Gå til innhold

Quake 4 grafikkproblemer


Anbefalte innlegg

Heisann, har endelig gått til anskaffelse av Quake 4, men sliter litt med grafikken. Får fullt av artifacts, både på introfilmen og inne i spillet, og det ødelegger jo hele spillopplevelsen. :cry:

Det kommer mange røder prikker som flyter utover. I tillegg er folkene, eller alt som beveger seg egentlig, fullt av hvite små prikker.

Så er det noen som vet hva jeg kan gjøre for å bli kvitt det?

Har prøvd å stille ned på grafikken fra high (som den stod på) til medium, men så ikke ut til å hjelpe stort. I tillegg hadde jeg lav oppløsning (som dere kan se på bildet).

 

Min PC:

AMD 64 3000+ 2.0GHz CPU

EPoX EP 8KDA3+ HK

Corsair Vaule S PC3200 DDR-DIMM (2*512MB)

Radeon 9800XT skjermkort

360W psu

 

Ikke den beste PC'n men skal vel være mulig for meg å kjøre spillet uten alt for store problemer hvis jeg bare skrur litt ned på grafikken?

Har de nyeste skjermkortdriverne tror jeg. Lasta ned og installerte den 13 oktober iallefall.

 

Bilde: Quake4.bmp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan få artifacts om du har overklokka skjermkortet, men det har du antakeligvis ikke gjort.

 

Tror også varme kan forårsake artifacts. En idé kunne jo vært å åpne PCen for å kjøle ned. Det er verdt et forsøk ihvertfall.

 

Muligens får du flere nyttige svar om du spør på hardware-forumet i stedet.

Lenke til kommentar

Skjermkortet er for varmt. ATI sine skjermkort viser slike hvite prikker grunnet varmeutvikling.

 

1. Dersom du har overklokket skjermkortet, sett ned overklokkingen en smule.

2. Sørg for bedre luftstrøm i kabinettet. Gjerne ta av sidepanelet dersom du ikke har nok vifter.

Lenke til kommentar

Ok, nå har jeg rengjort viftene og tatt av sidedøren på kabinettet. CPU er 38-40 grader når spillet kjører, og måleren inne i kabinettet viser rundt 29 grader.

Det ble mye bedre, men det er fortsatt ganske mange hvite prikker, så det ordnet seg ikke helt dessverre. Da er det nok varmen som gjør det regner jeg med. Men hva mer kan jeg gjøre da?

Kortet er ikke overklokket.

Huff, jeg har planer om å oppgradere systemet snart, og gå over til PCIe, men det blir nok ikke før i Januar en gang. Blir jeg nødt til å leve med problemet helt frem til etter nyttår? :(

Lenke til kommentar

Joda, kjøleribba sitter fast den. Ehm..hva er "goop"? ..regner med det er noe kjølepastalignende greier... :blush:

Midlertidig utjevning sier du? Hvor slår jeg av det da?

Blir neppe aktuellt å kjøpe et nytt skjermkort enda, da sparer jeg heller de pengene pluss litt til for å kjøpe mer RAM ved neste oppgradering.

Har ikke prøvd gamle skjermkortdrivere enda da, tror dere det kan ha noe å si da? Trodde de nye driverne var forbedret i forhold til de gamle, ikke forverret.

Det kan ikke være noe ved at psu ikke klarer å levere nok strøm eller lignende da?

 

Tusen takk for alle svarene.

 

Edit: Kan legge til at jeg får litt artifacts i et par andre nye spill jeg har prøvd også (som black and white 2 f. eks.). Men fikk ikke det i HalfLife2, Chronicles of Riddic, FarCry etc...

Har ikke prøvd F.E.A.R enda, får kanskje gjøre det og se om jeg får problemer der også...

Endret av stalker.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...