Gå til innhold

Bruning...? Neger...? Eller farget...?


Alex-x

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg kjenner mange svarte...hvis noen hvite kaller de for neger uten at han kjenner dg godt så ligger du dårlig ann ass...men tro hva dere vil.

5219164[/snapback]

Det blir jo selvsagt stor forskjell på om man snakker til vedkommende direkte eller snakker om vedkommende med andre. Jeg ville jo ikke likt å bli kalt blekansikt direkte, men om noen bruker det for å forklare hvem de mener er det helt greit for meg.

Lenke til kommentar
jeg er en utlending....

 

jeg er litt brunere ...ikke svart...

 

Kaller du meg neger/kebab eller noe sånt uten at jeg kjenner dg så ligger enten du eller jeg på bakken bevisstløs. 

 

Jeg kjenner mange svarte...hvis noen hvite kaller de for neger uten at han kjenner dg godt så ligger du dårlig ann ass...men tro hva dere vil.

5219164[/snapback]

 

Jeg skjønner meg virkelig ikke på dette "opplegget" her..

 

Hvorfor må man absolutt "banke" noen, eller ta seg nær av ting som ikke er ment "stygt"?!!? Hvis det er sagt på en spydig måte, i en "spesiell setting", så er det selvfølgelig noe annet, men vi/jeg snakker om "norsk dagligtale" her (slik jeg ser det).. Da kaller jeg en svarting for en svarting, eller en neger for en neger, eller bruning for en neger, eller lignende.. Uten at det ligger noe vondt i det! Jeg er hvit, ferdig med det.. Noen er svarte, andre er brune.. Slik er det! ..for; Jeg er jo ikke HELT hvit! Slik som svarte ikke er HELT svarte.. Men, det er greit, kjapt og beskrivende ord om en person, uten at det ligger noe mer i det..

 

"Kebab" blir tull(!) igjen, og bare dumt!

Lenke til kommentar

Grunnen til at de føler seg nedtrykt ved å bli kalt svarting/neger er fordi de er en minoritet her i Norge. Derfor blir ikke en hvit fornærmet når han er i Norge.

 

Når en nordmann bor i et annet land i f.eks. Afrika, og de fleste er svarte, ville nok nordmannen blitt fornærmet da vilt fremmede kalte han hviting, potet, milk...whatever....

 

Dere skjønner. Dere som ikke har opplevd å bodd på en slik mann der de hvite er minoriteter, klarer ikke å kommentere dette.

 

...Men egentlig synes jeg alt dette er helt korrupt. Alle i verden må hjelpe hverandre. Fy faen nå man tenker over det i det store....La oss slette alle grenser mellom land og verdensdeler...Fy faen så patetisk. Tenk hvis verden hadde gått under. Vi hadde hjulpet hverandre og prøvd å redde hverandre...Dere som er rasistiske e.l. er rett og slett patetiske, korttenkte idioter etter min mening...jaja..

Lenke til kommentar

Hva med "solfaktor-dude" ? Hørte på oprah at fargede mennesker har solfaktor 500 innebygget i huden, genialt. Kjekk egenskap ;) Selvom de sa der at fargede da ikke tok opp like mye.. hmm var det B vitamin fra solen pga dette... uten at det var noe problem tror jeg.

 

Uansett litt mere on topic. Neger forstår jeg kanskje at man bør holde seg unna, og også andre ord hvis de er ment "morsomt" for da blir det fort kanskje oppfattet sarkastisk... Men synes kanskje at folk burde senke følsomheten sin litt, og ikke bli såret om de hører ord som svart eller brun eller farget. For det går et eller annet sted hvor det rett og slett begynner å bli vanskelig... NOE må man jo kunne kalle folk, dvs. hvis en dude har skikkelig rødt hår så sier man sikkert "duden med rødt hår" ikke sant, slik at... ikke alt er så vondt ment, men heller ment for å identifisere fyren.

 

Anyway =) Peace out :p

Lenke til kommentar
Grunnen til at de føler seg nedtrykt ved å bli kalt svarting/neger er fordi de er en minoritet her i Norge. Derfor blir ikke en hvit fornærmet når han er i Norge.

