Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen booter ikke etter BIOS flashing


Anbefalte innlegg

Etter å hatt problemer med brenneren min i det siste, bestemte jeg meg for å flashe BIOS igår. Det har blitt en stund siden sist. Hovedkort Abit IC7-G (Award BIOS). Ok, lasta ned siste versjon på Abit sine hjemmesider, lagde boot floppy og boota med floppyen. Kjørte runme.bat og ting gikk sin gang. Update successful. Flotte greier. Vel, når jeg boota etter dette, fikk jeg en feilmelding som lyder som følger: "CMOS checksum error. Defaults loaded. Press F1 to continue". Uff da, stygt. Trykker F1 og jeg kommer dithen hvor det står "Verifying DMI pool table" til vanlig. Nå stod det

"Building DMI pool... success

Verifying DMI pool table.... update success"

 

Og der blir den stående. Ingenting skjer. Ikke noe aktivitet på hd lampa eller noe. Ok, så reboot igjen. Denne gangen får jeg en annen feilmelding i post:

"cpu is unworkable or has been changed. Please recheck - CPU SOFT MENU". Også her press F1 to continue. Denne gang så står det bare "Verifying DMI pool table", men også nå skjer det ingenting.

 

Ellers så ser alt helt fint ut. Minnet telles opp, står at cpu finnes og den finner alle harddiskene.

 

Jeg har prøvd å flashe en gang til, uten hell. Jeg har ikke fått prøvd å flashe til eldre versjoner av BIOS fordi jeg nå ikke har tilgang til noen floppy. Men, skal prøve det imorra. Lage noen floppyer på jobb med eldre versjoner.

 

Noen som kan hjelpe?? Skikkelig frustrerende dette!

 

Takker!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, ingen forslag. Men den meldingen  "CMOS checksum error. Defaults loaded. Press F1 to continue" er vel helt normal når du har flashet BIOS.

'Defaults loaded' er det samme som CMOS reset.

5082425[/snapback]

 

Såvidt jeg har skjønt så er det absolutt ikke det noen feilmelding som skal komme hvis BIOS funker som den skal. Den andre meldingen "cpu not operational..." er dog normal.

Lenke til kommentar

Da tror jeg du har blitt feilinformert.

CMOS inneholder parametre for BIOS. Hvis du oppdaterer BIOS og de har lagt inn nye parametere så vil sjekksummen være feil, og den meldingen (som ikke er noen feilmelding, men en informasjon) er helt normal.

Er software utvikler selv, dette er velkjente saker.

 

Noe annet er det hvis den meldingen dukker opp stadig vekk. Da er det noe feil.

Lenke til kommentar
Da tror jeg du har blitt feilinformert.

CMOS inneholder parametre for BIOS. Hvis du oppdaterer BIOS og de har lagt inn nye parametere så vil sjekksummen være feil, og den meldingen (som ikke er noen feilmelding, men en informasjon) er helt normal.

Er software utvikler selv, dette er velkjente saker.

 

Noe annet er det hvis den meldingen dukker opp stadig vekk. Da er det noe feil.

5084885[/snapback]

 

Korrekt. CMOS er bare et minne for lagring av parametre for BIOS.

Forenklet kan man si BIOS er en brikke med instrukser (CPU) og CMOS er minnet (RAM). Tar man ut batteriet eller plukker ut jumperen bryter man strømmen til minnet, og minnet lades ut og tømmes slik som vanlig RAM ved strømbrudd.

 

CMOS Checksum er bare en teknikk for å sjekke om data'en lagret i CMOS er forandret. Ved BIOS oppgradering er det normalt at checksummen ikke stemmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...