Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan høre turboen


voluz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er relativt nær å kjøpe en Audi A4 1.8Ts 98-modell. Bilen virker i flott stand med komplett servicehefte.

 

Det er imidlertid ett "issue".

 

Selger sier: "Det eneste jeg har å bemerke er at man kan høre turboen, men dette har jeg hatt bilen på verksted for å sjekke dette men alt var ok. Byttet da samtidig dumpventil og map sensor. Dette ble gjort av Rune Helleland AS på Bryne dersom du ønsker å sjekke dette."

 

Hva tyder dette på? Er det en feil? Eller kan det tyde på noe annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den originale dumpen på A4 er en Bosch resirkuleringsventil i plastikk av membran-typen. Det er ikke uvanlig at disse ryker. Det merkes med at du får noe kvittring eller pesing fra turboen når du girer. Når disse fungerer hører du stort sett ingenting ved giring.

 

Om det er markant hyling fra turboen ville jeg vært skeptisk. Så lenge bilen ikke er chippet med dertil høyere ladetrykk skal disse turboene gå nesten lydløst. Dog vil litt susing og kanskje en svak piping være normalt.

Lenke til kommentar

Dumpventil eller Dumpvalve som det heter på engelsk er en ventil som tømmer turboen for luft så du slipper at bilen har like høyt trykk på innsugs ventilen når du har lavt turtall og nettopp har slept gassen. Denne ventilen skal tømme luft ut FORT, derfor kommer det ofte en PYSSSH lyd. Om du ikke har montert dumventil vil også lufta gå ut, men da igjennom luft filteren på innsuge på turboen. Har du power/sports filter vil du da også høre en PYSH lyd, bare ikke like markert som med dumpventil.

Lenke til kommentar
Om det er markant hyling fra turboen ville jeg vært skeptisk. Så lenge bilen ikke er chippet med dertil høyere ladetrykk skal disse turboene gå nesten lydløst. Dog vil litt susing og kanskje en svak piping være normalt.

5132989[/snapback]

Mange interessante innlegg her. Takktakk!

 

KAN jo tyde på at lyden er som den skal være. Siden det ikke ble oppdaget på verksted?

 

Skal ha bilen på en grundig NAF-test hvis jeg kjøper den. Regner med de oppdager det hvis det er noe feil med turbo (og andre ting)?

Lenke til kommentar

Jo, NAF vil kanskje kunne finne unormale lyder. MEN... Så har også NAF klart å gi anmerkning på "farlig lyd fra turbo ved giring" på en bil som hadde dump som ventilerte til friluft, selv om eieren hadde forklart hva det var... :D

 

Uansett vil de i alle fall sjekke forstillinga som er en svakhet på disse bilene. Det er ikke uten grunn at vi som jobber med disse bilene kaller forstillinga multiknirk. (multilink) Ale bærekulene slites betydelig, spesiellt de nedre framre.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
Jo, NAF vil kanskje kunne finne unormale lyder. MEN... Så har også NAF klart å gi anmerkning på "farlig lyd fra turbo ved giring" på en bil som hadde dump som ventilerte til friluft, selv om eieren hadde forklart hva det var... :D

 

Uansett vil de i alle fall sjekke forstillinga som er en svakhet på disse bilene. Det er ikke uten grunn at vi som jobber med disse bilene kaller forstillinga multiknirk. (multilink) Ale bærekulene slites betydelig, spesiellt de nedre framre.

5139974[/snapback]

NAF har vel ikke aaaaalltid like god peiling nei, har jeg selv erfart også på en bil.

 

Forstillinga kjenner jeg til ja. Hvor alvorlig er problemet? Forstilling og bærerbruer er skiftet på denne bilen, hvor lenge varere det før problemet er tilbake da?

 

Priser på bærekuler og forstilling etc. da?

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Du kan jo (relativt) lett sjekke turbo'n ved å ta av innsugs slangen/røret. Da kan du få finger'n inn på turbo'n og snurre den litt.... Den skal snurre helt fritt og ikke ha noen lugging. Dersom akselen i turbo'n begynner å bli tynn/slitt, vil du få lekkasje av olje inn i eksosanlegget +at et turbo havari er nært forestående, har selv hatt et... det høres IKKE bra ut, høres ut som turbo'n har sitt eget liv og spinner opp og ned i hastighet som en full lemen, siden den kiler seg, og så løsner igjen. og ny turbo koster ekte penger (fort 5-10.000 kr)

 

mvh

Espen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...