Gå til innhold

Time-lapse og rotering av video


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri drevet noe med videoredigering, men nå har jeg et par filmer som skal brukes i masteroppgaven min, og jeg har problemer med å gjøre det jeg vil med dem.

 

Har tatt noen time-lapse-filmer (oppløsning 2592x1944, i *.mov-format, kun ca 50 frames). Jeg skulle gjerne fått dem i en mer skjermvennlig oppløsning (720x540), samt hatt muligheten til å lage frames som bilder. Gjerne også ekstrahert alle frames til bilder i en katalog. Og senket hastigheten på filmen.

 

I tillegg har jeg en annen quicktime-fil (mov) som av en eller annen grunn er filmet sidelengs, og den skulle jeg gjerne rotert 90 grader.

 

Hvilket program kunne anbefales til disse tingene? Bør jeg kjøpe QuickTime Pro for et par hundrelapper?

 

Har prøvd litt i en trial-versjon av Adobe Premiere Pro, og den gjør jo alt dette, men jeg synes det er litt tungt program å bruke. I tillegg får jeg absolutt ikke til å rotere uten at filmen blir kuttet i topp og bunn og det kommer svarte bokse på høyre og venstre side.

 

Noen tips til en stakkars redigerings-nybegynner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I PPRo, angåande rotering: Eit standard PAL prosjekt er på 720*576 (eigentleg 768*576 med kvadratiske pixlar), og det kan ikkje endrast på. For å få ein film i 576*768, lag eit nytt prosjekt, og gå inn på fanen som heiter "Custom" der du vel prosjekt-type, og lag eit prosjekt som er t.d. 576*768, square pixels, 25fps.

 

Om det berre er denne eine gongen du skal gjere dette, er det vel like greitt å gjere det i PPro. Er ikkje sikker på om ein kan rotere bilete i QT Pro heller...

 

Om du ikkje har funne det ut allereie: Den enklaste måten å ekstrahere alle frames til enkeltbilete (i BMP-format), er å velge Export Movie, og i velge BMP i den drop-down menyen der Microsoft DV AVI er default.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...