Gå til innhold

Lading av bærbar


marcen_f

Anbefalte innlegg

Hvor lenge skal et vanelig bærbart pc batteri lade første gange. og kan jeg ha pcen på samtidig eller er ikke det lurt for batteriets skyld. etter første gang, kan jeg da jobbe på pc en mens den lader eller burde jeg bare bruke batteri når jeg jobber på pcen og bare bruke ledning når jeg lader?? :hmm:

Endret av marcen_f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor lenge skal et vanelig bærbart pc batteri lade første gange. og kan jeg ha pcen på samtidig eller er ikke det lurt for batteriets skyld. etter første gang, kan jeg da jobbe på pc en mens den lader eller burde jeg bare bruke batteri når jeg jobber på pcen og bare bruke ledning når jeg lader??  :hmm:

5076942[/snapback]

 

Du kan ihvertfall godt bruke den med strømmen koblet til, veldig slitsomt hvis du skal koble fra strømmen hver gang du skal bruke den. Moderne batterier er ganske "smarte", så du trenger ikke bekymre deg så mye.

Lenke til kommentar

Uten at jeg kan oppgi kilder mer enn "to uavhengige gjesteforelesere ved Institutet för Rymd Vetenskap (www.irv.se)" når jeg gikk der, så var det visst genialt for fabrikanter av oppladbare batterier att folk flest helt missoppfatta dette med "minne-effekt" i batterier...

 

Dersom man lader batteriene -helt- ut -hver gang- man lader disse, så slites de ut enormt mye raskere enn viss man bare "sykler" batteriene når minne-effekten har blitt litt mer påfallende. Alltså å lade ut batteriene helt før opplading hver gang reduserer livslengden betraktelig.

 

Men det var jo før de smarte batteriene kom da, og de som sitter i Laptops er definitivt av den smartere typen... disse inneholder en chip som, bl.a. forteller lade-kretsen hvor mange ganger batteriet har blitt syklet, hvilket nivå det er på for øyeblikket og om lade-strømmer og spenninger, om jeg ikke husker helt feil. en stund siden jeg har lest om "smart battery message protocol".

 

Uansett, etter MIN mening, som jeg da ikke egentlig kan underbygge så veldig bra med kilder etc, så ville jeg latt pc-en lade en time eller to før jeg skrudde den på første gangen, men etter det, ville jeg bare ha brukt pc'en... med nett-kontakten ALLTID i når det finns nett tillgjengelig, og på batteri når det behøvs, og jeg hadde gitt fadderullan i sykling av batterier, for dette har ingen hensikt på li-ion batterier. Disse har nemlig ikke "minne-effekten" i samme grad som NiCD og Metall-hybrid batteriene, og den lille minne-effekten som de faktisk har, kan man ikke få bort ved å sykle batteriene uannsett.

Endret av Dargar
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt enig med Dargar her... Lion batterier trenger ikke å lades helt ut og opp igjen slik man måtte før, det stemmer. Men første gangen bør det lades helt opp ca 6 timer tenker jeg, og helt ut til maskinen går i dvale, etter dette kan du klattlade batteriet så mye du vil. Grunnen til at man gjør det første gangen er for å kalibrere batteriet slik at det vet hva som her fullt og hva som er tomt.

 

Det kan også lønne seg å fullføre en ladesyklus en gang i måneden...

 

Lion batterier lever lengst hvis cellene er i bevegelse, altså at du ikke alltid sitter koblet til fastnettet (selv om de fleste er smarte nok til å la den lade til 100% også gå ned til 95% også starte å lade igjen osv) så kan det lønne seg å f.eks ta ut batteriet på laptopen hvis du skal sitte veldig lenge ved bord. Som f.eks min har i hele helga stått påslått på pulten min og da har jeg tatt ut batteriet.

 

Apple har en fin innføring i hvordan slike batterier fungerer, dette gjelder alle batterier ikke bare apple sine.

 

http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...