Gå til innhold

Ny skjerm 1600*1200 et must!


nattaz

Anbefalte innlegg

Hei, skal ha en ny skjerm, men aner virkelig ikke hvilken jeg skal velge?

 

Jeg har bestemt meg for at den må støtte 1600*1200 oppløsning uten at skjermen er over dimenskjonert. Har ikke funnet serlig med lcd skjermer som støtter denne oppløsningen, men der er vel best med crt når den skal brukes til spilling?

Noen som kan annbefale meg en god spille skjerm??

 

Her er systemet skjermen vil komme til å kjøre på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så du "har ikke funnet serlig med lcd skjermer" som støtter 1600x1200? Ta en titt på 20", så finner du de ganske lett :)

5082573[/snapback]

 

Ja, er klar over det men vil ha skarpt bilde, og liker forholdet 19" - 1600*1200. Men min nåværende skjerm er 5 år gammel så en ny skjerm nå er vel bedre uansett :)

Er bare litt skeptisk til LCD skjermer når det gjelder spilling.... Men jeg har ikke akkurat følgt noe særlig med på hva som har blitt forbedret heller da...

 

 

Du sier ikke noe om prisklasse, men LaCie har en bra skjerm. Les testen.

Hvor gammel er den skjermen? Jeg bare tenker på at dagens spill kanskje vil funke bedre på en nyere skjerm?

Endret av nattaz
Lenke til kommentar
Så du "har ikke funnet serlig med lcd skjermer" som støtter 1600x1200? Ta en titt på 20", så finner du de ganske lett :)

5082573[/snapback]

 

Ja, er klar over det men vil ha skarpt bilde, og liker forholdet 19" - 1600*1200. Men min nåværende skjerm er 5 år gammel så en ny skjerm nå er vel bedre uansett :)

Er bare litt skeptisk til LCD skjermer når det gjelder spilling.... Men jeg har ikke akkurat følgt noe særlig med på hva som har blitt forbedret heller da...

 

 

Du sier ikke noe om prisklasse, men LaCie har en bra skjerm. Les testen.

Hvor gammel er den skjermen? Jeg bare tenker på at dagens spill kanskje vil funke bedre på en nyere skjerm?

5088416[/snapback]

 

min lcie er ca. 1 år nå og den er kjempebra i all slags spill.

Lenke til kommentar
Pixelredigering, LCD, og ikke bra. Den forstod jeg ikke helt, LCD er noe av det skarpeste man kan få idag (lysår skarpere enn CRT)?

 

NattaZ - en LCD, kjørt med DVI / digitalt, er vannvittig skarp hvis du er vannt til CRT. Du ser piksler, for å si det sånn.

5090150[/snapback]

 

Ja med de fleste LCD skjermer vil vise pixler i forskjellige nyanser ettersom synsvinklen. Når jeg mente pixelredigering så mente jeg ikke å finne EN pixel, det er ikke så mye annet enn farge man kan redigere der, og så lenge den pixlen du skal redigere ikke befinner seg akkrat rett på din synsvinkel vil de på de fleste LCD skjermer ha feil fargenyanse. For øyet atlså.

 

Og jobber man i flere forskjellige oppløsninger er heller ikke LCD så ideelt.

Endret av ThorM
Lenke til kommentar

Ja, er klar over det men vil ha skarpt bilde, og liker forholdet 19" - 1600*1200.

 

LCD 17 og 19" blir kjørt i 1280*1024 (nativ oppløsning, på en LCD, så er det det samme som max), skal du ha 1600*1200 så må du over 19" (dvs 20-21" skjermer)

5103478[/snapback]

 

Jepp, antagligvis fordi teknologien ikke har kommet langt nok til å lage så smale cellevegger mellom hver pixel at 1600 x 1200 native på 19" vil får for høy prosent bilde bestående av cellevegger, og vinkelen som skal til for misfarging med henhold til synsvinkel vil bli veldig lav.

 

En ting til angående pixelredigering er at LCD har noe som kalles "døde pixler". Ikke alle skjermer har det, og man kan forsikre seg mot det ved kjøp og få byttet skjermen hvis det skulle forekomme, men i de laveste prisklassense forekommer altså "døde pixler" som enten er helt døde, eller viser konstant kun den samme fargen hele tiden. Litt teit hvis man har tenkt til å redigere akkurat den eller de pixlene.

 

Åssen skjerm var det du hadde før forresten, nattaz?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...