Gå til innhold

Rusk inne i objektivet?


Anbefalte innlegg

Har i det siste vært plaget med litt rusk på bilder med liten blenderåpning.

Det virker som om rusket ligger inne i selve objektivet. Jeg kan se deler av fragmentene med det blotte øye nåre jeg ser inn i objektivet (bakdelen). De er ikke synelige på "fremsiden" av objektivet, som jeg har renset. Tviler og på at det er støv på selve bildebrikken siden jeg kan se deler av rusket i objektivet.

 

Om det skulle vise seg å være rusk inne i selve objektivet, er det mulig å fikse hos en fotoforhandler eller hjemme? Noen som har erfaringen på området?

 

Vedlagt bilde er tatt ved F.36

post-58767-1129741483_thumb.jpg

Endret av notnA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har i det siste vært plaget med litt rusk på bilder med liten blenderåpning.

Det virker som om rusket ligger inne i selve objektivet. Jeg kan se deler av fragmentene med det blotte øye nåre jeg ser inn i objektivet (bakdelen). De er ikke synelige på "fremsiden" av objektivet, som jeg har renset. Tviler og på at det er støv på selve bildebrikken siden jeg kan se deler av rusket i objektivet.

 

Om det skulle vise seg å være rusk inne i selve objektivet, er det mulig å fikse hos en fotoforhandler eller hjemme? Noen som har erfaringen på området?

 

Vedlagt bilde er tatt ved F.36

post-58767-1129741483_thumb.jpg

5030273[/snapback]

 

Dette minner VELDIG om det problemet jeg hadde. Jeg trodde også problemet lå inni objektivet, men det viste seg å være skit på bildebrikken. Jeg kunne se små støvpartikler inne i objektivet, men det var altså ikke disse som skapte problemet. Om mulig bør du prøve å sette på et annet objektiv for å teste med det (om du ikke har et selv, kan du kanskje låne ett hos noen?).

 

Løsningen for meg ble å betale en lokal fotobutikk 50 kroner for en kjapp rensing av sensoren, etter det var det ikke noe problem lenger.

Lenke til kommentar
Har i det siste vært plaget med litt rusk på bilder med liten blenderåpning.

Det virker som om rusket ligger inne i selve objektivet. Jeg kan se deler av fragmentene med det blotte øye nåre jeg ser inn i objektivet (bakdelen). De er ikke synelige på "fremsiden" av objektivet, som jeg har renset. Tviler og på at det er støv på selve bildebrikken siden jeg kan se deler av rusket i objektivet.

 

Om det skulle vise seg å være rusk inne i selve objektivet, er det mulig å fikse hos en fotoforhandler eller hjemme? Noen som har erfaringen på området?

 

Vedlagt bilde er tatt ved F.36

post-58767-1129741483_thumb.jpg

5030273[/snapback]

 

Dette minner VELDIG om det problemet jeg hadde. Jeg trodde også problemet lå inni objektivet, men det viste seg å være skit på bildebrikken. Jeg kunne se små støvpartikler inne i objektivet, men det var altså ikke disse som skapte problemet. Om mulig bør du prøve å sette på et annet objektiv for å teste med det (om du ikke har et selv, kan du kanskje låne ett hos noen?).

 

Løsningen for meg ble å betale en lokal fotobutikk 50 kroner for en kjapp rensing av sensoren, etter det var det ikke noe problem lenger.

5041761[/snapback]

 

 

Hvilken fotobutikk var dette? Interfoto tar vel svimlende 800 for rensing!

Lenke til kommentar
Har i det siste vært plaget med litt rusk på bilder med liten blenderåpning.

Det virker som om rusket ligger inne i selve objektivet. Jeg kan se deler av fragmentene med det blotte øye nåre jeg ser inn i objektivet (bakdelen). De er ikke synelige på "fremsiden" av objektivet, som jeg har renset. Tviler og på at det er støv på selve bildebrikken siden jeg kan se deler av rusket i objektivet.

 

Om det skulle vise seg å være rusk inne i selve objektivet, er det mulig å fikse hos en fotoforhandler eller hjemme? Noen som har erfaringen på området?

 

Vedlagt bilde er tatt ved F.36

post-58767-1129741483_thumb.jpg

5030273[/snapback]

 

Dette minner VELDIG om det problemet jeg hadde. Jeg trodde også problemet lå inni objektivet, men det viste seg å være skit på bildebrikken. Jeg kunne se små støvpartikler inne i objektivet, men det var altså ikke disse som skapte problemet. Om mulig bør du prøve å sette på et annet objektiv for å teste med det (om du ikke har et selv, kan du kanskje låne ett hos noen?).

