Gå til innhold

Hvor stort er verdensrommet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså, evig, kan det faktisk være!

 

Hvis du tenker på denne linjen; "Alt er relativt."

 

Alt er relativt! For oss, virker et støvkorn temmelig lite ikkesant?

 

La oss si at jorda er et støvkorn i verdensrommet, eller enda mindre enn det. Da kan du begynne å lure!

 

Vi menneskene har så vidt sett utenfor vårt eget solsystem. For alt vi vet, finnes det uendelig mange solsystemer rundt om i evigheten.

 

Sjansen for at menneskene noesinne finner ut av dette, er lik 0..!

 

Litt synd egentlig, for jeg skulle gjerne visst svaret!

 

 

-Leno :)

Endret av Poor Leno
Lenke til kommentar

Universet er uendeligt.

Universet utvider seg.

Utenfor er det ingenting.

Ingenting er et definert begrep - alstå finnes det.

Ergo: Universet er mer enn uendeligt. Og utenfor finnes det ytterligere mer.

 

Det var araberne som "oppfant" begrepet null. Før dette eksisterte ikke "ingenting". Dette muliggjorde moderne matematikk. Nullet opopstod i Timbuktu som var kunskapens navle på den tiden.

 

Begrepet null (eller ingenting), dvs mangel på noe, medfører at det som er utenfor universet (den evige tomheten) er en definert størrelse, egenskap (kall det hva du vill) - og dermed eksisterer.

Lenke til kommentar
Altså, evig, kan det faktisk være!

 

Hvis du tenker på denne linjen; "Alt er relativt."

 

Alt er relativt! For oss, virker et støvkorn temmelig lite ikkesant?

 

La oss si at jorda er et støvkorn i verdensrommet, eller enda mindre enn det. Da kan du begynne å lure!

 

Vi menneskene har så vidt sett utenfor vårt eget solsystem. For alt vi vet, finnes det uendelig mange solsystemer rundt om i evigheten.

 

Sjansen for at menneskene noesinne finner ut av dette, er lik 0..!

 

Litt synd egentlig, for jeg skulle gjerne visst svaret!

 

 

-Leno :)

5063695[/snapback]

 

Der komme rordet som eg stiller meg skeptisk til igjenn "uendelig" det MÅ ende noen plass. men hvor?

Lenke til kommentar
Universet er uendeligt.

Universet utvider seg.

Utenfor er det ingenting.

Ingenting er et definert begrep - alstå finnes det.

Ergo: Universet er mer enn uendeligt. Og utenfor finnes det ytterligere mer.

 

Det var araberne som "oppfant" begrepet null. Før dette eksisterte ikke "ingenting". Dette muliggjorde moderne matematikk. Nullet opopstod i Timbuktu som var kunskapens navle på den tiden.

 

Begrepet null (eller ingenting), dvs mangel på noe, medfører at det som er utenfor universet (den evige tomheten) er en definert størrelse, egenskap (kall det hva du vill) - og dermed eksisterer.

5063730[/snapback]

 

 

Hva er ingeting? det må være ett eller annet der. for hvis du har reist LANGT utvoer i værdensrommet, så møter du liksom på ingenting, hva skjer då? mæter du en usynelig vegg? fortsetter du frammover i "ingenting"? og hvis du fortsetter framover i "ingenting", så blir jo "ingenting" et sted hvor du befinner deg. og dermed er universet større.

Endret av vegis
Lenke til kommentar
13,7 milliarder lysår

5063724[/snapback]

 

Hva er ingeting? det må være ett eller annet der. for hvis du har reist LANGT utvoer i værdensrommet, så møter du liksom på ingenting, hva skjer då? mæter du en usynelig vegg? fortsetter du frammover i "ingenting"? og hvis du fortsetter framover i "ingenting", så blir jo "ingenting" et sted hvor du befinner deg. og dermed er universet større.

5063762[/snapback]

 

 

nei nei nei, vg har helt rett hele tiden: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=293555

Lenke til kommentar

kfz: Det synlige universet har en radius på 13,7 milliarder lysår, ja.

Ingen vet hva som er utenfor den grensa da det er der hvor universet utvider seg med en fart på over lysets hastighet (og dermed vil ikke lyset nå frem til oss).

