Gå til innhold

Vannkjøing lekker luft


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt vannkjøling en god stund, og har skaffet meg nytt HK 3 ganger siden første vannkjøling ble lagt inn. Skifte HK medfører selvsagt nedkobling av vannkjøling.

 

Siste gang, for et par uker siden, viser det seg at vannkjølinga lekker luft. Etter at PCn står avslått i rundt 8-12 timer, fylles slangene med luft. Det fører til at jeg må stresse med å få ut lufta hver gang. Jeg har sjekket alle AC hurtigkoblingene og ingen lekker vann. Samtlige er knusk tørre.

 

Noen som har noen forslag på hvordan det er mulig at den kan lekke inn luft uten at vann lekker ut? Evt. en løsning på problemet. Er ikke spesielt keen på å legge om hele kjølinga på nytt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst bør du jo fortelle litt mer om oppsettet ditt, da blir det som regel lettere å svare.

Jeg tror luftansamlingen har lite med lekkasjer å gjøre. Det som høyst sannsynlig er årsaken, er at du ikke har fått luftet systemet godt nok.

I kombinasjon med en (antakelig) lav flow, så dyttes lufta til et lavere punkt i systemet. Der blir den på sett og vis stående, men vannet vil jo sirkulere allikevel.

Når du da stanser pumpa, så vil lufta etterhvert flyte tilbake til høyeste punkt i systemet.

For å avhjelpe dette, kan du forsøke å legge maskinen på siden, når vannkjølinga er i drift. Dette vil i mange tilfelle sørge for at lufta tilslutt havner i tanken, og ikke blir liggende i systemet.

Lenke til kommentar

Takker for svar :)

 

Vel, tanken er høyeste punkt, pumpa ligger rett under, -> skjermkort -> CPU -> NB -> raddis, som da ligger helt nederst.

 

Det er snakk om ganske mye luft som har kommet seg fram til tanken etter mange "utluftninger". det er snakk om nesten en halv AC Aquatube.

 

Det er jo plass til mye luft i radiator, så det er en mulighet for at det har sneket seg inn større mengder luft der.

 

Skal prøve å legge PCn på siden idag og se om jeg får kjørt ut noe ekstra luft. Takker for godt tips :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...