Gå til innhold

Problemer med SATA

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk endelig henta alt ifra disken min, som hadde tørna helt! Nå får jeg ikke formatert den, har prøvd å bruke datamaskinbehandling til dette. Kommer til 100%, og så kommer det opp en boks med "Formateringen ble ikke fullført." :mad: Så nå sitter jeg her helt fortvilt.. Hva kan det være som er feil? Og hvordan ordner man det? Der er ikke noe filsystem på disken nå. Takknemlig for alle henvendelser! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er en WD på 320 gb. Kjører xp pro med sp2. det rare er jo at når jeg legger inn windows på nytt, kan jeg fortsatt ikke formatere den. hva skal jeg gjøre?! :roll:

Skrevet

la inn windows nok en gang nå. prøvde også å flytte sata-kabelen fra kanal 0 til kanal 1, og når jeg da starta opp fikk jeg formatert disken. Mye man ikke skjønner seg på.. :hmm: Men takk for den ubcd, laster den ned bare for å ha!

Skrevet (endret)

Holder på å undersøke diverse slike problemer, og har funnet ut hva som kan forårsake slikt. Du kan ikke formatere en System partisjon.

Vanligvis skal C: være både en System og Boot partisjon, og som kjent kan man ikke formatere C: inne i Windows.

Men noen opplever at man har separate Boot og System partisjoner. Har fått det til å skje ved følgende prosedyre:

Utgangspunktet var en disk med C: og C: partisjon, begge var Primary. Så reinstallerte jeg Windows, og i installsjonsprogrammet fjernet jeg C: og lagde ny. Dermed ble C: en Boot partisjon og D: er System. Da kan jeg ikke formatere D:, får meldingen "Windows was unable to complete the format".

Denne meldingen kommer umiddelbart hvis man velger Quick format, eller helt på slutten hvis man velger den vanlige.

Det er altså bare inne i Windows formatering ikke virker. Du har lagt inn Windows på nytt, fra installasjonsprogrammet kan man jo gjøre hva man vil.

Slik ser det ut i Disk Management:

post-8415-1130682215_thumb.png

Endret av hårek
Skrevet

hmm.. interessant. skjønner jo akkurat det der, men ikke hva som har skjedd med min disk. Har en vanlig 200gb wd ide-disk, oppdelt i to partisoner. en med boot og system, og den andre med diverse ting. sata-disken skulle bare brukes til å samle greier på. og at den ikke skulle kunne formateres, var veldig rart. fungerte å gjøre det første gangen. så forsvant alt som var på disken.. hele partisjon ble borte. ikke vet jeg hva som har skjedd! hadde vært interessant å visst det! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...