 

PerB: "Universet er uendeligt." sier du. Det kan godt være, men dette er noe vi ikke vet. Det kan også være begrenset i størrelse. Faktisk så kan det være alt fra 13,7 milliarder lysår til uendelig stort for alt vi vet.

Så om universet er uendelig eller ikke blir kun spekulasjon i dag.

 

dudee: Universet utvider seg ved at selve ROMMET utvides. Det blir mer og mer rom mellom objekter (galakser osv.).

Det kan sammenlignes med en ballong som blåses opp (tenk deg ballongen i kun 2 dimensjoner, bredde og lengde). Tegn 10-20 punkter på ballongen med en liten avstand fra hverandre, deretter blåser du den opp. Punktene kommer lenger og lenger fra hverandre. Det samme skjer i universet (bare med en ekstra dimensjon da universet (ihvertfall sånn vi ser det) faktisk er i 3 dimensjoner).

 

Poor Leno: Sjansen for at menneskeheten finner ut den faktiske størrelsen på universet er ikke lik 0. At vi gjør det i NÆR fremtid, derimot, er ganske tilnærmet 0 :p

Om vi klarer å finne en måte å bevege oss raskere enn lyset på så er det absolutt mulig (et par muligheter er ormhull og warp drives, og vi vet ikke om noen av disse mulighetene er mulige ennå. :p)

http://en.wikipedia.org/wiki/Alcubierre_drive

http://en.wikipedia.org/wiki/Worm_hole

 

vegis: En teori går ut på at universet er rundt, dvs. at om du reiser langt nok i èn retning, så kommer du igjen der du startet. Men igjen, dette er kun en teori og ingen vet dette med sikkerhet.

Lenke til kommentar
Poor Leno: Sjansen for at menneskeheten finner ut den faktiske størrelsen på universet er ikke lik 0. At vi gjør det i NÆR fremtid, derimot, er ganske tilnærmet 0 :p

Om vi klarer å finne en måte å bevege oss raskere enn lyset på så er det absolutt mulig (et par muligheter er ormhull og warp drives, og vi vet ikke om noen av disse mulighetene er mulige ennå. :p)

5063998[/snapback]

 

Er enig i det, ser fram til bedre teknologi (Om jeg lever da er en annen sak).

Menneskeheten kan såklart bli utslettet pga. krig, meteor, komet, solen, gammautbrudd, osv.. Dette vil jo hindre at vi finner det ut, men det er vel delvis derfor vi vil spre oss utenfor Jorda. Jeg tror nå at universet kanskje ikke er evig, men at det er flere av dem der ute og at de befinner seg i et evig tomrom. Med univers tenker nå jeg på hvor det finnes "noe", dvs. partikler, energi, osv..

Hvis det er slik det er og universet skal krympe og forsvinne i et nytt big bang vil dette forhåpentligvis åpne for muligheter til evakuering til andre univers.

 

 

vegis: En teori går ut på at universet er rundt, dvs. at om du reiser langt nok i èn retning, så kommer du igjen der du startet. Men igjen, dette er kun en teori og ingen vet dette med sikkerhet.

5063998[/snapback]

 

Dette, derimot, er jeg ikke enig i.

Jeg antar universet er kuleformet ettersom det er tredimensjonalt og beste fordeling av vekt i et vektløst rom er som en kule. Hvis man reiser rett frem og etter en (lang) stund kommer tilbake hvor man startet, bare bakfra, hva vil skje hvis man snur seg 90° opp, ned, høyre eller venstre og reiser rett frem? Tenk deg et smultringformet rom, hvis man følger svingningen går det greit, men snur man seg en annen vinkel enn 180° går man rett på en vegg.

Lenke til kommentar

Er enig i det, ser fram til bedre teknologi (Om jeg lever da er en annen sak).

Menneskeheten kan såklart bli utslettet pga. krig, meteor, komet, solen, gammautbrudd, osv..

At vi blir utslettet i nær fremtid av krig, kan forsåvidt bli virkelighet.

At vi blir utslettet av en meteor tror jeg egentlig ikke. Allerede i dag driver ESA på for å finne ut hvordan de kan hindre en evt. asteroide å nå frem til jorden om den kommer på kollisjonskurs med oss.

