Gå til innhold

Valg av fisheye/vidvinkel


Anbefalte innlegg

Tenkte å kjøpe meg fisheye eller vidvinkel. Sett på canon sin 15mm og 10-22mm. Begge disse er veldig gode, men de koster endel.

 

Men så fant jeg Sigma 15mm f/2.8 EX til en billig penge. Noen som har erfaringer med dette objektivet? er det no tess?

Endret av pastrom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du på jakt etter vidvinkel eller fisheye?

 

Min er faring er at fisheye er morro å bruke i noen få tilfeller, og kan gi kule effekter.

 

Men med en god vidvinkel kan du få fantastiske bilder samtidig som den er litt mer brukervennlig, mener nå jeg.

 

Har selv EF-S 10-22 og er meget godt fornøyd

Lenke til kommentar

fisheye kan ha 180 grader synsvinkel ja. Men ikke bare til sidene, opp og ned også. (dvs at du må passe på hvor du har hendene, og føttene, ellers kan de komme med på bildet når du holder kamera normalt... (fordi du får med det som er rett ned nedenfor linsa...

 

vidvinkel er bare det...vid vinkel (fanger stort område), men forvrenger ikke på samme måte som fisheye. Således kan de aldri få like stort område som fisheye, men du slipper "forvrengningen" i bildet som du får ved bruk av fisheye..

 

fisheye eksempel http://joebly.com/7-Fisheye-Lawn.jpg

Lenke til kommentar
Men ikke bare til sidene, opp og ned også. (dvs at du må passe på hvor du har hendene, og føttene, ellers kan de komme med på bildet når du holder kamera normalt... (fordi du får med det som er rett ned nedenfor linsa...

Det er kun den diagonale vinkelen som er 180°.

 

hva med sigma 10-20mm? den var jo endel billigere. noen som har erfaringer?

Se her, og bedøm selv.

Lenke til kommentar

Noen som har kjennskap til Tokina AT-X 124 AF PRO DX ? lest ganske mye bra om den. Iforhold til Sigma og canon sine ultra vidvikler?

 

The all-new AT-X 124 AF PRO DX lens is Tokina’s first lens designed for use exclusively on Canon and Nikon Digital SLR cameras having an APS-C sized sensor.

Hva vil dette si? passer det da til min 350D?

Endret av pastrom
Lenke til kommentar
Noen som har kjennskap til Tokina AT-X 124 AF PRO DX ? lest ganske mye bra om den. Iforhold til Sigma og canon sine ultra vidvikler?

 

The all-new AT-X 124 AF PRO DX lens is Tokina’s first lens designed for use exclusively on Canon and Nikon Digital SLR cameras having an APS-C sized sensor.

Hva vil dette si? passer det da til min 350D?

5189343[/snapback]

 

Ja APS-C er formatet som Canon bruker på 20d og 350d.

 

"okei. jeg kan nesten tenke meg at canon sin 10-22 er bra. men er mer skeptisk til sigma sine objektiver. vurderer begge sigma 10-20mm og sigma 15mm fisheye."

 

Du er klar over at en 15mm fisheye ikke vil fungere som et fisheye på en 350d men som en vidvinkel linse. 15mm er fisheye beregnet på film kamera eller et digitalt fullformats kamera. 10-20 linsa er derimot en vidvinkel zoom som er beregnet på aps-c formatet.

Lenke til kommentar

Jeg har både Sigma 15mm EX Fish og Canon 10-22 EF-S USM.

 

Grunnen til at jeg kjøpte Sigma sin fish fremfor Canon sin fish, er at Sigma både har bedre nærgrense, samt at den har bedre resistens mot flare (sollys reflekser).

Optisk (skarphetsmessig) er de like gode, jeg vil påstå at Sigma sin byggekvalitet er bedre, i og med at den er at typen EX, solid og av metall. Fokus til Sigma fish er litt treg og bråker litt, men nå er ikke dette nødvendigvis et objektiv der du stiller fokus automatisk likevel. Du får litt fisheye effekt på 1.6x crop kameraer, akkurat nok til at det blir litt kult og uvanlig, ikke veldig ekstreme saker mao. Du kan ikke benytte vanlige filter på de heller, da det ytterste linseelementet buer ut (du må bruke gel-filtre).

 

Canon sin 10-22 EF-S er et rektangulært vindvinkelobkjektiv, du ser mer på 10mm enn på et 15mm fish, problemet med rektangulære vidvinkler, er at forvregningen av det du tar bilde av, blir værre. (f. eks bilde at en gruppe personer i et trangt rum). Her har fisheyen mest reelt resultat, mens ansikter til personer ut mot kantene på et 10-22, vil få ansiktene forvrengt.

 

Jeg benytter begge to, avhengig av situasjonen og de fungerer helt greit side om side på min 20D.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har tenkt litt på valg av vidvinkel nå. Var like før jeg bestilte 10-22mm til canon. Men så kom jeg til å tenke over at det er jo EF-S objektiv, og dermed ikke mulig å bruke med fullformat dslr eller filmbaserte slr. Derfor tenkte jeg at det må jo være lurere å kjøpe kun EF objektiver(ikke S).

 

Men da er spørsmålet: Er det noen nedre mm grense på EF objektiver? Hva er liksom det videste jeg kan kjøpe og fortsatt kunne bruke de på fullformat?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...