Gå til innhold

To skjermkort på PCen


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg ville forsøke med to skjermkort/skjermer til PCen min, men det var lettere sagt enn gjort.

 

Satte inn kort nr. 2 og alt så helt greit ut. PCen fant kortet og installerte kortet, men da jeg skulle teste skjerm nr. 2 fant jeg ingen skjermkort installert.... :hmm:

 

I enhetsbehandlinga fant jeg et utropstegn (!) ved siden av kortet og da jeg gikk inn på kortet fikk jeg denne meldinga: Denne enheten kan ikke starte. (Kode 10)

post-86434-1131371961_thumb.jpg

 

Hva betyr kode 10? Og hva kan jeg gjøre for å få kortet opp å gå? :hmm:

 

pleas help me... :thumbup:

Endret av trygvesvenning
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser det er et PCI-kort du har satt inn. Det er et par ting som må stemme for at dette skal fungere:

1. Primary-kortet ditt burde være AGP eller PCI-Ex

2. Secondary-kortet (PCI) må ikke være for gammelt.

 

Poenget med dette er at hovedkort som støtter 2 PCI skjermkort er sjeldent (om det finnes). De fleste hovedkort med AGP/PCI-Ex støtter et ekstra PCI skjermkort, men det må også støttes av PCI-skjermkortet du prøver å installere. Dette er features du nok vanskelig finner i "normal" dokumentasjon. Jeg har selv gjort akkurat det du prøver der, og jeg gjorde det med AGP og PCI hvor AGP da selvfølgelig ble primary.

Jeg prøvde 3-4 forskjellige PCI-skjermkort (mer eller mindre gamle) som heller ikke ville starte. Det ene hadde jeg til og med brukt i samme type oppsett på en annen maskin, men det ville ikke på det nye hovedkortet. Løsningen var å kjøpe seg det kjipeste PCI-skjermkortet penger kunne skaffe (Sapphire Radeon 7000 64MB DDR PCI) og plugge det inn sammen med AGP-kortet, og - vips - 2 skjermer.

 

Det jeg vil anbefale er å gjøre tilsvarende. Skaff deg noe billige greier til 200-300 kroner. Det er viktig at det er nytt slik at det støtter det du trenger det til. Kjøp et sted du får byttet det sånn at du ikke blir sittende med et unødvendig kort hvis det ikke virker.

Lenke til kommentar
Jeg ser det er et PCI-kort du har satt inn. ............

 

.......jeg vil anbefale er å gjøre tilsvarende. Skaff deg noe billige greier til 200-300 kroner. Det er viktig at det er nytt slik at det støtter det du trenger det til. Kjøp et sted du får byttet det sånn at du ikke blir sittende med et unødvendig kort hvis det ikke virker.

5122553[/snapback]

 

 

Tusen takk for tipset... :thumbup:

 

Hadde ikke forventet å få svar, og var på nippen til å gå til annskaffelse av et dyrt dual-kort, men kommer til å prøve det du foreslo :w00t:

 

TSv :yes:

Lenke til kommentar

Jeg har ikke mye erfaring med dualkort, men jeg har vært borti et som jeg prøvde i dual-oppsett. Tror det var et nVidia av noe slag. Da det ble satt opp som dual ble skrivebordet over begge skjermene. Helt ubrukelig. Når jeg maksimerte et program, tok det begge skjermene. Veldig slitsom når skjermene står ved siden av hverandre, og du prøver å skrive et brev.

 

Det Radeon-kortet jeg har nå har jeg ikke prøvd begg eutgangene på, da jeg har to skjermkort istedet.

(skal koble på den tredje skjermen snart...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...