Gå til innhold

deler av "freia" sin produksjon skal selges


Anbefalte innlegg

Hva synest du om at den gode gamle norske "freia melkekjokolade" og andre "freia" produkter skal skifte eier, og selges til folk i litauen?

 

Hva er det som skjer med landet Norge? alt selges jo vekk, og det er jo mer utleninger som driver forretningsnorge enn det er nordmenn. (hvis det ikkje er det akkurat no, så tar det ikke lang tid før det skjer)

 

Eg kommer vertfall til å boikotte Freia i en god stund framover hvis deler av produsksjonen selges til foretningsfolk i Litauen.

 

 

Kilde: TV2 nyhetene klokken 21.00 den 9.november 2005

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bryr meg overhodet ikke hvem som eier fabrikken som lager produktet jeg kjøper. Jeg kjøepr kun utifra kost/nytte hensyn, og tar aldri nasjonale intresser inn i bildet. Det er nesten motsatt, "godt norsk" og "et lite stykke Norge" høres for meg ut som et produkt som er subsidiert og dyrere enn nødvendlig.

 

Når det er sagt så investerer norske investorer utenlands, og det er helt naturlig at utenlandske investorer kjøper i Norge i en tid hvor kapitalen fltyer fritt. Nå er det Freia sin amerikanske ledelse i Chicago (Kraft Foods) som har bestemt at de kan få bedre avkastning ved å produsere utenfor Norge, og da er det flott at de flytter arbeidsplassene ut.

 

Apropos; Litauiske investorer (Hermis Capital) har kjøpt seg kraft opp i industrikonsernet Kitron, og eier nå nærmere 40%.

Lenke til kommentar
Nå er det Freia sin amerikanske ledelse i Chicago (Kraft Foods) som har bestemt at de kan få bedre avkastning ved å produsere utenfor Norge, og da er det flott at de flytter arbeidsplassene ut.

 

5130719[/snapback]

 

Kjempe flott! Hvor skal nordmenn arbeide tilslutt? Alt skal privatiseres eller flyttes ut. :mad:

Lenke til kommentar
Markedsøkonomi og globalisering. Høyrevinden fortsetter å legge ned Norge. snart skal vi visst bare hente opp olje og kjøpe produkter fra andre land for pengene vi får fra oljen :)

5130865[/snapback]

 

Ja, vi kan jo heller bare ha en gigantisk statligsektor som... ehh... fortrenger den private?

 

Litt synd om produksjonen flyttes utenlands, men innerst inne bryr jeg meg ikke dersom kvaliteten forblir den samme.

Endret av darkfish
Lenke til kommentar
Nå er det Freia sin amerikanske ledelse i Chicago (Kraft Foods) som har bestemt at de kan få bedre avkastning ved å produsere utenfor Norge, og da er det flott at de flytter arbeidsplassene ut.

 

5130719[/snapback]

 

Kjempe flott! Hvor skal nordmenn arbeide tilslutt? Alt skal privatiseres eller flyttes ut. :mad:

5130758[/snapback]

ja, Norge kommer til slutt å bli et dødsrike, med kun nedlagte bedrifter. noen gang MÅ politikeree skjønne at det kan lønne seg å drive forretning her til lands og. ikkje bare selge og flytte alt ut av landet.

 

1. det blir mindre arbeidsplasser (flere arbeidsledige)

2. Norge blir tilslutt en nedlagt forretnings stat som kun har olje som inntektskilde.

3. Folk flytter ut av landet.

4. sverige/danmark ol. finner ut at det kan lønne seg å drive forretning i landet her, og går til krig (når den tid kommer er norge meldt ut av nato ol pga at dei bruker alle penegen på å inportere mat og alt som nordmenn ikkje produserer lenger). krigsangriperene vinner.

5. folket går til opprør mot den nye regjeringen. det blir farlig å gå i gatene (slik som frankrike i dag) (som resulterer i at flere bedrifter gor konkurs).

6. unnions landet vårt gir fra seg Norge igjenn, og etter det, så er landet et reint helvette.

 

det er dette som kommer til å skje med mindre folk griper inn snart.

 

EDIT: kanskje litt overdrevet. :tease:

Lenke til kommentar
Markedsøkonomi og globalisering. Høyrevinden fortsetter å legge ned Norge. snart skal vi visst bare hente opp olje og kjøpe produkter fra andre land for pengene vi får fra oljen

 

Det er vel strengt tatt det høye skatte- og avgiftsnivået som gjør at man ser det som fordelaktig å flytte produksjonen ut av landet. Kan vel kanskje si at det er høyrevinden i andre land som gjør det lønnsomt, men jeg tror grunnen er at Norge er i utakt med utviklingen andre steder, Men dette kan jo løses enkelt på sosialismens premisser, gjør utflagging ulovlig og nasjonaliser all privat virksomhet!

Lenke til kommentar
Hvorfor må politikerne «skjønne at det kan lønne seg å drive forretning her til lands»? Det er da ingen norsk politiker som har vedtatt dette? At politikerne burde skjønne viktigheten av lavere skatter for å gjøre det mulig å drive lønnsomme forretninger i Norge er en helt annen sak.

5130999[/snapback]

 

Bedriftsbeskatningen i Norge er så vidt jeg vet relativt lav. 28% mot f. eks. 50% i Tyskland... (ta det tallet med en bitteliten klype salt)

 

Problemet for konkurranseutsatt sektor i Norge er vel i hovedsak det høye lønnsnivået (som blant annet kommer av olje, samt at vi her til lands stort sett er meget effektive) og den sterke norske kronen.

Lenke til kommentar

darkfish: Du har i stor grad rett angående bedriftsbeskatningen, slik jeg ser det er det to hovedproblemer ved norsk skattepolitikk:

-for høyt skattetrykk totalt sett (altså inkludert alt av bedrifts- og personbeskatninger og avgifter)

-urettferdig fordeling, som gjør at det ikke lønner seg å jobbe og satse mye, med mindre man klarer å lure seg unna skatt

 

Om du ønsker å lese mer om problemene ved skattefordelingen i Norge anbefaler jeg deg å ta en titt på her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...