 

Løsningen for meg ble å betale en lokal fotobutikk 50 kroner for en kjapp rensing av sensoren, etter det var det ikke noe problem lenger.

5041761[/snapback]

 

 

Tror tok det er i objektivet fordi:

Kameraet er 1 uke gammelt

Objektivet lager "knaskelyder" når jeg zoomer

Plasseringen av fragmentene er lik som den jeg ser gjennom objektivet.

 

Hadde nok vært greit å teste med et annet objektiv også for å være sikker, men har desverre ingen andre selv, eller venner med passende objektiver.

 

Er det for mye forlangt å møte opp i en fotobutikk og spørre de hva som er problemet? Butikken jeg kjøpte kameraet på er uaktuell.

Endret av notnA
Lenke til kommentar
Hadde nok vært greit å teste med et annet objektiv også for å være sikker, men har desverre ingen andre selv, eller venner med passende objektiver.
Du kan teste det uten objektiv ved å bruke en liten lyskilde på god avstand eller lage et lite hull i noe som du holder foran kameraet. Jeg har laget et lite nålehull i dekselet som var på kameraet for å beskytte det mot støv for å ta bilder uten objektiv. Det som er av støv på brikken vises meget godt med den metoden.
Lenke til kommentar
Er det for mye forlangt å møte opp i en fotobutikk og spørre de hva som er problemet? Butikken jeg kjøpte kameraet på er uaktuell.

 

Nei, hvorfor skulle det være det? Du kan spørre om de vet hva det kommer av, evt hva det vil koste å fikse det eller om du kan gjøre det selv.

 

Hvis fotobutikken du kjøpte kamera hos har objektiver som passer på det kameraet du har, kan du sikkert få prøve der.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kameraet mitt var også helt nytt når jeg oppdaget rusk på sensoren. Jeg brukte en fotobutikk i Bodø som jeg ikke husker navnet på. Ligger rett nedenfor Rådhuset, på samme side av gaten som Kolstad Trafikkskole. Nå vet jeg ikke hvor du bor, så dette er kanskje komplett unyttig informasjon for deg ;)

Er en Fujifilm-butikk såvidt jeg husker.

Lenke til kommentar

Kan si at jeg har akkurat samme problem. Har ett Canon EOS 350D med kit-objektiv. Det er veldig irriterende. Tror det ligger rusk på sensoren, siden det hjalp å blåse litt på den med en sånn blåsesak.

 

Skal dra innom fotobutikken hvor jeg kjøpte den for å se om de kan gjøre en bedre rensing av sensoren. Ellers må jeg kjøpe ett rensesett fra en eller annen internettbutikk. Noen ideer til hvordan?

Lenke til kommentar

Hvis den opperasjonen de utførte for deg, som kostet 300 kroner, var den samme jeg fikk utført, så er det ikke bare latterlig, det er hårreisende! Han som gjorde det for meg brukte vel kanskje så mye som tre minutter på verket. Etter eget utsagn tjente han egentlig kjempegodt på å ta 50 kroner for det, det tok kort tid og de greiene han brukte for å rense kostet veldig lite.

Lenke til kommentar

Hun som renset kameraet, brukte kanskje 10-15 min. Fra hun fikk det inn, til hun var ferdig. Hun hadde brukt luft og en slags kost. Så etter dette utstyret på nettet. Det kostet vist 600 kr på ddmr.no.

Forobutikken skulle vist etter hvert få noe dyrere renseutsyr (kjempe dyr i følge ho som jobbet der.).

 

Men jeg skal klage på prisene neste gang jeg drar dit. Men da skal jeg snakke med sjefen!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...

Det finns en 'clean sensor' valg pa menyen som hadde vaert MYE bedre en lukkertid pa 20 sekunder. Hvis speil hadde lukket seg mens noe var inn i kamera hadde det vaert veldige darlig. :(

 

det er ogsa en del renseutstyr til bra prisser har

 

http://www.tylerolsonphotography.com/nettbutikk

 

dahhh... beklager - ser na at dette emne er bare 'litt' gammel....

Endret av dataleaf
Lenke til kommentar

Litt off-topic, vet det har vært svart en million ganger før, likevel: Kunne en av dere ha gitt meg en link eller kort forklaring på hvordan jeg kan sjekke forekomst av støv på sensoren.

Enda en gang - beklager å spørre om noe noe jeg sikkert hadde funnet ved bedre valg av søkeord på forumet. :blush:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...