Gå til innhold

Noen gb er 'borte' på systemdisken?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en partisjon til windows på 10,7gb, og det står at jeg har kun 550mb ledig.

Det vil si at innholdet totalt på hele c:\ skal være 10gb ca.

 

Som dere ser, alt på c:\ inneholder ca 6,5gb..

 

hw1.jpg

 

Og som dere ser her, så er det brukt 10,2gb på c:\

 

hw2.jpg

 

 

Hva har skjedd her?

Kan noen gi meg en forklaring?

 

Har ikke noe i norton antivirus søplebøtta, ikke noe særlig i temp internet files osv.

 

Er jo en del gb som er borte her, så lurer på om det er noe god grunn til det? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

høres ut som et tilfelle av bla. virtual memory (reserverer plass til harddisk basert minne). det finner du i: system properties > advanced > performance > advanced og nederst der... man bør ikke kutte ut virtual memory.. men den står ofte litt høyt.. faktisk er det lurt og også kjøre dette på en egen partisjon i tillegg til windows partisjonen, er grunner for hvorfor dette kan være lurt.. men de fleste kjører det bare på windows partisjonen, som er helt ok.

Kan kanskje også være noe med system restore og gjøre.. mulig det også opptar plass.. system restore hvet jeg ikke så mye om, bortsett fra at det er bare noe dritt jeg skrur av.. det siste jeg trenger er og ha windows sløse med resurser for og se om det skjer noe spennendes med diskene mine.

uansett, det finner du under: system properties > system restore.

Men jeg vil nok sette fingeren på virtual memory, skader kanskje ikke og kjøre en disk skjekk også

 

edit: rakk vist ikke og skrive alt før system restore var fiksa :w00t:

 

edit: det beste er og lage en partisjon til virual memory på en annen fysisk disk enn den windows ligger på (da kan det skrives til minnet samtidelig som det skrives til windows disken), og i tillegg ha en del virutal memory på windows partisjonen.. altså på 2 steder.. dette er i hvertfall hva microsoft skriver er det beste

Endret av Sir Samuel
Lenke til kommentar

hvis du lurer på hva hibernation er for noe.. så er det et valg man kan bruke når man skrur av pc'n.. bruker man det, så skriver windows alt som ligger i det fysiske minnet til en fil, alstå c:\hiberfil.sys... og neste gang man starter opp, så flyttes dette tilbake i det fysiske minnet.. og man er tilbake akkurat der man var når man skrudde av pc'n... alle progg som man bruke er fortsatt åpne, mailen man drev og skrev er der fortsatt, osv.

så hvis man aldri bruker dette valget.. så er det vell ikke noe poeng og reservere plass til det heller

Endret av Sir Samuel
Lenke til kommentar
hvis du lurer på hva hibernation er for noe.. så  er det et valg man kan bruke når man skrur av pc'n.. bruker man det, så skriver windows alt som ligger i det fysiske minnet til en fil, alstå c:\hiberfil.sys... og neste gang man starter opp, så flyttes dette tilbake i det fysiske minnet.. og man er tilbake akkurat der man var når man skrudde av pc'n... alle progg som man bruke er fortsatt åpne, mailen man drev og skrev er der fortsatt, osv.

så hvis man aldri bruker dette valget.. så er det vell ikke noe poeng og reservere plass til det heller

5060286[/snapback]

 

 

okey, kjekt å vite alt dette :)

 

det hjalp på dette.

 

Takk for all hjelp! :)

 

hw3.jpg

Endret av The_DEViL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...