En hvit bekjent ble kalt "honkey" av en ikke-hvit. Vissnok skulle han ha blitt grovt fornærmet av dette, men fikk istedet latteranfall av klisjebruken.
Når en nordmann bor i et annet land i f.eks. Afrika, og de fleste er svarte, ville nok nordmannen blitt fornærmet da vilt fremmede kalte han hviting, potet, milk...whatever....

Jeg bodde en tid i fjerne østen, der hvite mennesker bokstavelig stakk seg ut pga. kroppshøyden. Både jeg og andre bekjente opplevde nye rart relatert til rase. En fortalte han hadde syklet på en landevei da en skolebuss kjørte forbi ham, tverrsnudde og dørene åpnet seg og et hav av skolebarn strømmet ut for å ta bilde! Vi tok slikt helt humoristisk.

 

Ellers hørte jeg også at hvite beskrives som at vi "lukter melk" i ett land, mens i et annet land synes de det snodigste med hvote er de enorme nesene vi vissnok har. De som fortalte dette til meg var ikke helt edru, men jeg syntes dette var for surrealistisk og igrunnen overraskende til at jeg tenkte på dette som rasisme.

Dere skjønner. Dere som ikke har opplevd å bodd på en slik mann der de hvite er minoriteter, klarer ikke å kommentere dette.

Jeg har bodd mange steder, opplevd å være i majoritet og minoritet, etter dine kriterier burde jeg da vite hva jeg snakker om.

 

Det jeg reagerer på er den norske hverdagsrasismen i tanker som "stakkars mennesker, de må jo få komme til Norge", der den underliggende tanken er at alle land er dårligere enn Norge. Det finnes mer av slikt tankegods av den misforståtte kardemommebytypen, men bra er det ikke.

...Men egentlig synes jeg alt dette er helt korrupt. Alle i verden må hjelpe hverandre. Fy faen nå man tenker over det i det store....La oss slette alle grenser mellom land og verdensdeler...Fy faen så patetisk. Tenk hvis verden hadde gått under. Vi hadde hjulpet hverandre og prøvd å redde hverandre...Dere som er rasistiske e.l. er rett og slett patetiske, korttenkte idioter etter min mening...jaja..

5222307[/snapback]

Diverse verdenskriger, folkemord og andre konflikter viser at folk slett ikke hadde hjulpet hverandre.

 

Grenser har en nytte i at de setter begrensninger på makt, tenk om Hitler hadde hatt anledning til å utøve sine raseteorier i Afrika, eller Idi Amin herket over mer enn Uganda?

 

Det er grunner til at ting er slik de er, inkludert skyggesidene av menneskelig natur. Mye er utrivelig, men ting blir langt verre om en ikke tar dette på alvor. Mye er nedarvet fra tiden før vi var siviliserte, men sivilisasjonen er ny sammenlignet med menneskehetens historie, og er bare for et tynt og skjørt ferniss å regne, så den minste skrape vil avdekke stygge ting. Jeg tror det var Ghandi som ble spurt om hva han mente om vestlig sivilisasjon, og svarte det ville være en god ide.

 

Likevel, jeg deler ditt optimistiske ønske for en fredeligere fremtid.

Lenke til kommentar
Man er ikke rasist fordi man kaller en svarting for en svarting!!

 

 

..hvis det var det du siktet til..

5222864[/snapback]

 

Det kan ihvertfall oppfattes rasistisk, og etter min mening med god grunn.

-ing formen brukes i de aller fleste tilfeller nedsettende.

 

Som jeg har nevnt tidligere, er det vel politisk korrekt å kalle f.eks. en svart afrikaner for nettopp svart når man skal beskrive vedkommendes hudfarge.

Ikke svarting, ikke neger.

 

Henviser man til en hvit, sier man hvit, henviser man til en gul, sier man gul. Hvorfor skal man plutselig si "neger" eller "svarting" om en som er svart?

 

Hudfarge er jo en egenskap som hår, og øyenfarge...

