Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dobbel NAT spørsmål


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å skaffe en dlink dgl-4300 (GameFuel :dribble:), jeg har ikke lyst til å redusere den til en overpriset switch da jeg allerede har en switch som funker utmerket :!:

 

Jeg tenker da at nettverket blir noe som dette (se vedlegg)

Vil dette fungere om jeg gir Dlinken en statisk ip og forwarder alle porter til den i fra adsl modemet/routeren?

post-17743-1131574029_thumb.png

Endret av Bad_Byte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der så slitsomt ut.

 

Du burde sette opp Cisco´n som bridge. Da slipper du å sitte bak 2 NAT nettverk.

 

 

Når det er sagt så håper jeg du har sjekket opp den Dlink boksen nøye. Dlink er ikke akkurat kjent for å være stabilt eller holdbart.

 

Hører noen rykter om at minst en av de helt nye boksene er greie, men spørsmålet er om det gjelder den du har sett deg ut.

Lenke til kommentar
Det der så slitsomt ut.

 

Du burde sette opp Cisco´n som bridge. Da slipper du å sitte bak 2 NAT nettverk.

5132562[/snapback]

Med tanke på at det er en Cisco 677 er leverandøren mest sannsynlig NGT. Da er det ikke mulig å sette boksen opp som en bro. Det nærmeste man kommer er å åpne alle portene mot D-linken for å slippe alt for mye styr. Det er lett på cisco, én hel linje i telnet. Søk så finner du ut av det.

 

Når det kommer til D-linken kan det være verdt å undersøke om trafikkprioriteringen kun fungerer mot ruterens WAN-port. Hvis det viser seg at en av LAN-portene kan settes opp med trafikkprioritering vil man kunne bruke boksen som en switch og likevel utnytte funksjonaliteten. Men jeg tviler på at boksen er så fleksibel :)

Lenke til kommentar

Det er i utgangspunktet ikke nødvendig å sette opp den siste ruteren som nat. Hvorfor vil du dette? holder det ikke å anskaffe seg et aksesspunkt? Eventuellt bruke den inkjøpte wlanruteren som akksespunkt/svitsj. Å kjøre dobbel nat fører ikke til noe annet en komplikasjoner uansett, og bør frarådes.

Endret av Zamoht
Lenke til kommentar
Det der så slitsomt ut.

 

Du burde sette opp Cisco´n som bridge. Da slipper du å sitte bak 2 NAT nettverk.

5132562[/snapback]

Med tanke på at det er en Cisco 677 er leverandøren mest sannsynlig NGT. Da er det ikke mulig å sette boksen opp som en bro.

5132697[/snapback]

Det er faktisk mulig men etter det jeg har forstått så krever det en "management kabel" og noe software jeg ikke har.

 

 

Det er i utgangspunktet ikke nødvendig å sette opp den siste ruteren som nat. Hvorfor vil du dette? holder det ikke å anskaffe seg et aksesspunkt? Eventuellt bruke den inkjøpte wlanruteren som akksespunkt/svitsj. Å kjøre dobbel nat fører ikke til noe annet en komplikasjoner uansett, og bør frarådes.

5133165[/snapback]

Fordi dlinken har en praktisk QoS/Gamefuel noe som er lettere enn å installere enn f.eks. netlimiter på alle pcene i hjemme nettverket. Om jeg har forstått det riktig så fungerer det (QoS'en/Gamefuel) bare på wan porten, og for å unngå at dlinken blir redusert til en switch m/AP. Jeg har alt en switch som fungerer utmerket så jeg har egentlig ikke behov for en overprisetet en :p.

Lenke til kommentar
Det der så slitsomt ut.

 

Du burde sette opp Cisco´n som bridge. Da slipper du å sitte bak 2 NAT nettverk.

5132562[/snapback]

Med tanke på at det er en Cisco 677 er leverandøren mest sannsynlig NGT. Da er det ikke mulig å sette boksen opp som en bro.

5132697[/snapback]

Det er faktisk mulig men etter det jeg har forstått så krever det en "management kabel" og noe software jeg ikke har.

 

5133269[/snapback]

 

Jeg har NGT med en Cisco router (mener at det er 677). Jeg kan logge inn på den via telnet (Start -> Kjør og skriv: telnet 10.0.0.1). Passordet får man av NGT.

 

Jeg har satt opp NGT routeren til å videresende all data til en Linksys WRT54G trådløs router. Da trenger jeg kun administrere Linksys-routeren, feks ved åpning av porter.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på å skaffe en dlink dgl-4300 (GameFuel :dribble:), jeg har ikke lyst til å redusere den til en overpriset switch da jeg allerede har en switch som funker utmerket :!:

 

Jeg tenker da at nettverket blir noe som dette (se vedlegg)

Vil dette fungere om jeg gir Dlinken en statisk ip og forwarder alle porter til den i fra adsl modemet/routeren?

5131089[/snapback]

ja. Setter du D-linken til 10.0.0.10 og forwarder alt i cisco'n til den ip'n vil du kunne styre alle porter i d-linken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...