Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvorfor megabit og ikke megabyte?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja... Du mener at MS har gjort en tabbe, og at det er en skrivefeil de har glemt å fikse i gjennom alle windows versjonene de har laget? Tror ikke det nei. I dataverden heter de KB.

 

Jaha? Jeg bruker WinXP, her står det da unektelig kB når jeg markerer filer. Hvordan forklarer du det? ;)

 

Screenshot her.

Lenke til kommentar
<!-- BBCode Quote Start --><TABLE BORDER=0 ALIGN=CENTER WIDTH=85%><TR><TD><font class=postbody>Quote:</font><HR width=100% color=#333333 SIZE=1></TD></TR><TR><TD><FONT class=quote><BLOCKQUOTE>

Den 2002-08-27 19:30, Dotten skrev:

 

Ikke helt korrekt...

 

1 kilobit = 1024 bit

1 megabit = 1024 kilobit

1 kilobyte = 8 kilobit

1 megabyte = 8192 kilobit.

</BLOCKQUOTE></FONT></TD></TR><TR><TD><HR width=100% color=#333333 SIZE=1></TD></TR></TABLE><!-- BBCode Quote End -->

 

Ikke helt korrekt...

 

Det stemmer kun ved omtale av størrelse på RAM og størrelse på filer.

 

Kilo = 1000

bit = 1

Kilobit = 1000*1

Mega = 1.000.000

Megabit = 1.000.000*1

 

Hvem har rett her? Noen som vet?

 

I filstørrelse-sammenheng bruker en jo som kjent byte, som er basert på totallsystemet.

 

2^10 = 1024 (kB)

2^20 = 1048576 (Mb)

2^30 = 1073741824 (1 GB)

osv...

 

Her syndes det mye når produsenter oppgir størrelsen på HDene sine...

 

Baq

Lenke til kommentar
Ja... Du mener at MS har gjort en tabbe, og at det er en skrivefeil de har glemt å fikse i gjennom alle windows versjonene de har laget? Tror ikke det nei. I dataverden heter de KB.

 

Nei, fordi M$ kunne da umulig ha gjort en tabbe? Det ville jo være som å bryte en naturlov?!?! Haha...beste jeg har hørt til nå! :lol:

 

Kilo forkortes "k", ikke "K". Sånn er det bare (hvis en holder seg til SI nomenklatur da).

 

k - kilo

M - mega

G - giga

T - tera

E - exa

 

Baq

Lenke til kommentar
"]Ville bare legge til et par ord her mtp overføring.

 

Noen nevnte at 512 kbps gir 64kBps, vel.. jo.. i teorien.. men faktum er at man må ta høyde for TCP overhead, som er ca 13%.

 

 

Sitter på NTNUs nettverk som i mitt tilfelle er 10 Mbit og får overhead på mindre enn 10%. Men, det spiller jo selvsagt liten rolle da når det likevel går så fort (1.13 MB/s).

 

Baq

Lenke til kommentar

Hehe, mye artig her!!

 

Vel, kilo betyr faktisk 1000, så vi gamle datafolk som er vokst opp med 1k = 1024 må nok etterhvert innse at vi er på vei til å dø ut... :-(

 

Ta en titt her for eksempel: http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html Det gjelder for binære tall, kilo, mega osv gjelder for desimal: http://physics.nist.gov/cuu/Units/prefixes.html

 

Det betyr at man har 512 mebibyte ram, eller ~537 megabyte om man vil. Skjønt, jeg kommer nok til å holde meg til gamlemåten til jeg går i graven! :lol::lol::lol:

 

Før var det sjeldent noe problem, forskjellen på 1kilo og 1 kebi er 2,4%, på mega/mebi 4,9%. Og det er jo levelig. Men etterhvert baller det på seg, på giga blir det 7,4%, på terra 10%. Er vel rett og slett derfor man har bestemt seg for å stramme litt inn på betegnelsen??? Samt at harddisken og bredbåndet blir litt "større".... :-)

Lenke til kommentar
Ja... Du mener at MS har gjort en tabbe, og at det er en skrivefeil de har glemt å fikse i gjennom alle windows versjonene de har laget? Tror ikke det nei. I dataverden heter de KB.

 

Jaha? Jeg bruker WinXP, her står det da unektelig kB når jeg markerer filer. Hvordan forklarer du det? ;)

 

Screenshot her.

 

Det står faktisk med liten k i norsk versjon av xp, mens i engelsk versjon av xp står det med stor K... Så de norske oversetterne har vel brukt det tidligere nevnte dataleksikonet... Dette gjelder også for win2k...

 

Og i den engelsktalende delen av verden så brukes vel stor K for kilo i datasammenheng... Mens lille norge selvfølgelig må snu ting litt på hodet... :lol:

Lenke til kommentar

1 byte er 8 bits 0 til 255 mulige tilstander.

 

256 (2^8 )

 

ja, men man regner med 0 som en tilstand og får dermed 0 til 255 (256 tilstander tilsammen)

 

Man bruker bits isteden for bytes fordi man sender/mottar med de miste enhetene

 

TCP overhead er på 20 bytes pr segment

UDP overhead er på 2 bytes pr segment

IP overhead er typisk på 20 bytes pr datagram(IPv4), kan være noe større dersom man bruker noen Options

Ethernet overhead er på 26 bytes per frame

Lenke til kommentar

TCP overhead er på 20 bytes pr segment

UDP overhead er på 2 bytes pr segment

IP overhead er typisk på 20 bytes pr datagram(IPv4), kan være noe større dersom man bruker noen Options

Ethernet overhead er på 26 bytes per frame

 

Hva menes med segment og frame her?

 

Baq - ikke "elektriker" ;o)

 

 

P.S. Ellers takk til N_R over for opplysende posting!

Lenke til kommentar

TCP overhead er på 20 bytes pr segment

UDP overhead er på 2 bytes pr segment

IP overhead er typisk på 20 bytes pr datagram(IPv4), kan være noe større dersom man bruker noen Options

Ethernet overhead er på 26 bytes per frame

 

Hva menes med segment og frame her?

 

det er netverksterminologi

 

enhetene/pakkene for TCP og UDP kalles segment, UDP står for User Datagram Protocol, så man kaller gjerne de for datagram også, men for å være konsekvent så brukes segment om begge

 

enhetene for IP kalles datagram

 

enhetene for Ethernet kalles frame(s) eller rammer om du vil

Lenke til kommentar

det er netverksterminologi

 

enhetene/pakkene for TCP og UDP kalles segment, UDP står for User Datagram Protocol, så man kaller gjerne de for datagram også, men for å være konsekvent så brukes segment om begge

 

enhetene for IP kalles datagram

 

enhetene for Ethernet kalles frame(s) eller rammer om du vil

 

Det ante meg at det var nettverksterminologi ja... :wink:

 

Men, det jeg egentlig lurte på hva størrelsen på disse? Er relativt helt blank i dette temaet (har heldigvis sluppet unna det til nå), så jeg burde vel egentlig lese noe basics ett eller annet sted.

 

Baq

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...