Solen har fortsatt igjen mange milliarder år å leve, så det tror jeg heller ikke er noe problem. ;)

Gammautbrudd ser jeg egentlig på som en av de største truslene. Det er beregnet at det er ca. 50% sjanse for at et GRB vil utrydde livet på jorden innen 1 million år (http://www.astro.uio.no/ita/grb/livet.html). Men på en annen side så har vi god tid på oss til å komme oss vekk fra jorden på 1 million år.

En annen trussel er jo også supervulkaner, men jeg tror nok ikke en sånn vulkan vil utslette hele jordens befolkning.

Lenke til kommentar
Solen har fortsatt igjen mange milliarder år å leve, så det tror jeg heller ikke er noe problem. ;)

5064800[/snapback]

Mente menneskeheten altså. Er mulig, men lite sannsynlig.

 

 

En annen trussel er jo også supervulkaner, men jeg tror nok ikke en sånn vulkan vil utslette hele jordens befolkning.

5064800[/snapback]

De hadde jeg ikke hørt om før, et lite kunnskapshull som må tettes.

Lenke til kommentar
Solen har fortsatt igjen mange milliarder år å leve, så det tror jeg heller ikke er noe problem. ;)

Mente menneskeheten altså. Er mulig, men lite sannsynlig.

Uansett så dør nok ikke solen med det første. Den har masse hydrogen igjen å brenne opp, så jeg tror virkelig ikke det er noe problem.

 

En annen trussel er jo også supervulkaner, men jeg tror nok ikke en sånn vulkan vil utslette hele jordens befolkning.

5064800[/snapback]

De hadde jeg ikke hørt om før, et lite kunnskapshull som må tettes.

5065201[/snapback]

 

Det finnes noen supervulkaner i verden, blandt annet en under Yellowstone nasjonalpark i USA.

Om en sånn får utbrudd vil det få veldig store konsekvenser for oss.

http://en.wikipedia.org/wiki/Super_volcano

 

Edit: Ble no skikkelig krøll med quotinga her. Retta opp.

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar
En annen trussel er jo også supervulkaner, men jeg tror nok ikke en sånn vulkan vil utslette hele jordens befolkning.

Jeg vil tro at mennekset selv er den største trusselen, men hvis en sånn supervukan begynner å spytte ut lava osv vil det oppsto en del støv og ask som kan legge seg i atmosfæren og det fører til at det blir kaldt og lite sol her på jorden -> døden.

Lenke til kommentar
Hvis denne tråden fortsetter så vil vi alle havne på galehus.

 

I vår hjerne fungerer ikke "Uendelig", men det betyr ikke at noe ikke kan være det.

5068444[/snapback]

 

Nåja. Bare ta Arkimedes (?) hypotese - at du for et hvert reelt tall N kan du finne et annet tall n (uendelig mange faktisk), slik at n>N. Altså du kan alltid finne ett større tall. Dette medfører jo at det finnes uendelig mange tall, ergo finnes uendelighet.

Lenke til kommentar
Hvis denne tråden fortsetter så vil vi alle havne på galehus.

 

I vår hjerne fungerer ikke "Uendelig", men det betyr ikke at noe ikke kan være det.

5068444[/snapback]

 

Nåja. Bare ta Arkimedes (?) hypotese - at du for et hvert reelt tall N kan du finne et annet tall n (uendelig mange faktisk), slik at n>N. Altså du kan alltid finne ett større tall. Dette medfører jo at det finnes uendelig mange tall, ergo finnes uendelighet.

5070026[/snapback]

 

Det stemmer, men du kan ikke "forstå" eller forklare uendelighet. Bare prøv, du finner fort ut hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Evig er etter mitt begrep umulig,

 

Jepp, hvis universet har en begynnelse, så må det jo ha en slutt også.

Hvis det var The big bang som skapte univertset, hva kan det da ha vært som utløste The big bang, og hva var det før the big bang? Alt som skjer, har en årsak, og the big bang kan ikke ha blitt til, hvis det kun var et gigantisk tomrom.

Og jo mer man funderer på dette spørsmålet, dess mer svimmel vil man bli.

 

Og jo mer det funderes på dett spørsmålet her på forumet, så vil denne tråden vare i 13

milliarder år :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...