Gå til innhold

Skjermkort problem x700 pro, får ikke spilt..


zerikz

Anbefalte innlegg

Har Sapphire Radeon X700 PRO 256MB PCI-E skjermkort.

(MSI K8N NEO4 Platinum hovedkort og Thermaltake W0035RE Silent PurePower 410W strømforsyning).

 

Når jeg prøver starte opp et spill, samme hvilket tror jeg, så skjer følgende:

Skjermen blir svart eller går i standby. Musikken fortsetter som oftest å spille. Skjermkortvifta skrur seg som regel opp. Det nytter ikke å komme tilbake til windows, så må ta hard reset. F.eks The Suffering demoen henger seg gjerne i det øyeblikket den starter opp. Altså før det skulle ha blitt varmt eller?

 

Har prøvd å skru av all kvalitet på grafikken, men virker ikke som det har noe å si. Lagt inn nye omega-drivere og reinstallert directx. I et spill kom det forresten opp en zbuffer error.

 

Har ikke mulighet til å prøve skjermkortet i en annen maskin..

Trenger hjelp, please... :(

Endret av zerikz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt her hva som kan være problemet.Jeg har forresten et spørsmål om dette kortet kjører Farcry og BF 2 tilfredstillende?

 

Jeg hadde noe lignende problem med 6800LE og jeg antar at du har søkt på dette kortet på google?Å skrive black screen og kortet kan kanskje gi resultater.

Endret av Owners
Lenke til kommentar

Vanlig windows bruk, surfing, se video, samt dxdiag testen går greit. Men med en gang det blir 3D henger det seg. Kan til og med henge seg inne i menyen i aquamark før jeg har fått startet opp noen test(!), og kortet klarer ikke demotesten på very low quality tilfredstillende, henger seg ofte da også.

 

Leste et sted at man kunne prøve å øke volten (selv om den tråden jeg leste det på gjaldt agp-versjonen), så lurte på om man kan øke volten på pci-e versjonen, og hvordan gjør man evt. det? Finner ikke noe valg for det i min msi-bios.. Tenkte jeg skulle prøve det som en siste utvei før jeg sender kortet tilbake til pcutstyr.. (Finnes det noe tastekombinasjon for å få frem flere valg i bios på msi k8n neo4 hovedkort eller er alle valg tilgjengelige som default?)

 

Forresten, går det ann å klokke skjermkortet ned? Kan klokke opp, men ikke ned i bios..

Endret av zerikz
Lenke til kommentar

Kanskje du skal bruke standard drivere istedenfor omega sine. Bruk ATI-tool, klokk ned kortet mye (til ca halv frekvens). Men ting tyder jo ikke på at det er et varmeproblem siden du ikke får starta spillet før ting krasjer. Skulle det vere det likevel så anbefales Arctic Cooling kjøler.

 

Owners: ja kortet duger finfint til de spilla...bare du ikke velger noe AA og AF, velger medium settings, og aldri kjører oppløsningen høyere enn 1024x768. For best mulig FPS bør en slå av volumetric lights og div. avanserte skygge-innstillinger

Lenke til kommentar

Har prøvd standard drivere før uten at det hjalp.

Men, når jeg prøvde ATITool og klokket ned som du sa Cleeves, da virker det som kortet funker! Litt tidlig å si sikkert for har ikke testet mye med spill, men har ikke hengt seg igjen enda ihvertfall. Det eneste jeg gjorde var å klokke ned kjernen mellom 10 til 50 Mhz, litt usikker nøyaktig hvor mye som trengs.

 

Lurte på en del ekstra (sorry masete meg..)

* Er det skadelig å klokke ned, eller er det bare bra og man vil forlenge levetiden? (Tenkte spesielt hvis man ønsket å klokke ned MYE for å kunne skru ned viftehastigheten og minske viftestøyen, mens man bare er i windows og ikke spiller).

* Kan jeg gi mere strøm til kortet og evt. hvordan?

* Vil man miste garantien hvis man tar av kjøler og ribbe for å bytte kjølepastaen med ny?

* Når man kjøper et nytt skjermkort, så er det vel ikke riktig at man må klokke ned kortet for i hele tatt å få det til å fungere? Det skal vel kunne fungere på standard hastighet og vel så det, eller..?

Lenke til kommentar

Beklager forsinket svar:

 

*Ikke skadelig å klokke ned, men det kan klokkes for langt ned og da vil skjermen umiddelbart bli helt rar. Kjernen vil ikke bli like varm, og dette er jo bra. ATI-tool kan brukes til å autodektere 3D (spill/benchmark) slik at den laster inn en profil ved spilling og en annen når du går ut av spillet (en profil du klokker lavt).

*Du kan ikke gi mere strøm til dette kortet men du kan gi mer spenning til PCI-Ex slot'en (gjøres vanligvis i BIOS), men dette skal ikke være nødvendig. Bare sørg for å ha en god strømfosyning på minst 350W (noe du har).

*Kan virke som om du bør bytte kjølepasta på kortet ja, men jeg anbefaler deg å sette på en AC kjøler (bråker ikke, og kjøler veldig godt), koster ca 240kr på f.eks. komplett. Garanti mister du vel uansett, men er ikke sikkert de merker noe om du ikke skifter kjøler. Anbefalt kjølepasta: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302888&cks=PRL ARCTIC SILVER

*Du skal selfølgelig kunne kjøre kortet på standard klokking.

