Gå til innhold

Alminium noe kaldere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har selv et aluminiums kabinett og jeg merket forskjell på tempraturene, som sagt i post over: det leder bedre og dermed holder det mer på tempraturen, merket tempratur forskjel på skjemkort, cpu , chip og hdd.

 

så jeg vil nå si at det har litt å si,. men invister i noen støydempings matter og . holder ikke like godt på støyen!

Lenke til kommentar
har selv et aluminiums kabinett og jeg merket forskjell på tempraturene, som sagt i post over: det leder bedre og dermed holder det mer på tempraturen, merket tempratur forskjel på skjemkort, cpu , chip og hdd.

 

så jeg vil nå si at det har litt å si,. men invister i noen støydempings matter og . holder ikke like godt på støyen!

5041944[/snapback]

Det har sannsynligvis mest med bedre luftflyt å gjøre. At aluminium gir klart målbare forskjeller anser jeg som en myte inntil det motsatte er bevist. Unntaket måtte være hvis du nesten ikke har gjennomlufting i det hele tatt.

 

Men setter du inn skikkelige støymatter så vil jo de gjøre kabinettet tyngre, så du mister fordelen med aluminium.

Lenke til kommentar

Temperaturforskjellen mellom luften inn ett godt utluftet kabinett og luften utenfor er så liten at varmeoverføringen gjennom veggen i kabinettet ikkje har noen praktisk effekt. I mitt kabinett (Lian Li PCV2000B) så har eg en lufttemperatur på ca 27-28c midt i kabinettet mens romtemperatur er 22.

 

At aluminiumskabinett er noe kaldere bare pga at de er laget av aluminium er bare tullprat. Men aluminiumskabinett er som regel dyrere, og bedre konstruert enn billige stål/plast kabinett. Det er mye viktigere enn selve materialet.

Lenke til kommentar

Hvis du tenker kortvarig varmeveksling så vil det ha ørlite å si. Men etterhvert som det har stårr i rommet vil det ha null å så om kabinettet er alu eller whatsoever.

 

Som de andre sier så er det de andre faktorene som avgjør. Ganske logisk egentlig. Skal alu kabbiset være noe kaldere må det generere kulde. Og det går bare ikke.

Lenke til kommentar

Morsomt tema.. At kabinettet er laget i aluminium har nok ingen eller mikroskopisk direkte effekt på temperaturen.

 

MEN, det som betyr noe er at et de alu-kabinettene som produseres gjerne er mer "top of the line" forseggjorte kabinetter. Så grunnen er nok rett og slett at produsenten har gjort seg mer flid med design og airflow, enn på de kjipere kabinettene.

Endret av henningml
Lenke til kommentar
Ja, aluminium har en noe bedre kjøleeffekt en fks. stål. MEN: I et standard kabinett er det egentlig for mye luft (og for "lite" Al.) for at aluminiumet har noen særlig betydning på kjøleeffekten.

5042310[/snapback]

 

Hvordan skal et kabinett av aluminium vs ett kabinett i stål som står i samme rom kunne bli noe kaldere bare fordi det er aluminium? Forutsatt at konstruksjonen er den samme?

Lenke til kommentar
Morsomt tema.. At kabinettet er laget i aluminium har nok ingen eller mikroskopisk direkte effekt på temperaturen.

 

MEN, det som betyr noe er at et de alu-kabinettene som produseres gjerne er mer "top of the line" forseggjorte kabinetter. Så grunnen er nok rett og slett at produsenten har gjort seg mer flid med design og airflow, enn på de kjipere kabinettene.

5044147[/snapback]

 

Ganske enkel svar, det blir ikke det.. tilpasser seg romtemp, fortere, enten det er varmere eller kaldere, så egentlig har det ingenting å si på den delen..

 

Men, jeg kjøpte lian li, og jeg synes det er bedre enn den gamle chieftecen, kanskje mest pga. vekt og utseende, chieftecen var overlegen på hvor mye den tåler. :)

Lenke til kommentar
Det er jo mulig det utgjør forskjell dersom du f.eks fester overflaten (eller sidene, som genererer mest varme) direkte mot kabinettveggen?

5063993[/snapback]

 

Hvilken forskjell skulle det gjøre? Kabinettet er jo ikke kaldere enn hva temperaturen i rommet er uansett. Det er kun snakk om varmeoverføringsegenskaper. Ikke kjøling. Det blir ikke noe kaldere bare ved at ett materiale er spesielt velegnet til å overføre temperaturer..

Lenke til kommentar
Det er jo mulig det utgjør forskjell dersom du f.eks fester overflaten (eller sidene, som genererer mest varme) direkte mot kabinettveggen?

5063993[/snapback]

 

Hvilken forskjell skulle det gjøre? Kabinettet er jo ikke kaldere enn hva temperaturen i rommet er uansett. Det er kun snakk om varmeoverføringsegenskaper. Ikke kjøling. Det blir ikke noe kaldere bare ved at ett materiale er spesielt velegnet til å overføre temperaturer..

5066415[/snapback]

 

Forskjellen blir vel at varmeenergien som harddisken produserer, fordeler seg utover et større område, og dermed vil bidra til å kjøle disken. Jeg tror du misforsto meg, for jeg er klar over at det er snakk om varmeoverføring, men deltaT mellom disk og rom blir antakelig såpass at det vil påvirke diskens temperatur. Det er nok en grunn til at noen kabinetter leveres med aluminiumsbeholdere til disken.

Lenke til kommentar
Det er jo mulig det utgjør forskjell dersom du f.eks fester overflaten (eller sidene, som genererer mest varme) direkte mot kabinettveggen?

5063993[/snapback]

 

Hvilken forskjell skulle det gjøre? Kabinettet er jo ikke kaldere enn hva temperaturen i rommet er uansett. Det er kun snakk om varmeoverføringsegenskaper. Ikke kjøling. Det blir ikke noe kaldere bare ved at ett materiale er spesielt velegnet til å overføre temperaturer..

5066415[/snapback]

 

Forskjellen blir vel at varmeenergien som harddisken produserer, fordeler seg utover et større område, og dermed vil bidra til å kjøle disken. Jeg tror du misforsto meg, for jeg er klar over at det er snakk om varmeoverføring, men deltaT mellom disk og rom blir antakelig såpass at det vil påvirke diskens temperatur. Det er nok en grunn til at noen kabinetter leveres med aluminiumsbeholdere til disken.

5066477[/snapback]

 

Temperaturforskjellen mellom disk og rom vil nok påvirke hverandre. Men at det skal ha noen større eller noen som helst effekt på komponentene i kabinettet at det er laget av aluminium tror jeg ikke. Men det kan jo være at vitenskapen overrasker oss uvitende her.

 

Varmefordelingen over en større plate gir en mindre "∆t" enn uten. Men jeg tviler sterkt på at det egentlig er målbart engang..

 

Men som sagt; Det kan jo være vitenskapelige faktorer vi ikke kjenner. :)

Lenke til kommentar

Patience: Jeg snakker vel egentlig generelt. Det er ikke noe spesielt med aluminium - kobber/sølv ville vært bedre, men nå er det sånn at det ikke lages kabinetter av sistnevnte.

 

HDD'en overfører varme til kabinettet, og dermed vil HDD bli kaldere. Spesielt hvis noen vifter skulle blåse på aluminiumet. Dette tror ihvertfall jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...