Lenke til kommentar
jo, innerst inne vet dere at dere er det.

5222882[/snapback]

 

Slutt å tull! Blir bare dumt!

 

 

Man er ikke rasist fordi man kaller en svarting for en svarting!!

 

 

..hvis det var det du siktet til..

5222864[/snapback]

 

Det kan ihvertfall oppfattes rasistisk, og etter min mening med god grunn.

-ing formen brukes i de aller fleste tilfeller nedsettende.

 

Som jeg har nevnt tidligere, er det vel politisk korrekt å kalle f.eks. en svart afrikaner for nettopp svart når man skal beskrive vedkommendes hudfarge.

Ikke svarting, ikke neger.

 

Henviser man til en hvit, sier man hvit, henviser man til en gul, sier man gul. Hvorfor skal man plutselig si "neger" eller "svarting" om en som er svart?

 

Hudfarge er jo en egenskap som hår, og øyenfarge...

5223245[/snapback]

 

Kan si hviting óg jeg.. Som jeg kan si "en svart en" .. Spiller egentlig ikke noen rolle! Som du selv sier "Hudfarge er en egenskap som hår, og øyenfarge..." ..hva galt er det da å påpeke at noen er svarte, eller brune? Da de faktisk er svarte og brune!

 

Skal jeg gå rettens vei fordi noen påstår at jeg har blå øyne? Eller banke vedkommende?

 

 

Om det oppfattes rasistisk, eller ikke, burde ikke ha noe å si, da det ikke er ment rasistisk.. Det er samfunnet som har lagt opp til at alt skal være så forbanna politisk korrekt, at vanlig dagligtale blir kritisert!

 

Men, det er synd! Sier man svarting om en svarting, så blir det oppfattet negativt..

 

Selv mener jeg at "svarting" fungerer helt fint, og at folk bør begynne å skjerpe seg, og ikke ta ting så forbanna høytidelig!!

Lenke til kommentar
jeg er en utlending....

 

jeg er litt brunere ...ikke svart...

 

Kaller du meg neger/kebab eller noe sånt uten at jeg kjenner dg så ligger enten du eller jeg på bakken bevisstløs. 

 

Jeg kjenner mange svarte...hvis noen hvite kaller de for neger uten at han kjenner dg godt så ligger du dårlig ann ass...men tro hva dere vil.

5219164[/snapback]

 

har du den holdningen kan du bare pelle deg tilbake til hjemmlandet ditt, neger

Lenke til kommentar
jeg er en utlending....

 

jeg er litt brunere ...ikke svart...

 

Kaller du meg neger/kebab eller noe sånt uten at jeg kjenner dg så ligger enten du eller jeg på bakken bevisstløs. 

 

Jeg kjenner mange svarte...hvis noen hvite kaller de for neger uten at han kjenner dg godt så ligger du dårlig ann ass...men tro hva dere vil.

5219164[/snapback]

 

har du den holdningen kan du bare pelle deg tilbake til hjemmlandet ditt, neger

5223512[/snapback]

 

enig, vi kan vel ha meninger uten at vold skal bli et tema! :thumbdown:

Lenke til kommentar
Jeg sier svart, selv om det også høres ganske negativt ladet ut.

Er det ikke politisk mest korrekt å si "black people" i blant annet USA da?

 

Minner meg om den sangen som gikk for mange år siden ...

 

Being Colored:

When I was born...I was BLACK.

When I grew up...I was BLACK.

When I am sick...I am BLACK

When I go out in the sun...I am BLACK.

When I go out in the cold...I am BLACK.

When I die...I am BLACK.

 

BUT YOU WHITE FOLK :

When you are born...You are PINK.

When you grow up...You are PEACH.

When you are sick...You are GREEN.

When you go out in the cold...You are BLUE.

When you are scared... You are WHITE.

When you go out in the sun...You are RED.

When you die...You turn PURPLE.

 

And you have the nerve to call me "COLORED"!

5149320[/snapback]

 

 

Det der er jo bare feil!

 

1. True

2. False

3. False

4. False

5. False

6. True/False, solbrenthet

7. False

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...