Gå til innhold

er det bra nokk med 512mb ram?


ler91

Anbefalte innlegg

 

men hva vil ram hjelpe til da??

5151831[/snapback]

 

 

Informasjonsflyt i PCen din er som følger (veldig enkelt forklart):

 

Harddisk -> minne/RAM -> prosessor

 

Det tar lang tid å hente informasjon fra harddisk. Derfor blir aktuell informasjon lagt i RAM slik at prosessor kan få tak i informasjonen raskt. Dersom informasjonen ikke finnes i RAM, må prosessor allikevel hente fra harddisk og du må vente lengre.

 

Her kommer prinsippet om mengde RAM inn: Jo mer RAM du har tilgjengelig, jo mer informasjon kan lagres i RAM. Dermed blir det sjeldnere mellom hver gang prosessor må vente på informasjon fra harddisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

men hva vil ram hjelpe til da??

5151831[/snapback]

 

 

Informasjonsflyt i PCen din er som følger (veldig enkelt forklart):

 

Harddisk -> minne/RAM -> prosessor

 

Det tar lang tid å hente informasjon fra harddisk. Derfor blir aktuell informasjon lagt i RAM slik at prosessor kan få tak i informasjonen raskt. Dersom informasjonen ikke finnes i RAM, må prosessor allikevel hente fra harddisk og du må vente lengre.

 

Her kommer prinsippet om mengde RAM inn: Jo mer RAM du har tilgjengelig, jo mer informasjon kan lagres i RAM. Dermed blir det sjeldnere mellom hver gang prosessor må vente på informasjon fra harddisk.

5152018[/snapback]

 

takk, for et bra svar..

bare litt kjekt og vite sånne ting før man bruker en tusings på ram..;):cool:

Lenke til kommentar

 

men hva vil ram hjelpe til da??

5151831[/snapback]

 

 

Informasjonsflyt i PCen din er som følger (veldig enkelt forklart):

 

Harddisk -> minne/RAM -> prosessor

 

Det tar lang tid å hente informasjon fra harddisk. Derfor blir aktuell informasjon lagt i RAM slik at prosessor kan få tak i informasjonen raskt. Dersom informasjonen ikke finnes i RAM, må prosessor allikevel hente fra harddisk og du må vente lengre.

 

Her kommer prinsippet om mengde RAM inn: Jo mer RAM du har tilgjengelig, jo mer informasjon kan lagres i RAM. Dermed blir det sjeldnere mellom hver gang prosessor må vente på informasjon fra harddisk.

5152018[/snapback]

 

takk, for et bra svar..

bare litt kjekt og vite sånne ting før man bruker en tusings på ram..;):cool:

5152150[/snapback]

 

Som det ble sagt tidligere i topicen så tror jeg også det er hdn din som sliter når du gjør mange ting om gangen. I noen tilfeller kan vell "mye bruk av hd" føre til at cpu bruken stiger og det hakker. Kommer veldig ann på resten av maskinen. Om du ikke har defragmentert harddisken din så ville jeg uansett anbefale det sterkt. det er jo gratis ;)

Lenke til kommentar

StkStrp: gidder ikke å bytte ut noe egentlig.. har ikke akkurat så mye penger.. men så jeg trenger egentlig ikke å kjøpe mer ram jeg da??

kan si hva som er i kabinette mitt, når jeg kommer hjem.. så kan dere som har litt peiling på det her, få sjekke litt..

 

men ikke la meg ødelegge topicen, lager heller en ny når jeg kommer hjem :cool:

Lenke til kommentar

Harddisken din vil slite uansett hvis du har mange bakgrunnsprogrammer kjørende... eks. msn, icq, ati-driver-settings, nvidia-video-tool.. bla bla... dvs om du har mange små ikoner nede ved siden av klokka...

 

 

Jeg har hatt 512Mb i lang tid.. så ble ene av 256 brikkene mine ødelagt, da merket jeg at ting gikk litt tregere, hadde da alstå bare 256 igjen...

 

kjøpte en ny 512 brikke og og erstattet den og satte den inn ilag med 256 brikken som var ok... har nå 768Mb og det går ikke noe fortere en 512 for min del.. alle applikasjoner starter like sakte/fort som tidligere... men har du oppe mange tunge applikasjoner samtidig skjønner jeg jo at ram aldri kan bli nok...

 

men tror 512 er nok for normal bruk... har du 1024 har du rikelig....

mer ram hjelper ingenting på fps osv når du spiller... det hjelper kun på hvor lang tid det tar å laste spillet....

