Gå til innhold

Høst ved markavann


hehehe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke så lett å se når en må begynne å scrolle både vertikalt og horisontalt for å se hele bildet så jeg tok meg den frihet til å resize det ;)

 

Uten at jeg har det minste peiling på bilder så må jeg si at det der var et forferdelig pent bilde :thumbup:

 

post-21062-1129557314_thumb.jpg

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

Vakkert motiv! :)

 

Savner kanskje litt skarpere bilde bakover. Ser du har brukt ett Canon EOS 350D, og at du har brukt f/11. Mulig du burde ha blendet enda mer ned, for og fått enda bedre DOF (dybdeskarphet)?

 

Men i mindre versjon gjør det ikke stort uansett, ser det egentlig bare i fullversjon på 100%.

 

Så, ett vakkert høstbilde!

Lenke til kommentar

Hei

 

For det første, må du ikke finne på å legge ut et uredigert fullsize bilde slik som dette her. Bildet kommer på ingen måte til sin rett når en må enten scrolle i det vide og brede, eller se på explorer sin heller tvilsomme resize. I tillegg må du sjekke kontrast og kurver, justere farger og skarphet til slutt.

 

Når det gjelder bildet.

Du har valgt feil fokuspunkt. Det er skarpt foran føttene dine og noen meter fremover. Bakgrunnen er helt ute av fokus. Du må i stedet for å fokusere på forgrunnen, legge fokus 1/3 bak i bildet for å oppnå max skarphet. I dette tilfellet her hadde den steinen vært fin å bruke. Lære å kontrollere dybedskarpheten best mulig, er cluet. f/11 burde i utgangspunktet være tilstrekkelig for dette motivet.

 

Deretter selve motivet. Synes du har valgt en ganske uspennende og tilfeldig komp. Forsåvidt greit med 'ett eller annet' i forgrunnen samt en slags ledende linje langs vannet, men det blir for mye som ikke tilfører noe til bildet noe særlig. I tillegg er det veldig ubalansert. Tungt på venstre side, nothing på høyre. Ser ut som bildet skal tippe. Er du med?

 

Til slutt vil jeg bare si at i dette lyset (knall sol midt på dagen) er det smartere å legge kameraet i baggen og heller sette deg på kubbene og nye sola. For dette lyset her er faktisk noe av det dårligeste fotolys som finnes (til denne typen motiv i det minste). Ekstremt hardt og kontrastfyllt lys. Vent et par timer så sola får roet seg litt, så er situasjonen en helt annen.

 

Håper dette var litt nyttig info og ikke bare krass kritikk ;)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...