Gå til innhold

Beste Videora kodek for iPod G5


Anbefalte innlegg

Har lest at folk lurer på hvilket konverteringsprogram som er best til den nye iPoden med videofunksjon (G5) bl. annet her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490241

 

Har testet noen av kodekene som følger med i programmet og ført opp reslutatene her.

 

Testresultater av encoding av en Family Guy episode på 22.35 minutter

 

Følgende kodeker ble brukt med konverteringsprogrammet Videora iPod Converter

 

1. MPEG-4/320x240/768kbps Stereo/128kbps

2. H264/320x240/768kbps stereo/128kbps

3. H264/320x240/QB30 Stereo/128kbps

4. MPEG-4/320x240/QB10 Stereo/96kbps

 

 

1.

Kodek: MPEG-4/320x240/768kbps Stereo/128kbps

Filstørrelse: 146,543 KB

Resultat: Verste kvaliteten av samtlige, og filstørrelsen er veldig stor. Bildet flimrer veldig i kantene hvor fargene møtes.

 

2.

Kodek: 2. H264/320x240/768kbps stereo/128kbps

Filstørrelse: 149,195 KB

Resultat: Absolutt høyeste fargekvalitet av alle, knuser regelrett MPEG-4. Filstørrelsen er i det største laget, men til gjengjeld er videokvaliteten på topp.

 

3.

Kodek: H264/320x240/QB30 Stereo/128kbps

Filstørrelse: 49,734 KB

Resultat: Testvinner, bildet er så godt som likt kodeken over, man må være veldig flink til å se forkjellene. Bildet er så godt som perfekt i fargeoverganger, minmalt med flimring. Når filstørrelsen er en tredjedel av kodeken over og kvaliteten ikke er merkbart mindre, sier det seg selv at dette er den beste kodeken.

 

4.

Kodek: MPEG-4/320x240/QB10 Stereo/96kbps

Filstørrelse: 68,697 KB

Resultat: Den andre filen med liten størrelse. Og merkelig nok med bedre bilde enn broren sin i kodek 1. Dog er det mer flimring enn i H264 kodekene, og lyden er dårligere. (Ikke det at jeg hører det, men for audiofile er det nok et stort minus)

 

Konklusjon

 

Det var det visuelle, nok en gang presiserer jeg at kodek 3 var suvurent best. Bildekvalitet pluss filstørrelse blir en klar vinner. Tenker du bare på kvalitet er kodek 2 valget for deg. Lyden var tilnærmet lik lyden på selve dvd'en så det ble ikke testet.

 

Kompabilitetstest med iPod (G5):

 

1.

Kodek: MPEG-4/320x240/768kbps Stereo/128kbps

Resultat: Nokså voldsomme kvalitetsproblemer i introen, og minimale gjennom hele klippet, gjerne i partier med røde farger. Egentlig ikke nok til å blir plaget av, men det er langt fra perfekt.

 

2.

Kodek: H264/320x240/768kbps stereo/128kbps

Resultat: Denne filen ville ikke oppdateres til iPoden. Det er nok her ryktene om kompabilitetsproblemer med firmware 1.0 har oppstått.

 

3.

Kodek: H264/320x240/QB30 Stereo/128kbps

Resultat: Minimale kvalitetsproblemer, de gangene fargene ikke tilpasser seg helt perfekt kommer til ulike tider og ved ulike farger. Kan ikke linkes til noen spesielle partier ved klippet.

 

4.

Kodek: MPEG-4/320x240/QB10 Stereo/96kbps

Resultat: Grusom fargetilpassning gjennom hele klippet, ikke engang vurder denne kodeken som et valg. Eneste positive som kan sies om denne kodeken er at lyden omtrent er lik de andre.

 

Konklusjon

 

Kodek 3, H264/320x240/QB30 Stereo/128kbps er absolutt å annbefale. Den viser som sagt det nest beste bildet og når filstørrelsen er 1/3 av de to 768kbps versjonene, sier det egentlig seg selv at dette er det naturlige valget. Jeg er ikke sikker på hva QB30 står for, men jeg regner med at det er en slags variabel bitrate. Og QB30 var den største av de 3 som følger med i videora.

 

Uansett, kommenter gjerne innlegget og post deres resultater på andre kodeker dere er fornøyde med

 

**Leif was here, and will most likely return**

Endret av Lord^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

plages med denne video-greia. jeg bruker videora, samme instillinger som du anbefaler, men filene vil liksom ikke inn i poden!

 

jeg har fått det til endel ganger, derfor aner jeg ikke hva det er nå. jeg får opp en feilmelding om ved oppdatering om at "Noen av videoene i iTunes-biblioteket , blant annet videoen <blablabla - blabla.mp4>, ble ikke kopiert til denne iPod-enheten, fordi de ikke akn spilles av på denne enheten. " Det virker som om den ikke vil gjenkjenne formatet eller noen slikt, men det er jo rett!

 

det er ikke noen begrensninger i forhold til filnavn eller noen sånt? filene mine skal da være i orden... noe å si om man bruker "one-click transcode" eller "transcode new video"?

 

jeg har ikke rotet med profilen?

 

H264/320x240/QB30 Stereo/128kbps

 

Video Settings:

Mode: H264 > FQ-VBR QScale: 30

Resolution: 320x240 Framerate: Input

Passes: One

Keyframe Interval: 250 Aspect Rate: 1:1

 

Audio Settings:

Bitrate: 128kbps Channels: Stereo

Samplerate: Input Volume: 100%

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...