Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

nettverk mellom 2k og xp


Anbefalte innlegg

jeg har nå holdt på lenge men får søren ikke min egen eller min mors pc til å jobbe sammen gjennom switchen. nettet fungerer som bare det da begge pcene går ut på nett gjennom switchen, med andre ord ingen server eller no sånt (eller hva det nå kalles). Jeg vil ha et nettverk da harddisken min mor bruker pleide å sitte i min egen, altså gammel data jeg skulle hatt kloa i. Noen som har peiling på hva som må gjøres for å få til et nettverk mellom disse to windowsene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer jo litt an på hva du har satt opp. Regner med at begge maskinene får IP adresse tildelt automatisk. Og har du SP2 vil Windows Brannmuren være på som standard og du må kansje inn der å gjøre innstillinger for fildeling. Den må i så fall være i unntakslisten for det nettverket du skal sende data.

 

Og så må du dele data som du skal kunne ha tilgang til på den andre maskinen. Det greieste er å ha på enkel fildeling i XP, for da setter den rettighetene på filene og mappene så de kan aksesseres for alle. Deretter er det bare å enten trykke inn \\"ip adressen til maskinen du skal inn på" eller \\"netbios navnet på maskinen du skal inn på"

 

Du vil sikkert kunne finne den på mine nettverkssteder også, men det er ikke nødvendigvis garantert at det vil virke.

 

Det første du kan gjøre er å pinge maskinen for å se at det er kommunikasjon mellom de.

Det kan du gjøre på følgende måte:

På startmenyen finner du en kjør knapp, trykk på den, og skriv CMD og trykk ok (eller enter)

I kommandovinduet som kommer opp trykker du inn ping "ip adressen til maskinen du vil pinge" og så trykker du på enter.

Om du ikke vet ip adressen til maskinen du skal pinge, eller skal inn på, kan du gå i "CMD" som jeg forklarte over, og skrive IPCONFIG. Da får du opp ip adressen til maskinen. Når du likevel er i CMD kan du også skrive ping localhost for å få opp netbiosnavnet.

 

Dette ble sikkert vel komplisert, men det skal være mulig å finne ut av.

 

1. Finn IP adressene eller netbios navnene på maskinene

2. Finn ut om det er kommunikasjon mellom maskinene ved å pinge

3. Sett opp fildeling, høyreklikk på området du skal dele, velg deling

4. Gå inn i et utforsker vindu med adressefelt og skriv \\netbiosnavn

5. Om det ikke går, er det mulig det er brannmuren som stopper det, sjekk den og om ikke legg til fildeling i unntakslisten

 

-Chief-

Lenke til kommentar
Det kommer jo litt an på hva du har satt opp. Regner med at begge maskinene får IP adresse tildelt automatisk. Og har du SP2 vil Windows Brannmuren være på som standard og du må kansje inn der å gjøre innstillinger for fildeling. Den må i så fall være i unntakslisten for det nettverket du skal sende data.

 

Og så må du dele data som du skal kunne ha tilgang til på den andre maskinen. Det greieste er å ha på enkel fildeling i XP, for da setter den rettighetene på filene og mappene så de kan aksesseres for alle. Deretter er det bare å enten trykke inn \\"ip adressen til maskinen du skal inn på" eller \\"netbios navnet på maskinen du skal inn på"

 

Du vil sikkert kunne finne den på mine nettverkssteder også, men det er ikke nødvendigvis garantert at det vil virke.

 

Det første du kan gjøre er å pinge maskinen for å se at det er kommunikasjon mellom de.

Det kan du gjøre på følgende måte:

På startmenyen finner du en kjør knapp, trykk på den, og skriv CMD og trykk ok (eller enter)

I kommandovinduet som kommer opp trykker du inn ping "ip adressen til maskinen du vil pinge" og så trykker du på enter.

Om du ikke vet ip adressen til maskinen du skal pinge, eller skal inn på, kan du gå i "CMD" som jeg forklarte over, og skrive IPCONFIG. Da får du opp ip adressen til maskinen. Når du likevel er i CMD kan du også skrive ping localhost for å få opp netbiosnavnet.

 

Dette ble sikkert vel komplisert, men det skal være mulig å finne ut av.

 

1. Finn IP adressene eller netbios navnene på maskinene

2. Finn ut om det er kommunikasjon mellom maskinene ved å pinge

3. Sett opp fildeling, høyreklikk på området du skal dele, velg deling

4. Gå inn i et utforsker vindu med adressefelt og skriv \\netbiosnavn

5. Om det ikke går, er det mulig det er brannmuren som stopper det, sjekk den og om ikke legg til fildeling i unntakslisten

 

-Chief-

5017760[/snapback]

 

Du snakker om enkel fildeling. Jeg har en engelsk version av windows så hva skal jeg egentlig gjøre?

Lenke til kommentar

OK..

 

Har begge maskiner nettilgang?

Hva er IP adressene til maskinene?

Har du en 3. parts brannmur installert på noen av maskinene?

 

Om begge maskinene har nettilgang, må de jo være i samme nettverksområde og da skal de kunne nå hverandre med PING. En 3. parts brannmur kan stoppe både PING og windows share.

 

På engelsk Windows heter det "use simple file sharing (recomended)"

 

Du finner alternativet under Tools, folder options og view tab'en på den boksen.

 

EDIT: Glemte helt å spørre hvilken maskin som skulle dele ut data. Vist det er Win2k maskinen må du sette rettigheter for den delte resursen og for filene. Det gjør du når du høyreklikker og velger "sharing and security"

 

Inne på den boksen som kommer opp finnes Sharing, der man setter opp navnet på området man deler, og rettighetene for området. Deretter må man inn på Security for å sette rettighetene for filene og mappene i det delte området. Det enkleste er å gi rettigheter for Everybody (alle). Under security er det like greit å gi full tilgang for everybody, under sharing kan du velge selv om du vil gi skrivetilgang, kommer jo an på hva du skal dele og hvem som skal bruke det. Uten at disse sakene er på plass vil det ikke fungere på en Win2k maskin. XP maskiner er litt enklere med hensyn til fildeling. Så lenge du har haket av på "Use simple file sharing (recomended)" (den er på som standard), er det bare å høyreklikke velge sharing and security og sette navn på området du skal dele og sette på hvem som skal bruke det. Da vil Windows stille rettighetene for filene også.

 

-Chief-

Endret av Chief
Lenke til kommentar

Drep eventuelle brannmurer på de to interne pc'ene, sjekk de interne ip-adressene for å se at de er på samme lokalnett. Run -> cmd ->ipconfig

 

Enkel fildeling enables sånn: Finn ett eller annet explorer-vindu (ikke internet explorer) og klikk 'Tools'. Der velger du 'Folder Options' og så 'View'. Nederst i Advanced Settings velger du 'Use Simple Filesharing' om det ikke er slått på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...