Gå til innhold

Flaskehals; RAM eller CPU?


eranro

Anbefalte innlegg

Vil jeg merke forskjell på dette oppsettet? Om jeg velger 1.6GHz CPU men med 2gig RAM, eller om jeg velger 2GHz CPU med 1gig RAM.

Blir 1.6-CPU'en flaskehals i systemet med 2gig RAM?

 

Noen som ellers har peiling på hvordan batterilevetida er på Whitebox CL65? Og om den er støysvak?

 

 

CL65

15.4''WSXGA(1680*1050) Widescreen Crystal Clear

SKJERMKORT ATI PCI EXPRESS X600

2.0 GHz Intel® Pentium® M 760

60GB Harddisk (7200RPM)

Combo DVD/CD-RW Brenner

1024MB PC3200 400MHz

 

eller:

 

15.4''WSXGA(1680*1050) Widescreen Crystal Clear

SKJERMKORT ATI PCI EXPRESS X600

1.6 GHz Intel® Pentium® M 730

60GB Harddisk (7200RPM)

Combo DVD/CD-RW Brenner

2048MB PC3200 (2x1GB) 400MHz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil helt klart anbefale deg 2.0GHz med 1 gig ram, såfremt du ikke bruker pc'en til noe spesiellt? Database, rendring, videoencoding (andre vet bedre hva disse oppgavene krever)?

 

Det vil være mye enklere for deg å legge i ei rambrikke senere, enn å bytte prosessor (usikker på hvor lett den maskina di er å demontere).

 

Enkelte spill krever 2gig ram (BF2) på høy oppløsning, men de vil også ha en prosessor som er kraftigere en 1.6GHz, derfor synes jeg ikke det er veien å gå.

 

2GHz prosessor, 1 gig ram og et X600 kort er et balansert oppsett. Den andre løsningen er ikke det.

Lenke til kommentar
Vil helt klart anbefale deg 2.0GHz med 1 gig ram, såfremt du ikke bruker pc'en til noe spesiellt? Database, rendring, videoencoding (andre vet bedre hva disse oppgavene krever)?

 

Det vil være mye enklere for deg å legge i ei rambrikke senere, enn å bytte prosessor (usikker på hvor lett den maskina di er å demontere).

 

Enkelte spill krever 2gig ram (BF2) på høy oppløsning, men de vil også ha en prosessor som er kraftigere en 1.6GHz, derfor synes jeg ikke det er veien å gå.

 

2GHz prosessor, 1 gig ram og et X600 kort er et balansert oppsett. Den andre løsningen er ikke det.

5156257[/snapback]

 

Takker for raskt svar.

 

Skal brukes til diverse audio-program (som f.eks. Protools) og tenkte da at jeg skulle prioritere rammen. Men er enig i at det er lettere å oppgradere RAM etterhvert istedenfor CPU. :)

Lenke til kommentar
RAM er alt. Har du mye ram, bruker CPUen mindre kraft på å fjerne data fra rammen. Jeg ville gått for 1.6GHz og 2GB ram.

 

Med tanke på hva Skee sa om BF2: x600 vil neppe kunne kjøre særlig høy oppløsning på BF2...

5156284[/snapback]

 

For å si det sånn, så har jeg aldri vært av typen som prøver å få høyest mulig oppløsning på spill. Jeg kjører glatt 800x600 eller 1024x768, bryr meg ikke så veldig om det.

 

Og; allerede ligger PC'en litt over mitt tenkte budsjett, og ved å prioritere CPU foran RAM stiger prisen ytterligere. Så jeg heller fremdeles litt mot mer RAM og mindre CPU.

Lenke til kommentar

Du blir i alle minste grad å merke noe forskjell på 1gb vs 2gb.. men derimot kommer du til å merke stor forskjell mellom 2ghz vs 1.6ghz cpuen.. og som andre sier, ram er lett og oppgradere..

 

RAM er alt. Har du mye ram, bruker CPUen mindre kraft på å fjerne data fra rammen. Jeg ville gått for 1.6GHz og 2GB ram.

:nei:

 

Gå for 2ghzen og 1gb ram!

Endret av _Prime_
Lenke til kommentar

Har aldri dumpet en bærbar fordi CPU har vært for svak. Derimot har mangel på RAM etter hvert som prgrammer og ikke minst Windows OS uunngåellig eser ut, ført til at en rekke laptopper har blitt stående i IT-museumshylla.

 

Det hele kan selvfølgeig komme noe an på hva maskinen skal brukes til. Noe er jo mer CPU intensivt enn anet - men alt i alt så står vel CPU og venter mer på brukeren enn omvendt ....

Lenke til kommentar

2.0 ghz med 1024mb ram er nok best i spill sammenheng, siden skjermkortet ikke kan ha så god grafikk at det gjør noe. 2048mb er mer fremtidsrettet siden når vista kommer osv.. vil prorammer krever mer og mer ram, mens cpu hastigheten vil nok holde så lenge skjermkortet holder.

Ville nok egentlig valgt 2048mb av framtidsgrunner, men akkurat nå ville jeg nok tatt en 1024mb. En 2.0ghz blir likosm litt overklikk den også. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...