Gå til innhold

Sonar 4 Hjelp?


F.Mackey

Anbefalte innlegg

Sitter her med råmatriale til gitar, bass og vokal, spilt inn i sonar. Men jeg vet faktisk ingenting om dette programmet, jeg klarer omtrent ikke og redigere noenting utenom og klippe vekk uønskede deler av sangen, er det noen her som kan hjelpe meg? Høyeste prioritering er og få minsket "støy" og få feter lyd i gitaren. Og vet noen hvordan man kan ligge inn trommer? Da tenker jeg på programmer med innebygde tromme lyder, har ikke mulighet til og spille inn selv. Tusen takk på forhånd.

 

Mvh.

Øyvind

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sonar er så fullt av muligheter at det ville tatt lang tid å forklare alt..

 

Men hvis du går i hjelpefila finnes det der en del tutorial's til hvordan du skal bruke de forskjellige funksjonene

 

Når det gjelder fetere gitarlyd går jeg utifra at du mener "kulere" og ikke "mer bass".. Kul gitarlyd er et resultat av masse faktorer, og hva som skjer med lyden før den kommer inn i pc'en er mye viktigere enn hvordan du endrer den etterpå. Det du kan gjøre er å legge på klang/EQ/kompressor, dette gjør du vet å legge inn effekter i FX-vinduet når du er på det sporet du vil legge på effekter på. "FxEQ" og "FxReverb" funker OK hvis du ikke er så kresen på lyd.

Lenke til kommentar

Da du kjøpte programmet fulgte det med en eller fler manualer (da jeg kjøpte Cubase SX fikk jeg med fler). Alt du behøver å vite for å komme i gang med programmet skal stå der. Det er såvidt jeg vet også et offisielt forum for registrerte brukere.

 

Edit: Her er en link til Sonar forumet:

http://forum.cakewalk.com/tt.asp?forumid=5

 

Det virker som det er en standard forumregistreringsprosedyre, så kjør i vei. Har hatt Sonar før (3), men synes Cubase SX passer bedre for meg. Heldigvis er smaken som baken, ellers ville verden vært kjedelig :)

Endret av Sundiver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...