Gå til innhold

Hjelp til kjøp av gitarforsterker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Jeg har nå spilt akustisk gitar i ca. 5 måneder, og har bestemt meg for å gå over til el-gitar. Valget har allerede falt på en Epiphone G400, men jeg har rett og slett ikke peiling på hva slags forsterker som passer best. Anbefalinger?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Prisklasse er jeg egentlig litt usikker på. Hvor mye må man regne med å måtte gi for en grei forterker til en nybegynner?

 

Skal vel for det meste brukes til metal/rock.

Lenke til kommentar

Spørs jo også litt hva den vil brukes mest til, setting og musikkstil. Brukes den mest til øving på gutterommet uten andre instrumenter holder det gjerne med en veldig liten sak, 15-30 watts f.eks. Spiller du med andre må du regne med at det fort blir pinglete, og da kan en forsterker fra 50-100+ watt være å anbefale... Så er det jo i tillegg enkelte amper som fungerer bedre enn andre til enkelte stiler, noen har bedre clean lyd, noen har bedre distortion osv... Kan anbefale Roland Cube 30 f.eks til allround bruk, fin hjemme-øvings forsterker med nok av effekter og stasj.

 

My .02 cents :thumbup:

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Neste forsterker jeg skal ha meg blir en slik en i alle fall:

marshall_mg100hdfx_412a_sta.jpg

Marshall MG100HDFX/MG412A Stack

Marshall MG100HDFX/MG412A Stack

 

Komplett stack med MG100HDFX topp og MG412A kabinett.

Leveres med kabel og fotbryter.

 

Marshall MG100HDFX

 

MG100HDFX topp har de samme egenskaper som MG100DFX combo, og vil drive et hvert kabinett i Marshall-serien, men er best egnet til MG412A (vinklet) og MG412B (rett) 120W 4 x 12" kabinett med Celestion høyttalere.

- Utrolig god lyd er standard.

 

 

Klikk for større bilde

 

Spesifikasjoner

 

    * To kanaler - Clean og Overdrive, brytbar via fotbryter

    * 2 modus på hver kanal - Clean/Crunch på Clean og OD1/OD2 på Overdrive

    * Uavhengige tone-kontroller for bass, middle og treble på hver kanal

    * Contour-kontroll for dramatisk endring av lyd i mid-området

    * Emulert linje ut jack og hodetelefon jack

    * CD-inngang som gir deg muligheten til å spille sammen med dine favorittplater

    * Innebygde digitale effekter - Reverb, Chorus, Flange, Delay

    * Separat digital Reverb med nivå-kontroll

    * Parallell effekt-loop

    * Master volume

    * FDD (Frekvensavhengig demping)

    * Medfølgende 2-veis fotbryter (Clean/Overdrive, DFX on/off)

    * 590 x 253 x 270 mm

    * Vekt: 13,6 kg

 

Marshall MG-412A

 

Et 8 ohms kabinett pakket med 4 12" custom-voiced Marshall/Celestion høyttalere.

 

Spesifikasjoner

 

    * 4 x 12" custom-voiced Marshall/Celestion høyttalere

    * Vinklet utførelse

    * 8 ohm

    * 120 Watt

    * 680 x 690 x 360 mm

Skulle ønske jeg kjøpte den som første forsterker.

 

 

Pris på Sound1.no = 5950,-

Endret av skate4life
Lenke til kommentar

Jeg ville i grunn også holdt meg unna Marshall MG. Et vanlig nybegynnervalg, men har hørt for mange misfornøyde gitarister med den serien forsterkere. En av de jeg spiller med nå har en av de største MG combo'ene (2x12"? 120w elns.), og den har nå begynt å freake totalt ut... Lydnivået hopper opp og ned av seg selv og slike ting. Greit nok, er vel ingen forsterkere som er totalt feilfrie, men når man hører for mange dårlige erfaringer blir man fort skeptisk. Så jeg selv ville heller satsa på noe som f.eks. Randall, Line6, Peavey, Laney e.l. (snakker vel kanskje mest om comboer her etter de jeg selv har hatt erfaring med, men vet i allefall at Randall topp+kabinett er gode til prisen. Ofte hørt deres billigste modell i allefall (RG100 topp), og er vel blant de bedre valgene etter min mening).

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...