Gå til innhold

BOOT.INI ????????????


Anbefalte innlegg

Hmmmm....

 

Det er litt sent til å legge inn spørsmål på forumet, men jeg gjør det nå allikevel :wink:

 

 

Problem:

En PC kjørte Win98. På den samme PC-en prøvde jeg å innstallere XP, men det gikk ikke, siden det ikke var nok harddiskplass igjen :sad:

 

Vel, vel, tenkte jeg - "that's life".

 

Så. Neste gang jeg skulle slå på PC-en, kom det opp meny over to operativsystem; slik som mange er vant til - f.eks. Win 2000 og Win XP.

 

Valgene var Windows XP Professional Setup, og Microsoft Windows (98). Men jeg ble sur da jeg så at XP.P.S. var "default boot loader".

 

Jeg tenkte da at siden du i XP bare kan slette en linje i tekstfilen som ligger på System -> advanced -> startup eller noe i den dur, kunne jeg gjøre det samme i Win98 for å bli kvitt den plagsomme "startup"-tingen. Men jeg fant ikke tilsvarende i Win98......

 

Derfor, etter at jeg hadde snoket litt rundt på Win 98, søkte jeg etter "boot" og fikk opp BOOT.INI

 

Jeg åpnet konfigurasjons/tekstfila, sletta en linje eller to derfra, men det skulle jeg visst ikke ha gjort. Nå får jeg ikke til å slå på PC-en. Jeg får bare meldinga "Couldn't find the path specified as C:boot.ini " eller noe slikt.

 

 

For å fikse det, må jeg adde noe inn i Boot.Ini. men hva????

 

 

Slik Ser Boot.Ini Ut Akkurat Nå:

*****************************************

[boot Loader]

C:="Microsoft Windows"

 

 

******************************************

 

Må jeg skrive inn f.eks. "default=" + noe annet?

 

 

Takker og bukker (som vanlig) for alle svar! :smile: :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok:

Fortell meg nå:

 

Jeg booter fra C, som er en annen harddisk med Win98 (Norsk).

Jeg kjører "command", får opp "MS-DOS-ledetekst".

 

Skal jeg kjøre D:fdisk /mbr (D = den med boot.ini trøbbel)?

 

Jeg prøvde det, men det skjedde ikke noe spesielt.

 

Jeg prøvde og å kjøre bare d:fdisk, men der innpå fant jeg ikke noe sted å skrive "mbr".......

 

???

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-22 02:44, The.Arisen.One skrev:

Greit. La oss bare glemme alt tullet med Sys32 osv. Kan ikke bare noen fortelle og forklare meg hva jeg skal gjøre? Plz.... :sad:


Hvis du bare gjør om boot.ini til noe slikt da:

 

[boot loader]

timeout=10

default=C:

[operating systems]

C:="Microsoft Windows"

...flere OS kan settes inn her

 

Funker det?

 

[ Denne Melding var redigert av: Langbein på 2002-08-22 02:46 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-22 04:50, aurstad skrev:

sikkert etterpå-klok nå men ALDRI forandre boot.ini / system.ini /autoexec.bat /config.sys _uten_ å ta en liten backup av fila..



Det var den skjenneprekenen..



 

Takk, takk, jeg ble veldig klok nå ja... Spesielt ETTER at jeg har gjort det :wink:

 

Det virker litt lame da, however, at med XP så er det bare å fjerne ei linje med tekst, mens i Win98 så er det noe du ikke må finne på å gjøre.... :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...