 

Jeg tror problemet ditt skyldes enten at det ikke er god nok kobling mellom kjøler og GPU (skift kjølepasta og skru kjøler og kort godt sammen), eller at du rett og slett har for lite luftflyt i kabinettet slik at det blir veldig varmt inni der. Kjøp i tilfelle kabinettvifte®.

 

 

 

Lurte på en del ekstra (sorry masete meg..)

* Er det skadelig å klokke ned, eller er det bare bra og man vil forlenge levetiden? (Tenkte spesielt hvis man ønsket å klokke ned MYE for å kunne skru ned viftehastigheten og minske viftestøyen, mens man bare er i windows og ikke spiller).

* Kan jeg gi mere strøm til kortet og evt. hvordan?

* Vil man miste garantien hvis man tar av kjøler og ribbe for å bytte kjølepastaen med ny?

* Når man kjøper et nytt skjermkort, så er det vel ikke riktig at man må klokke ned kortet for i hele tatt å få det til å fungere? Det skal vel kunne fungere på standard hastighet og vel så det, eller..?

5104233[/snapback]

Endret av Cleeves
Lenke til kommentar

Nå kjenner ikke jeg X700 varianten så godt (har X850XT selv), men jeg går ut ifra at også dette kortet har separat power rett fra PSU'en.

I så fall kan du prøve å klokke kortet normal, og ta ut den ekstra powerkabelen. Hvis det nå skjer noe annet enn de vanlige problemene kan du gå ut ifra at dette er i orden. Hvis alt oppfører seg som før så får ikke kortet det ekstra poweret det skal ha når kabelen sitter tilkoblet. (mao ingen forskjell om kabelen er i eller ikke)

 

I så fall kan problemet være poweret ditt, skjermkortet, selve kabelen, eller kontakten på skjermkortet.

Kontakten på skjermkortet kan være problematisk da kabelen fra PSU kan være ganske stiv, og dermed belaste loddingene på skjermkortet over tid. Da vil sprekker kunne oppstå i loddingene.

 

Det er forsåvidt stor sjanse for at kortet ditt ikke vil gå uten denne kabelen, men det er verdt forsøket likevel. Der verste som kan skje er at det ikke virker, og da er det bare å plugge i kabelen igjen. Da vet du i hvertfall med sikkerhet at kortet får power fra den kontakten.

Endret av EvilDuck
Lenke til kommentar
Nå kjenner ikke jeg X700 varianten så godt (har X850XT selv), men jeg går ut ifra at også dette kortet har separat power rett fra PSU'en.

I så fall kan du prøve å klokke kortet normal, og ta ut den ekstra powerkabelen. Hvis det nå skjer noe annet enn de vanlige problemene kan du gå ut ifra at dette er i orden. Hvis alt oppfører seg som før så får ikke kortet det ekstra poweret det skal ha når kabelen sitter tilkoblet. (mao ingen forskjell om kabelen er i eller ikke)

 

I så fall kan problemet være poweret ditt, skjermkortet, selve kabelen, eller kontakten på skjermkortet.

Kontakten på skjermkortet kan være problematisk da kabelen fra PSU kan være ganske stiv, og dermed belaste loddingene på skjermkortet over tid. Da vil sprekker kunne oppstå i loddingene.

 

Det er forsåvidt stor sjanse for at kortet ditt ikke vil gå uten denne kabelen, men det er verdt forsøket likevel. Der verste som kan skje er at det ikke virker, og da er det bare å plugge i kabelen igjen. Da vet du i hvertfall med sikkerhet at kortet får power fra den kontakten.

5122448[/snapback]

 

 

 

 

 

X700 kortene har ikke PCI-Ex strømkontakt! Hadde det hatt det skulle man iallefall ikke dradd den ut! :nei: Kortet ville da ikke fungert.

Lenke til kommentar
X700 kortene har ikke PCI-Ex strømkontakt!
Som sagt så kjenner jeg ikke dette kortet så godt, men det var verdt et forsøk for det.

 

Hadde det hatt det skulle man iallefall ikke dradd den ut! :nei: Kortet ville da ikke fungert.
For det første: Til din informasjon så kan jeg fortelle at det finnes kort som kan kjøre uten denne kabelen så lenge man ikke bruker mer effekt enn hva kortet får via slot'en.

For det andre: Siden mange kort ikke kan dette, er det jo nettopp det jeg sier at det er stor sjanse for. Nei - jeg aner ikke hva slags slot-typer eller kort dette gjelder.

 

Hvis jeg skal gjette en grunn til at enkelte har blitt bygget slik, så må det være for at ikke alle power har denne kabelen.

Lenke til kommentar

Takker for gode svar!

Hadde nok vært skikkelig fint med Arctic Cooling VGA Silencer ja, men den vil nok ikke få plass pga at jeg har zalman ZM-NB47J kjøler på hovedkortet.

Tempen i kabinettet er grei. Med den 3D terning-tingen kom jeg opp i 65 grader.

Tror kanskje jeg bare sender inn kortet. Virker som det er andre småting med det også, husker iblant ikke hvilken skjem jeg har f.eks, vet ikke om det har med skjermkortet å gjøre da. Er jeg heldig får jeg et nytt kort. Eller så bytter jeg pasta. Ikke bestemt meg ennå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...