Gå til innhold

Spørsmål om skatt


hdanielsen64

Anbefalte innlegg

Hei

 

er i ferd med å passere frikortgrensen, og lurer på følgende:

 

1) Hvis jeg passerer denne, må jeg da betale skatt for det jeg tjener over beløpet, eller for hele min inntekt i år?

 

2) Hvis sistnevnte, vil det lønne seg å holde seg under frikortgrensen? Og vil jeg da måtte betale tilbake et stort beløp i skatt?

 

3) Hva er vanlig skattetrekk for en årsinntekt på 30-40 000 kroner?

 

Håper noen kan hjelpe meg, på forhånd takk!

 

Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her finner du det meste:

http://home.online.no/~bekristo/hellerhvitt/rettighet.htm

 

På frikortet med beløpsgrense kan du tjene inntil 22 599 kroner uten å få skattetrekk. Men vær klar over at i dette beløpet inngår all skattepliktig lønn, sykepenger, feriepenger, fri kost og losji. Husk å regne med alle feriepengene du får utbetalt (både feriepenger du tjente opp i fjor og som blir utbetalt i år, og feriepenger du får utbetalt hvis du slutter i jobben i år).

 

Hvis du tjener mer enn 22 599 kroner i løpet av året, må du kontakte likningskontoret og få et vanlig skattekort. Har du begynt med frikort, vil du nå få et skattekort med tilsvarende høyere skattetrekk på resten av inntekten din, for å dekke trygdeavgiften, også av de første 22 599 kronene du tjente. Hvis du ikke leverer nytt skattekort når fribeløpet er brukt opp, skal arbeidsgiveren trekke 50 prosent skatt av inntekten som overstiger 22 599 kroner.

 

 

http://www.skatteetaten.no/Templates/Tabel...r.aspx?id=10229

 

Nr. 3 Vil tippe ca. 3000,- ang. 40.000.- Legg merke til at trygdeavgiften har

nedre grense for å betale trygdeavgift 29 600 kr

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...