Lenke til kommentar
Harddisken din vil slite uansett hvis du har mange bakgrunnsprogrammer kjørende... eks. msn, icq, ati-driver-settings, nvidia-video-tool.. bla bla... dvs om du har mange små ikoner nede ved siden av klokka...

 

 

Jeg har hatt 512Mb i lang tid.. så ble ene av 256 brikkene mine ødelagt, da merket jeg at ting gikk litt tregere, hadde da alstå bare 256 igjen...

 

kjøpte en ny 512 brikke og og erstattet den og satte den inn ilag med 256 brikken som var ok... har nå 768Mb og det går ikke noe fortere en 512 for min del.. alle applikasjoner starter like sakte/fort som tidligere... men har du oppe mange tunge applikasjoner samtidig skjønner jeg jo at ram aldri kan bli nok...

 

men tror 512 er nok for normal bruk...  har du 1024 har du rikelig....

mer ram hjelper ingenting på fps osv når du spiller... det hjelper kun på hvor lang tid det tar å laste spillet....

5154341[/snapback]

 

så jeg bør egentlig forbedre hardisken?? kan du gi no linker til en god harddisk som klarer det jeg for venter som er litt grei i pris..??

Lenke til kommentar

men før du kjøper ny harddisk bør du kanskje sjekke alle applikasjonene dine...

 

bruk ctrl+alt+del og se under prosesser.... er det mye her? hvilke prosesser bruker mest minne.... hvor mange prosesser kjører du totalt?

 

 

kjører du mye på en gang hjelper det lite med mye harddisk...

 

 

 

 

ect ny harddisk..

sjekk ukens tilbud hos psdata.... 250Gig til 750.-

 

 

http://www.psdata.no/ps.asp?it=101456

Lenke til kommentar
men før du kjøper ny harddisk bør du kanskje sjekke alle applikasjonene dine...

 

bruk ctrl+alt+del og se under prosesser.... er det mye her? hvilke prosesser bruker mest minne.... hvor mange prosesser kjører du totalt?

 

 

kjører du mye på en  gang hjelper det lite med mye harddisk...

 

 

 

 

ect ny harddisk..

sjekk ukens tilbud hos psdata.... 250Gig til 750.-

 

 

http://www.psdata.no/ps.asp?it=101456

5154427[/snapback]

 

ja, men er til mamma nå, og har pcen til pappa.. men egentlig så er jeg fornøyd med pcen som den er..

den er egentlig ganske ny, og den er bra nok for meg nå..

og hvis jeg bytter harddisk, så må jeg vel begynne å laste ned alt på nytt igjen!?( det gidder jeg ikke ass)

Lenke til kommentar
StkStrp: gidder ikke å bytte ut noe egentlig.. har ikke akkurat så mye penger.. men så jeg trenger egentlig ikke å kjøpe mer ram jeg da??

kan si hva som er i kabinette mitt, når jeg kommer hjem.. så kan dere som har litt peiling på det her, få sjekke litt..

 

men ikke la meg ødelegge topicen, lager heller en ny når jeg kommer hjem :cool:

5154297[/snapback]

 

Hmm det hjelper ikke kun på loading.

Minnet hjelper å "huske" ting pcen gjør, når pcen må huske masse og du bare har 512mb plass til å huske det på, må pcen jobbe seg gjennom alt og samtidig huske alt på engang.

Så, f.eks i strategi spill. Hvis du bygger en gruppe soldater som er i rank 2, fem andre grupper i rank 1 og fire gandre grupper i rank 6 må pcen huske alt dette. Pcen må også huske om du har oppgradert de forksjellige, osv osv.

Så det minnet også hjelper til med, er å forminske hakkingen/laggingen/tenkingen når det er masse units i bilde.

Lenke til kommentar
Hmm det hjelper ikke kun på loading.

Minnet hjelper å "huske" ting pcen gjør, når pcen må huske masse og du bare har 512mb plass til å huske det på, må pcen jobbe seg gjennom alt og samtidig huske alt på engang.

Så, f.eks i strategi spill. Hvis du bygger en gruppe soldater som er i rank 2, fem andre grupper i rank 1 og fire gandre grupper i rank 6 må pcen huske alt dette. Pcen må også huske om du har oppgradert de forksjellige, osv osv.

Så det minnet også hjelper til med, er å forminske hakkingen/laggingen/tenkingen når det er masse units i bilde.

5158121[/snapback]

 

ja, skjønner! det blir nok 1 gb til på meg snart da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...