Gå til innhold

Skal min nye Samsung 200GB S-ATA vibrere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De diskene jeg har (i P80 serien) vibrerer ikke i det hele tatt. Dvs at det er som å ta på en død metallflate. Den nye disken kjenner jeg vibrerer og den lager en lav men godt hørbar dyp summing pra PCen. (nå skal det sies at jeg hører veldig godt ;) ifølge måleapparatene på sesjon for noen år tilbake...)

 

Hvor mye vibrasjon skal jeg egentlig regne med? -har jeg blitt for godt vant med de "døde" diskene jeg har fra før?

Lenke til kommentar

Noen disker vibrerer og noen ikke. Dette kan variere fra disk til disk i samme serie og skyldes svak uballanse i platene for noen disker. Har ingen betydning for levetiden (min erfaring) men kan være et stor irritasjonsmoment. Kanskje gjelder dette spesielt for bærbare der du sitter med hendene på PC'n og føler det hele tiden...

 

Antar du har montert disken langt ned i kabinettet ? Jeg har en Hitachi disk som vibrerer samt en Westen og en annen Hitachi som er helt virbrasjonsfrie. Denne kan ikke stå på harddisk festet på bunnplata men må monteres høyt oppe i kabinettet ellers lager den støy. Du kan forsøke dette først. Hvis det ikke hjelper ville jeg benyttet meg at returretten. Slike vibrasjoner kan gjør en gal :nei:

Lenke til kommentar
Vibrasjon betyr ubalanse og dermed stor slitasje på motorlager, som igjen betyr sterkt redusert levetid.

Reklamér og forlang en ny disk.

 

Sammenlign med et ubalansert bildekk som skaper vibrasjoner i bilen og dermed ujevn slitasje på dekket.

5131211[/snapback]

 

I så fall har jeg mange disker som må returneres. Kjøpte nylig to Compaq til jobben, 6110 og 6220, samt en Asus 5002 til min søster. For litt siden skaffet jeg en ny disk til en eldre Dell som jeg fikk på jobben. Videre har jeg også en LaCie ekstern 2.5" harddisk.

Alle diskene vibrerer i større og mindre grad. Tror dette er et er et generelt problem for 5400 o/m disker til laptop etc. da 4200 o/m disker synes å ikke vibrere like mye.

 

Min erfaring med levetid er ikke så stor men jeg har en eldre Hitachi disk som vibrerer som f... Den er nå 4 år og funker som bare det forsatt, men som nevnt kan den ikke plasseres i bunnen av den stasjonære da dette resultere i resonans i kabinettet og at vibrasjonene forplanter seg til bordplata ! Tror uballansen overskrider 50g :tease:

Lenke til kommentar
Har nettopp kjøpt en Samsung SpinPoint P120 200 GB S-ATA fra PS Data.

 

Den vibrerer, såpass at jeg kjenner det godt når jeg tar på den (og vibrasjonene forplanter seg i kabinettet). Er det normalt?? Eller er det grunn til å sende den tilbake?

 

De to Samsung IDE diskene på 80 og 160GB jeg har fra før er fullstendig rolige...

5126338[/snapback]

Jeg har nettopp kjøpt akkurat samme Samsung disken. Jeg synes ikke den vibrerer mye.

Mine gamle Seagate disker er mye værre. Jeg har hengt disken min fast med O-ringer slik at vibrasjonene ikke skal forplante seg i kabinettet,så disken er nesten lydløs. Dette er den mest stillegående disken jeg har vært borte i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...