Gå til innhold

La jeg det store SATA-egget? (IDE mode)

RoXQi3x

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satte opp ny ekstraPC (ASRock 939DUAL-SATA2, 3000+) i helgen, og oppdaget lav diskytelse (Barracuda 120GB SATA) ved benchmarking etterpå.

Det viser seg at det i BIOS stod "IDE mode" på SATA2-porten under hele installasjonen!

Alt virket jo, så jeg merket det ikke..

Prøvde å sette tilbake til SATA i BIOS og så boote, men det gir (naturligvis) en STOPx-feil og blåskjerm. Endrer jeg tilbake, virker alt som før.

Er det noe jeg kan gjøre med drivere/settings for å flytte over til SATA mode og høyere hastighet, uten å måtte formattere/reinstallere? Eller har jeg lagt egget? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags innstilling er det? Kan ikke se noe slikt i min BIOS. Har kun valg mellom RAID eller IDE.

SATA er IDE protokoll, det er vel bare den fysiske overføringen som er forskjellig.

Skrevet
Hva slags innstilling er det? Kan ikke se noe slikt i min BIOS. Har kun valg mellom RAID eller IDE.

SATA er IDE protokoll, det er vel bare den fysiske overføringen som er forskjellig.

5122222[/snapback]

På Advanced->IDE configuration kan man sette "SATA II Operation Mode" (ja, jeg brukte liksågodt SATA2-porten selv om disken ikke var det) til "SATA" eller "IDE".

Når jeg installerte stod alt på "IDE" og det sier HDtach-ytelsen også. Lar det seg løse?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...