Gå til innhold

Ja eller Nei til den Europeiske Union?


Anbefalte innlegg

m-kane, jeg oppdaga nå at jeg blanta skitne bomber med slike bunkerbusters. My bad. Takk.

 

Jeg setter spørsmålstegn ved hvor stor påvirkningskraft Norge kan ha i EU. Selvfølgelig mer enn nå, men vil privilegiene vi får ved medlemskap bli opphevet av forpliktelsene ved medlemsskap?

Vi må ikke glemme at EU ser ut til å utvide mot øst. Der er det mange land med dårlig økonomi som vil sette press på de vestlige landene. Jeg sier ikke at jeg ikke vil hjelpe menneskene som bor der, jeg ville bare gjøre folk oppmerksome på at EU er under utvikling stadig og Norge står en sjans i å "forsvinne" hvis vi går inn (?).

 

Norge handler mye med EU, men som tidligere sagt, vi har frihandelsavtalen i ryggen, så og si, hvis vi går ut av EØS. Noen som forresten har noen tanker på hvordan norsk industris utvikling kan tenkes ved evt. utmelding av EØS kontra innmelding i EU?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En klar fordel med medlemskapet vil være like vilkår med EU landene vi handler med.

 

Hvor godt vi kommer til å gjøre det med å stole på WTO o.l. er ikke godt å si. EU opererer som en blokk - og er ikke fremmed for å straffe utenfor land. De store kan gjøre sånn. Ikke så mange som bryr seg om lille norge truer et stort land med boikott....

Lenke til kommentar
IOM at de allerede styrer like mye som om vi er medlem - Ja!

Men dette er heller ikke et argument FOR eu-medlemskap. Du gjentar det, men det blir ikke et bedre argument av den grunn. Vi kan like godt melde oss ut av EØS på grunnlag av det argumentet.

 

En klar fordel med medlemskapet vil være like vilkår med EU landene vi handler med.

Like vilkår på hva? Like vilkår i handel? Det kan vi da få uten EU. Og det fins forøvrig mange land å handle med.

 

Hvor godt vi kommer til å gjøre det med å stole på WTO o.l. er ikke godt å si. EU opererer som en blokk - og er ikke fremmed for å straffe utenfor land. De store kan gjøre sånn.

Og? Ønsker vi nødvendigvis å delta i EUs boikotter om det går på tvers av vår politikk? Vi vil jo uansett ikke få noe innflytelse på hvilke land EU evt. vil boikotte.

 

Ikke så mange som bryr seg om lille norge truer et stort land med boikott....

Men da har vi ihvertfall sjansen til å SELV velge hvem vi evt. skal boikotte. Uavhengig av hva Frankrike, Tyskland, Spania og evt. Tyrkia mener. Vi kan ha vår egen utenrikspolitikk. Og vi trenger jo heller ikke absolutt å boikotte store land... men for all del, vi kan jo godt boikotte USA? :)

Lenke til kommentar
Men da har vi ihvertfall sjansen til å SELV velge hvem vi evt. skal boikotte. Uavhengig av hva Frankrike, Tyskland, Spania og evt. Tyrkia mener. Vi kan ha vår egen utenrikspolitikk. Og vi trenger jo heller ikke absolutt å boikotte store land... men for all del, vi kan jo godt boikotte USA? :)

5053539[/snapback]

Går ikke STORE mengder av olja vår til USA? Hvis boikott av USA medfører stopp i oljehandelen "over there", vil vi snart få en uttalelse fra the White House ála "We have confirmed links between the norwegian goverment an' al-Quida. Lock an' load boys, we're going in right after supper!" :p

 

Særiøs nå.

Jeg er ikke kyndig i handelsavtaler mellom EU land, mellom EU og EØS, eller mellom EU/EØS og ikke EU/EØS land, men jeg tviler egentlig på at noen av situasjonene fordrer like handelsvilkår. Allminnelig logikk tilsier at det alltid er en part som tjener mindre enn den kunne på et eller flere felt.

Dette gjelder (dette mener jeg) forresten generellt, uavhengig av EU eller USA, eller Warsawapakten for den del.

Det er fordeler og ulemper med begge scenarioene, f.eks. utenfor EU er vi ikke "begrenset" til å handle med EU-land, men vi får kanskje dårligere avtaler med EU-land. I EU må vi nok "subsidiere" mange ex-østblokk land, men er egentlig dette en DårligTing?

Uten at jeg har økonomisk erfaring eller konkrete tall bak denne påstanden, mener jeg likevell at i rene kroner og øre blir det liten forskjell mellom å stå utenfor EU og EØS, være med i EØS eller være med i EU.

Dette har jeg også kunnet bygge opp av argumentene til EU-mostandere/forkjempere, disse er mye oftere rent politiske og filosofiske argumenter enn rene tall. (merk. vanskelig å vise til tall, da det er lenge siden vi var utenfor EØS og vi aldri har vært i EU, men likevel)

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Men dette er heller ikke et argument FOR eu-medlemskap. Du gjentar det, men det blir ikke et bedre argument av den grunn. Vi kan like godt melde oss ut av EØS på grunnlag av det argumentet.

 

En klar fordel med medlemskapet vil være like vilkår med EU landene vi handler med.

Like vilkår på hva? Like vilkår i handel? Det kan vi da få uten EU. Og det fins forøvrig mange land å handle med.

 

Slår disse sammen. EU er vår største handelspartner. Å ha omtrent like vilkår med dem du kjemper om de samme kontraktene med hjelper. Og det er klart at det er handel som er kjerneargumentet for å bli med i EU (for meg i alle fall).

 

Det med markeder: litt for mange på den røde sida (tar deg med der pga din avatar :) ) bruker det argumentet "finne andre land å handle med". Mulig dere har så liten tro på våre ledere at de ikke gidder å gå rundt å finne markeder, men det er faktisk ikke bare bare å etablere seg på et nytt marked. Og har man muligheten så etablerer man seg så mange steder man har kapasitet til. Det betyr at man må verne i størst mulig grad om de markedene man kan og har andeler av. Markeder er inne noe man finner, det er noe man skaper seg/kjemper seg inn på. Å plutselig bli stengt ute fra en av hovedmarkedene kunne fort blitt en katastrofe for norsk næringsliv.

 

Hvor godt vi kommer til å gjøre det med å stole på WTO o.l. er ikke godt å si. EU opererer som en blokk - og er ikke fremmed for å straffe utenfor land. De store kan gjøre sånn.

Og? Ønsker vi nødvendigvis å delta i EUs boikotter om det går på tvers av vår politikk? Vi vil jo uansett ikke få noe innflytelse på hvilke land EU evt. vil boikotte.

 

Vi trenger da heller ikke delta i noe vi er uenige om. EU er et kollektiv. Som stemmende medlem kan norge faktisk aktivt påvirke. Og EU's utenrikspolitikk er ikke bindende (bare se på hvordan landene delte seg over f.eks Irak).

 

Men da har vi ihvertfall sjansen til å SELV velge hvem vi evt. skal boikotte. Uavhengig av hva Frankrike, Tyskland, Spania og evt. Tyrkia mener. Vi kan ha vår egen utenrikspolitikk. Og vi trenger jo heller ikke absolutt å boikotte store land... men for all del, vi kan jo godt boikotte USA? :)

5053539[/snapback]

 

Mitt svar står vel over, og skulle vi først boikotte et stort land vil jeg tatt Kina over USA. Man bør jo nesten ha en grunn.... Og jeg anser menneskerettigheter som en ganske god grunn ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...