håvard87 Skrevet 22. oktober 2005 Skrevet 22. oktober 2005 Når man høyreklikker på en fil kan man velge "åpne i", og man får da listet opp noen programmer. Problemet mitt er at jeg har 2 programfiler med samme navn (forskjellige versjoner) og vil helst bruke den nyeste versjonen. Men siden programmene har samme navn kan ikke begge listes opp i denne listen og den gamle versjonen som allerede befinner seg på listen er derfor nemlig den enste jeg kan velge. Programmet er forøvrig Media Player Classic, og siden dette ligger standard på WinXP er det en smule vanskelig å løse problemet. Sletter jeg nemlig programfilen oppretter bare Windows filen på nytt (den gamle versjonen altså). Det beste hadde vært om jeg kunne fått fjernet "Media Player Classic" fra "åpne i"-listen for så å lagt til den nyeste versjonen på listen istedefor. Er det noen som kan hjelpe meg med dette?
-=CH=- Skrevet 22. oktober 2005 Skrevet 22. oktober 2005 uinstaler den enne verisjonen. hvis dette ikke funker, kan jeg ikke hjelpe deg
endrebjo Skrevet 22. oktober 2005 Skrevet 22. oktober 2005 Hvis du bruker samme menyen til å åpne en tilsvarende fil med flere andre programmer enn den gamle Media Player Classic (f.eks WMP9, WinAMP, QuickTime, RealPlayer, iTunes, MediaMonkey og nye WMP Classic), vil ruten med den gamle Media Player Classic etter hvert forsvinne vekk fra listen. Programmet man åpnet filen med sist ligger forøvrig øverst i den listen, så da har du en anelse om hvilken av versjonene som ligger øverst når du vet hvilket som åpnet filtypen sist.
JohndoeMAKT Skrevet 23. oktober 2005 Skrevet 23. oktober 2005 For det første: MPC kommer ikke som standard med WinXP. Dersom du skal editere "open with" lista går du bare til HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts og sletter nøklene du ikke vil ha der.
håvard87 Skrevet 23. oktober 2005 Forfatter Skrevet 23. oktober 2005 For det første: MPC kommer ikke som standard med WinXP. Dersom du skal editere "open with" lista går du bare til HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts og sletter nøklene du ikke vil ha der. 5046851[/snapback] Jo, tror nok MPC gjør. Det er ikke mange dager siden jeg reinstallerte Windows og her ligger ihvertfall filen "mplayer2" i Windows Media Player-mappa under "Programfiler" - og denne "mplayer2-filen" er en gammel versjon av Media Player Classic. Den stien forsto jeg ikke helt. Hvor starter den? Takk skal du ha for svar.
Never_Ever Skrevet 23. oktober 2005 Skrevet 23. oktober 2005 Start->Kjør/run->regedit der finner du det
JohndoeMAKT Skrevet 23. oktober 2005 Skrevet 23. oktober 2005 mplayer2 er ikke Mediaplayer Classic. mplayer2 er Windows Media Player 6.4 laget av microsoft og har ikke "Classic" i navnet. Mediaplayer Classic (MPC) er en opensource mediaspiller som kan laste ned HER som hverken er laget av Microsoft eller følger med Windows.
Shurom Skrevet 23. oktober 2005 Skrevet 23. oktober 2005 Bare åpne startmeny > kjør/run og skriv regedit
håvard87 Skrevet 23. oktober 2005 Forfatter Skrevet 23. oktober 2005 OK. Nå har jeg startet "regedit", men det en jo bare et tomt (ingen skrift) DOS-vindu, som det ikke går ann å skrive i.
håvard87 Skrevet 23. oktober 2005 Forfatter Skrevet 23. oktober 2005 mplayer2 er ikke Mediaplayer Classic. mplayer2 er Windows Media Player 6.4 laget av microsoft og har ikke "Classic" i navnet. Mediaplayer Classic (MPC) er en opensource mediaspiller som kan laste ned HER som hverken er laget av Microsoft eller følger med Windows. 5046972[/snapback] Den blir ihvertfall kalt "Media Player Classic" i "åpne i"-lista mi.
JohndoeMAKT Skrevet 23. oktober 2005 Skrevet 23. oktober 2005 Da er det nok opensource spilleren Media Player Classic som er lagt inn på systemet ditt. Den ser nesten helt lik ut som WMP6.4.
håvard87 Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Skrevet 28. oktober 2005 OK. Nå har jeg startet "regedit", men det en jo bare et tomt (ingen skrift) DOS-vindu, som det ikke går ann å skrive i. 5047075[/snapback] Ingen som kan hjelpe?
endrebjo Skrevet 28. oktober 2005 Skrevet 28. oktober 2005 OK. Nå har jeg startet "regedit", men det en jo bare et tomt (ingen skrift) DOS-vindu, som det ikke går ann å skrive i. 5047075[/snapback] Ingen som kan hjelpe? 5072778[/snapback] Prøv på nytt! Gjør nøyaktig som følger: Trykk på 'Start' -> Trykk på 'Kjør' -> Skriv 'regedit' med små bokstaver -> Trykk på 'OK'. Hvis det ikke fungerer, tar du skjermbilde av hvor langt du kommer.
håvard87 Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Skrevet 28. oktober 2005 OK. Nå har jeg startet "regedit", men det en jo bare et tomt (ingen skrift) DOS-vindu, som det ikke går ann å skrive i. 5047075[/snapback] Ingen som kan hjelpe? 5072778[/snapback] Prøv på nytt! Gjør nøyaktig som følger: Trykk på 'Start' -> Trykk på 'Kjør' -> Skriv 'regedit' med små bokstaver -> Trykk på 'OK'. Hvis det ikke fungerer, tar du skjermbilde av hvor langt du kommer. 5073514[/snapback] Det samme gjelder når jeg skriver "cmd". Lurer på hva som er galt.
JohndoeMAKT Skrevet 28. oktober 2005 Skrevet 28. oktober 2005 Det er nok at du har malware som ikke vil at du skal fjerne det. Det malvaret har gjort er å legge inn filer som heter regedit.com og cmd.com i den første mappen i path (c:\windows\system32) og siden .com filer blir kjørt før .exe vil regedit.com bli kjørt når du skriver regedit. Dersom du skriver regedit.exe i run så regner jeg med at det vil gå bra, men jeg hadde gjort et grunding malwaresøk var jeg deg.
håvard87 Skrevet 28. oktober 2005 Forfatter Skrevet 28. oktober 2005 Det er nok at du har malware som ikke vil at du skal fjerne det. Det malvaret har gjort er å legge inn filer som heter regedit.com og cmd.com i den første mappen i path (c:\windows\system32) og siden .com filer blir kjørt før .exe vil regedit.com bli kjørt når du skriver regedit. Dersom du skriver regedit.exe i run så regner jeg med at det vil gå bra, men jeg hadde gjort et grunding malwaresøk var jeg deg. 5074033[/snapback] Takk for opplysningen. Men, hva nå?
JohndoeMAKT Skrevet 29. oktober 2005 Skrevet 29. oktober 2005 Naviger deg nedover treet til du kommer til: HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts Og så finner du f.eks .avi og sletter oppføringer i "OpenWithList"
håvard87 Skrevet 29. oktober 2005 Forfatter Skrevet 29. oktober 2005 Hjertelig takk fo all hjelp. Fikk det til nå. :!:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå