zTab Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Hei! Jeg bor i en leilighet i et stort hus der 3 stk deler på internett-tilgangen. Til tider opplever jeg at jeg faller ut og ikke klarer å få kontakt med gateway'en. Måten ting er koblet på: Til ADSL-modemet er det koblet en Jensen bredbåndsruter med 4 porter hvor en port er koblet til et aksesspunkt. Herifra er alle pcer koblet trådløs. Har akkurat nå gått til innkjøp av en signalforsterker slik at jeg skulle få bedre signal fra aksesspunktet. Lyktes i å få bedre signal, men nå virker det ikke som om det er plass på LAN'et til både pcen og den ekstra forsterkeren. Har forstått det slik at forsterkeren får en egen IP-adresse og tar opp en plass i LAN'et. For nå får jeg bare enten pcen eller forsterkeren til å få kontakt med LAN'et. Tilsynelatende så finnes det bare 4-portssvitsjer i hjemmenettverk-segmentet. Er det noen som vet om en løsning på dette, eller var den trådløse forsterkeren bare bortkastede penger? Eventuelt noen som har forslag til hva som kan gjøres? Kan evt sette opp MAC-filter og stenge ute de andre, men det er jo ikke akkurat særlig snilt gjort..
Thelle Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Du har ett adsl modem og så en router og så ett aksesspunkt? Hvorfor kjøpte du/dere ikke bare en router med wlan? Og så bare fjerne router funksjonene? Da hadde ikke nettet falt så ofte. Jeg tror det er for lang vei og for mye apparater og støy for signalene fra pc til "internett". Jeg vil anta at signalforsterkeren bare er bortkastete penger om avstandene er små og det ikke har hjulpet noe på problemet. Prøvd å oppdatere firmware på router og/eller aksesspunkt? Mulig det kan hjelpe. -Thelle-
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Tror det er noen DHCP'er på det nettet som kappes om å dele ut ipadresser uten hensyn til de andre DHCP'ene
Zenit Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Har akkurat nå gått til innkjøp av en signalforsterker slik at jeg skulle få bedre signal fra aksesspunktet. Lyktes i å få bedre signal, men nå virker det ikke som om det er plass på LAN'et til både pcen og den ekstra forsterkeren. Har forstått det slik at forsterkeren får en egen IP-adresse og tar opp en plass i LAN'et. For nå får jeg bare enten pcen eller forsterkeren til å få kontakt med LAN'et. 5159430[/snapback] Hva slags enhet er den forsterkeren du har kjøpt? Er den i det hele tatt i stand til å formidle det trådløse nettverket videre?
Babelfisken Skrevet 15. november 2005 Skrevet 15. november 2005 Hei! Jeg bor i en leilighet i et stort hus der 3 stk deler på internett-tilgangen. Til tider opplever jeg at jeg faller ut og ikke klarer å få kontakt med gateway'en. Måten ting er koblet på: Til ADSL-modemet er det koblet en Jensen bredbåndsruter med 4 porter hvor en port er koblet til et aksesspunkt. Herifra er alle pcer koblet trådløs. Har akkurat nå gått til innkjøp av en signalforsterker slik at jeg skulle få bedre signal fra aksesspunktet. Lyktes i å få bedre signal, men nå virker det ikke som om det er plass på LAN'et til både pcen og den ekstra forsterkeren. Har forstått det slik at forsterkeren får en egen IP-adresse og tar opp en plass i LAN'et. For nå får jeg bare enten pcen eller forsterkeren til å få kontakt med LAN'et. Tilsynelatende så finnes det bare 4-portssvitsjer i hjemmenettverk-segmentet. Er det noen som vet om en løsning på dette, eller var den trådløse forsterkeren bare bortkastede penger? Eventuelt noen som har forslag til hva som kan gjøres? Kan evt sette opp MAC-filter og stenge ute de andre, men det er jo ikke akkurat særlig snilt gjort.. 5159430[/snapback] Først oppklare litt. Du har en fireproters switch for tp-kabel inkludert i ditt trådløse access punkt. Der kan du koble til 4(3) enheter med kabel. Dette har ingen ting med hvor mange enheter du kan koble til trådløst. Du kan koble langt flere trådløse enheter til ett access punkt. Denne forsterkren skaper antagelig bare trøbbel for deg og tar muligens over som DHCP server og gir deg en ip adresse de andre enhetene ikke kan bruke. Da har du utmerket kontakt med forsterkeren men enten magler den kontakt videre, eller den har gitt deg en adresse som ingen andre forstår noe av.
zTab Skrevet 16. november 2005 Forfatter Skrevet 16. november 2005 Vet at jeg selvfølgelig kan bytte ut to enheter og kjøpe en trådløs ruter, men bare lurte på om det var en annen løsning for dette. Hadde seff kjøpt dette i utgangspunktet, men greia var at tinga allerede var her når jeg flytta inn. Forsterkeren har ingen dhcp-funksjon, og jeg mister kontakten med en av de hvis jeg kobler inn en ekstra pc trådløst. Virker liksom som om ruteren bare vil holde styr på 4 adresser av gangen. Altså, det er ruteren som holder styr på IP-adressen som deles ut fra ruteren via aksesspunktet. Så da er vel kanskje den eneste løsningen å kjøpe en trådløs ruter...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå