>";
foreach ($film as $key => $tittel) {
echo "<tr><td>{$key}. {$tittel}</td></tr>";
}
echo "</table>";
?>

 

Legg inn der du skal ha filmene, og rename fila til *.php.

 

EDIT: Litt kortere kode nå ;)

Endret av Judofyr
Lenke til kommentar
tusen takk for php scriptene, men går det ann å få inn årstall, genre, prod. land, spillertid osv inn i listen ryddig. var derfor jeg ville bruke tabell i det første

5166362[/snapback]

Det du virkelig trenger til et slikt prosjekt er en databasedrevet dynamisk side. Hvis du ikke har vært borti PHP/Serverside programmering før, så kan kanskje det bli litt mye å sette seg inn i, men det finnes en del ferdige script ute på nettet for akkurat det formålet vil jeg tro..

 

Selv har jeg laget et system der jeg bare skriver inn imdb-url'en til filmen jeg vil legge inn, så blir relevant informasjon ekstrahert fra linken og lagt inn i et skjema som jeg godkjenner (kan evt. gjøre endringer) før informasjonen blir lagt inn i databasen. Kan sortere filmene etter akkurat hva kriterier jeg vil; sjanger, tittel, årstall, regisør, rank osv.

 

Dersom du er interessert kan du få siden/databasen av meg, men må sikkert maile den da det er snakk om ganske mye kode...

Lenke til kommentar
Eventuelt:

<?php
$filename = "filmtitler.txt";
$film = file($filename);
sort($film);
echo "<ol>";
foreach ($film as $key => $tittel) {
echo "<li>{$tittel}</li>";
}
echo "</ol>";
?>

5165068[/snapback]

IMO passer det bedre med tabell her, men kan også passe med ordnet liste, da det ikke er mer info om hver film som skal inn...

5168067[/snapback]

Dersom atte hvissom atte det var en filmtabell med årstall, etc. så hadde det gjort seg med en tabell.

Ved opplisting av filmer så vil en liste være mer riktig. :)

Lenke til kommentar

Akkurat det jeg sier, selv om det kanskje ble litt uklart. Mente at det passer best med tabell til en sånn type side, men siden det er så lite info som skal med her, passer det likevel bra med ordnet liste :)

 

Jeg ble inspirert av denne tråden til å lage en slik side selv, med litt mer utdypende info enn her da, "så klart". Så det kommer jeg til å bruke kvelden som jeg egentlig burde brukt til å lese om normaliseringsregler for datamodellering min på :p

 

Edit: Datamodellering, Jesper, datamodellering.....

Endret av Jibril2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...