Gå til innhold

Oppgradering fra S.A agp til S.939 agp


Anbefalte innlegg

Har i dag:

 

CPU: xp2500+ (barton)

Hovedkort: Abit NF7

GFX:Aopen 6800GT 256 Mb

Minne: 2*512Mb Twinmos

Kabinett: H600B med F/S 350W PSU

CPU kjøler: Ser ut og høres ut som en jetmotor :thumbdown:

GFX kjøler:Zalman VF700-CU VGA Kjøler

Lagring:600 Gb fordelt på 3 disker av varierende merke

Skjerm: Dell Ultrasharp 2005FPW 20" widescreen

 

Trenger en PC som er stille da jeg har begynt å sove på samme rom som jeg har PC (flytta til liten hybel ja :thumbdown: ). Synes egentlig ytelsen er helt grei da cpu er overklokket til XP3200 hastighet.

 

Kjøleren til cpuen er den største synderen når det gjelder støy, dessverre er hovedkortet inkompatibelt med alt jeg har funnet av effektive og stille kjølere.

 

Vannkjøling blir det ikke da jeg flytter litt rundt på pcen :p

 

Hvis noen vet hvordan jeg kan få en stille pc, av det over, ved hjelp av noen enkle grep så er det bare å skrike(taste) ut.

 

Siden jeg ikke klarer å få pcen stille uten å bytte hovedkort har jeg vurdert følgende oppgradering fra www.databutikken.com :

 

*AMD Athlon64 Venice 90nm 3200+ 2.0GHz 512kb bulk/tray Socket939 ATH64V3200B Webpris 1079.00

 

*Zalman CNPS7700-Cu cpu-cooler 120mm fan Socket 478/775//754/939/940

ZALCNPS77CU Webpris 350.00

 

Siden jeg vil beholde skjermkortet trenger jeg et hovedkort som støtter agp. Av de to hovedkortene under frister egentlig ingen men var de eneste www.databutikken.com hadde som nesten er ok. Problemet er at jeg trenger spdif-out da jeg skal koble pc til forsterker. Ingen av kortene har det, selv om de har støtte for 8/9 lydkanaler.

 

*ASRock 939Dual-SATA2 ULi M1695 4DDR-DIMM 3PCI 2PCIe AGP SATA Raid Audio LAN Socket939 ATX

ASR939DUAL Webpris 532.00

 

*Gigabyte K8NSC nForce3 250Gb 4DDR-DIMM 5PCI AGP SATA Raid Audio GB-LAN Socket939 ATX GIGK8NSC Webpris 699.00

 

Av kortene over er det bare ASRock som har passiv chipset kjøler, men den skal jeg klare å fikse på gigabyte kortet også.

 

Husk, lydløst! Andre oppsett er interessant og prisen kan godt gå oppover, men da skal lydnivået tilsvarende ned ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå for det oppsettet du har plukket ut selv. jeg hadde valgt ASRock HK av de to. Her får du mye for pengene. Den kjøleren du har foreslått har veldig lavt støynivå når du setterer ned viftehastigheten med den medfølgende spenningsregulstoren (FanMate).

Endret av Max Mekker
Lenke til kommentar
Gå for det oppsettet du har plukket ut selv. jeg hadde valgt ASRock HK av de to. Her får du mye for pengene. Den kjøleren du har foreslått har veldig lavt støynivå når du setterer ned viftehastigheten med den medfølgende spenningsregulstoren (FanMate).

5026758[/snapback]

 

Glemte å skrive at jeg kan bestille hovedkortet fra en annen butikk, spesielt m.t.p at jeg vil ha digital ut lyd på hovedkortet. Er det et hovedkort du heller vil anbefale?

 

Har vurdert å bygge noe ut fra p-m. Men siden jeg synes ytelsen f.eks i videoredigering på min bærbare, med 1.8 GHz p-m, er mye tregere enn min stasjonære med xp3200 frister det ikke. Begge har like mye minne, men den bærbare har tregere disk. Tror jeg går for Amd64 med den nevnte vifta siden jeg har lest mye bra om den, og du bekrefter det enda mer.

 

Hadde håpet å få klokket litt uten at det skal bli utviklet for mye varme til at jeg kan kjøre kjøleren på _lav_ hastighet. Fortsatt samme hovedkort, eller er det noe bedre med digital(optisk) lyd ut der ute?

 

Så lenge jeg ikke øker volten så blir vel ikke cpuen noe varmere selv om den blir klokket? Eller er det bare i ole brum verdenen. :hmm: Litt ekstra spenning trenger man jo alltid. Hvis ikke er jeg vel nesten nødt til å kjøpe en cpu med høyere hastighet levert orginalt.

Lenke til kommentar

Siden ingen andre har kommet med noen råd har jeg gravd frem et selv: MSI K8N Neo2 Platinum. Det oppfyller kravene jeg har nå i forhold til lyd og s-ata kontakter. Er ikke helt sikker på om det støtter Amd 64-x2 prosessorene, men det er vel ingen krise da det ligger en stund fram i tid og gud vet hva annet som har skjedd i mellomtiden.

 

Noen innspill?

 

Fra MSI sine sider:

CPU

• Supports 64-bit AMD® Athlon™ 64FX/64 processor (Socket 939)

• Supports 3000+ (D0), 3200+ (D0), 3500+, 3800+, 4000+, FX53 and FX55

 

edit: burde jeg hive meg på karusellen og kjøpe Amd 64-x2 3800 først som sist? Føler egentlig at pcen jeg har nå har plenty av PC-kraft, kanskje ikke ved videoredigering. 2700kroner er veldig mye for en prosessor, om et til to år er den jo helt underdog anyway.

 

Noen som kan bekrefte/avkrefte om jeg kan kjøpe en slik ny dobbelkjerne prosessor på det valgte hovedkortet?

 

edit2: cpuvifta går ikke overens med hovedkortet, så her må det et annet alternativ til:

http://www.zalman.co.kr/product/cooler/770...0MBlist_eng.htm

kortet står under 'Incompatible' :(. Dette var ikke lett.

 

edit3:Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Heatpipe Cooler passer til MSI kortet , står ikke noe om socket A i det hele tatt, sendt en mail til Zalman, så kanskje jeg slipper å kjøpe så mye nytt? :hmm:

 

edit4:Zalman CNPS7000xxx er også et alternativ, passer til MSI kortet men ikke mitt gamle.

Endret av Peder82
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...