Gå til innhold

Canon A610 eller A620?


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe kamera til kjærsten, og tenkte at A610 (eller 620) kunne passe bra.

Men, jeg klarer ikke helt velge imellom dem, hvor mye har 2 mpx å si med tanke på A4/A3 prints?

 

får A610 til 2200 og A620 til 2550 her i danmark :)

 

En ting til, er det mye vits med ultra high speed SD kort? 133x?

Er 60x raskt "nok"?

 

Mvh Johan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si 3 megapixler holder til utskrifter i A3. 5 megapixler som A610 har holder i hvertfall bra så det er egentlig liten vits med flere megapixler.

 

Husk at megapixel-kappløpet har andre ulemper. Blandt annet tar bildene mer plass slik at du på et gitt minnekort får plass til færre bilder. Hvis du skal ta seriebilder så vil disse også gå tregere. Prosessoren klarer kun et visst antall mebapixler per sekund og når antall megapixler går opp så går antall bilder per sekund ned. A620 har klarer 1,9 bilder per sekund mens A610 har 2,4 bilder per sekund på høyeste oppløsning.

 

CCD'en på de to kameraene og optikken er lik så de vil være like bra på makro.

 

7 megapixler på samme areal som 5 megapixler og samme type CCD betyr også mer bildestøy på den med flest megapixler.

 

Jeg vurderer selv disse kameraene og er ikke i tvil om at A610 vil være det beste valget. Ikke bare alle fordelene jeg har nevnt over, men samtidig sparer jeg noen hundrelapper.

 

Med tanke på minnekort så tror jeg 60x skal holde i lange baner for å oppnå høyeste hastighet på seriebilder og høy hastighet på overføring til PC.

 

Edit: En test av A610 og sammenligning med A620.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Svarer for Simen1:

 

For det første, så er det klart at alle fabrikanter mener at vi må ha flest mulig megapixler. Da kan de pumpe ut nye kamera og gi forbrukerne en illusjon om at vi "må" ha minst syv megapixler for å bli fornøyd selv om de aller fleste av oss tar albumbilder og aldri blåser de opp til større størrelser. Det ser vi jo tydelig når kompaktkamera plutselig begynner å komme med 10 megapixler. Det er jo galskap ettersom optikken på disse relativt små kameraene mistet følge allerede ved 5-7 megapixler.

 

For det andre... man kan se pixlene i et tre-megapixler bilde i A3 format... om du går nær og studerer bildet. Men hvor ofte gjør du det? A3 bilder skal betraktes på en viss avstand, og da vil de aller aller fleste være fornøyd med 3 megapixler.

 

Riktignok vil nok noen oppfatte et bilde med 5-6 megapixler som skarpere enn et med 3 om man betrakter det i A3 selv på avstand, men de fleste må se bildene ved siden av hverandre for å se forskjell. Det er uansett ikke nødvendig med mer enn fem megapixler. Selv hadde jeg vært fornøyd med et fem megapixler kamera. Syv eller flere megapixler kan med dagens teknologi faktisk skape dårligere bilder.

Lenke til kommentar
Afseth svarte bra på spørsmålet til meg. :)

 

Jeg vil bare legge til at en 20" LCD skjerm er ganske nøyaktig like stor som et A3-ark og at de fleste synes de litt mindre enn 2 megapixlene som slike skjermer har er skarpt nok i massevis.

5158841[/snapback]

 

Nå skal det også sies at det blir litt annerledes når bildene kommer ut på papir. Papir og LCD skjerm er to ganske forskjellige "teknologier" :) og kan i så måte ikke sammenlignes. Det stilles større krav til pikseltetthet på papir.

 

Stadig vekk har vi kunder innom butikken som leverer en CD/minnekort med bilder tatt i 640x480 oppløsning (0,3 megapixler), som skal ha de på papir. De skjønner ikke at papirkopiene blir så dårlige når de ser bra ut på skjermen i samme størrelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...